فراری با معرفی ۸۴۹ تستاروسا، نام افسانه‌ای تستاروسا را دوباره زنده کرد و جانشین جدید SF90 را به جهانیان معرفی کرد.

تستاروسا، نامی با وزن و اهمیت در تاریخ فراری

نام تستاروسا برای علاقه‌مندان دنیای خودرو آشنا و پرآوازه است. این مدل نخستین بار در سال ۱۹۸۴ به عنوان جانشین برلینتا بوکسر معرفی شد و الهام‌گرفته از خودروی مسابقه‌ای Testa Rossa دهه ۱۹۵۰ بود. این خودرو به سرعت به یکی از نمادین‌ترین و موفق‌ترین مدل‌های تاریخ فراری تبدیل شد و بیش از یک دهه روی خط تولید باقی ماند.

پس از مدل ۵۱۲M در اواسط دهه ۹۰، دیگر تستاروسای جدیدی ندیده بودیم. اکنون اوضاع تغییر کرده است.

معرفی فراری ۸۴۹ تستاروسا

۸۴۹ تستاروسا جانشین SF90 است و به عنوان یک هایپرکار هیبریدی، پیشرانه V-8 الکتریکی‌شده‌ای دارد که بیش از ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این خودرو تنها در ۲٫۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

قدرت و تکنولوژی زیر کاپوت

در قلب ۸۴۹ تستاروسا نسخه به‌روزشده‌ای از موتور V-8 معروف فراری با کد F154 قرار دارد که با قطعات داخلی تقویت‌شده و توربوشارژرهای بزرگ‌تر نسبت به SF90 ارتقا یافته است. این موتور به تنهایی ۸۱۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

سه موتور الکتریکی – دو موتور در محور جلو و یکی در محور عقب – ۲۱۶ اسب‌بخار دیگر به قدرت کلی اضافه می‌کنند و امکان انتقال نیرو به هر چهار چرخ و سیستم توزیع هوشمند گشتاور را فراهم می‌سازند. باتری ۶٫۵ کیلووات‌ساعتی این خودرو می‌تواند تا ۲۶ کیلومتر رانندگی تمام‌برقی با سرعت حداکثر ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت را ممکن کند.

ترکیب این سیستم‌ها خروجی کلی ۱۰۳۶ اسب‌بخار را به ارمغان می‌آورد و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۲٫۳ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت را تضمین می‌کند. در پیست فیورانو فراری، این خودرو زمان دوری برابر با ۱ دقیقه و ۱۷٫۵ ثانیه ثبت کرده که یک و نیم ثانیه سریع‌تر از SF90 استراداله است.

آیرودینامیک فعال برای نهایت پرفورمنس

۸۴۹ تستاروسا مجهز به اسپویلر عقب فعال است که در کمتر از یک ثانیه باز و بسته می‌شود. علاوه بر این، دو اسپویلر کوچک در سپر عقب نصب شده‌اند که در مجموع تا ۴۱۵ کیلوگرم داون‌فورس در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت تولید می‌کنند؛ یعنی ۲۵ کیلوگرم بیشتر از SF90.

پکیج Assetto Fiorano

با انتخاب پکیج اختصاصی پیست Assetto Fiorano آیرودینامیک تهاجمی‌تر می‌شود و حدود ۳۰ کیلوگرم از وزن خودرو کاسته می‌شود و وزن خشک خودرو به حدود ۱۵۷۰ کیلوگرم می‌رسد.

جدول مقایسه مشخصات

مدل موتور قدرت شتاب صفر تا صد زمان دور فیورانو
SF90 Stradale V-8 توئین‌توربو هیبریدی ۴٫۰ لیتری ۹۸۶ اسب‌بخار ۲٫۵ ثانیه ۱:۱۹٫۰
۸۴۹ Testarossa V-8 توئین‌توربو هیبریدی ۴٫۰ لیتری ۱۰۳۶ اسب‌بخار ۲٫۳ ثانیه ۱:۱۷٫۵

طراحی؛ ادای احترام به گذشته

هرچند طراحی ۸۴۹ شباهت ظاهری زیادی به تستاروسای کلاسیک ندارد، اما جزئیات کوچکی در طراحی وجود دارند که یادآور آن دوران هستند. مانند مدل‌های جدید F80 و 12Cilindri، یک نوار مشکی براق چراغ‌های جلو را به هم متصل می‌کند و سپر جلویی با زاویه‌ای طراحی شده تا چهره تستاروسای قدیمی را تداعی کند.

کوپه یا رودستر؛ انتخاب با شما

۸۴۹ در دو نسخه کوپه و اسپایدر عرضه می‌شود. مدل اسپایدر دارای سقف فلزی تاشویی است که تنها در ۱۴ ثانیه باز و بسته می‌شود و حتی در سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت هم قابل استفاده است. به دلیل مکانیزم سقف، وزن اسپایدر حدود ۹۰ کیلوگرم بیشتر از کوپه است.

کابین؛ تمرکز بر راننده

فضای داخلی ۸۴۹ طراحی راننده‌محور دارد و جزییات کابین به گونه‌ای فرم‌دهی شده که صندلی راننده را در مرکز توجه قرار می‌دهد و حس خودروهای مسابقه‌ای را تداعی می‌کند. دکمه‌های سنتی دوباره به فرمان بازگشته‌اند و جایگزین کنترل‌های لمسی مدل‌های اخیر شده‌اند. از نظر فناوری، نمایشگر دیجیتال شامل Apple CarPlay، Android Auto، و MyFerrari Connect است و امکان شارژ بی‌سیم تلفن همراه نیز فراهم شده است.

قیمت و عرضه

فراری هنوز قیمت رسمی این مدل را برای بازار آمریکا اعلام نکرده است، اما با توجه به اینکه SF90 حدود ۵۵۰ هزار دلار قیمت داشت، انتظار می‌رود قیمت ۸۴۹ تستاروسا بالاتر باشد. در اروپا قیمت نسخه کوپه از ۴۶۰ هزار یورو و نسخه اسپایدر از ۵۰۰ هزار یورو آغاز می‌شود که با نرخ کنونی معادل تقریبی ۵۴۰ تا ۵۸۶ هزار دلار است.

تولید از سال آینده آغاز می‌شود اما مشتریان علاقه‌مند می‌توانند از همین امروز پیش‌خرید خود را ثبت کنند.


آیا شما هم از بازگشت تستاروسا هیجان‌زده هستید؟ نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

source

توسط wisna.ir