طبق گزارش جدید منتشر شده، به نظر میرسد نسل بعدی کنسول Xbox قرار است ترکیبی از تجربه بازی روی PC و کنسول باشد.
در حالی که ۵ سال از عرضه کنسولهای ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن ۵ میگذرد، تاکنون اطلاعات مختلفی از کنسولهای نسل بعد سونی و مایکروسافت منتشر شده است. تا به حال، شایعات متعددی دربارهی ویژگیهای نسل بعدی کنسول ایکس باکس منتشر شده و اظهارنظرهای اخیر سارا باند، رئیس برند ایکس باکس، تصویری نسبی از این دستگاه ارائه داده است.
گزارش جدید وبسایت Windows Central، نسل بعدی کنسول مایکروسافت را به عنوان ترکیبی از بهترین ویژگیهای PC و کنسولهای خانگی توصیف میکند.
در این گزارش به اظهارات مدیران مایکروسافت از جمله سارا باند و فیل اسپنسر و همچنین منابعی که با Windows Central گفتوگو کردهاند، استناد شده است. هرچند هنوز هیچیک از این اطلاعات به طور رسمی تأیید نشدهاند، اما چشماندازی از آنچه ممکن است نسل آیندهی ایکس باکس ارائه دهد، ترسیم میکنند.
فیل اسپنسر و سارا باند هر دو پیشتر به دستگاههای دستی ROG Xbox Ally و Xbox Ally X اشاره کردهاند و آنها را نگاهی اجمالی به رویکرد مایکروسافت برای نسل بعدی سختافزار ایکس باکس دانستهاند. بر اساس گفتههای آنها، مایکروسافت قصد دارد با تمرکز بر برنامهی Xbox Play Anywhere، امکان اجرای همهی بازیهای ایکس باکس را روی اپلیکیشن Xbox برای PC و هم روی کنسولهای آینده فراهم کند.

طبق گزارش Windows Central، این اشارات نشان میدهد که نسل بعدی ایکس باکس تجربهای مشابه کنسول با رابط کاربری اختصاصی و قابلیت اجرای بومی بازیهای کنسولی ارائه خواهد داد، اما در اصل بر پایهی یک رایانه مخصوص بازی با سیستم عامل ویندوز شخصیسازی شده ساخته میشود.
به بیان سادهتر، کاربران قادر خواهند بود به مانند یک رایانهی شخصی به پلتفرمهایی مانند Steam، Epic Games Store، GOG و Battle.net دسترسی داشته باشند. همچنین رابط تمامصفحه ایکس باکس (Xbox Full-Screen Experience) که هماکنون روی دستگاههای دستی ROG Ally X و ROG Ally فعال است، بهعنوان مرکز اصلی تجربه کاربری عمل خواهد کرد. علاوه بر این، کنسول جدید از تمام بازیهای موجود روی Xbox Series X/S، از جمله عناوین نسلهای پیشین مانند Xbox اصلی و Xbox 360، پشتیبانی خواهد کرد و امکان اجرای کامل بازیهای سازگار با نسخههای قبلی را فراهم میکند.
یکی دیگر از ویژگیهایی که نسل بعدی ایکس باکس را به ترکیبی از بهترین ویژگیهای کنسول و PC تبدیل میکند، حذف دیوار پرداخت برای بازیهای چندنفره آنلاین است. از دوران PlayStation 3 و Xbox 360، بازیکنان کنسولی برای تجربهی آنلاین بازیهای چندنفره ملزم به پرداخت هزینه بودهاند. این در حالی است که کاربران PC هیچگاه با چنین محدودیتی مواجه نبودند. بر اساس گزارش Windows Central، این محدودیت برای نسل بعدی کنسول مایکروسافت حذف خواهد شد تا هماهنگی بیشتری با تجربه بازی روی PC فراهم شود.
این تغییرات با بهروزرسانیهایی در ساختار سرویس Game Pass همراه خواهد بود، هرچند جزئیات دقیق این تغییرات هنوز مشخص نیست و احتمالاً تا نزدیک به زمان عرضهی رسمی سختافزار نسل بعدی منتشر نخواهد شد.
به نظر میرسد کاربران تجربهای ترکیبی از مزایای PC مانند دسترسی به چندین کتابخانه بازی و حذف هزینهی آنلاین چندنفره و راحتی استفادهای که کنسولها ارائه میدهند، تجربه خواهند کرد. البته همه چیز به توانایی مایکروسافت در اجرای موفق این ایده بستگی دارد.
source
