بازی GTA: San Andreas برای اولین بار در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۰۴ (۵ آبان ۱۳۸۳) روی کنسول پلی استیشن ۲ منتشر شد و سخهی ایکس باکس و کامپیوتر آن نیز در سال بعد عرضه گردید.
نسخهی HD این بازی در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) برای ایکس باکس ۳۶۰ و در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) برای پلی استیشن ۳ منتشر شد. در نهایت، نسخهی ریمستر آن همراه با Grand Theft Auto III و Grand Theft Auto: Vice City در قالب مجموعهی Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition عرضه شد.
بازی Grand Theft Auto: San Andreas داستان کارل جانسون (Carl “CJ” Johnson) را روایت میکند که پس از آزادی از زندان به محلهی قدیمی خود در Grove Street بازمیگردد. او با شهری مواجه میشود که تحت سلطهی خشونت و نیروی پلیس فاسد قرار گرفته و تلاش میکند اوضاع را تغییر دهد.

این بازی بهوضوح از موج فیلمهای «هود» دههی ۱۹۹۰ میلادی الهام گرفته است. آثاری مانند Menace II Society و Boyz N The Hood این سبک را به لسآنجلس آن دوره پیوند میزنند، دورانی که با شورشهای خیابانی، رسوایی واحد Rampart پلیس لسآنجلس، بحران مواد مخدر و جنگ بین گروههای Blood و Crips شناخته میشود.
نکتهی جالب دربارهی Grand Theft Auto: San Andreas این است که استودیو Rockstar North که در شهر ادینبرو مستقر است، تصمیم گرفت داستانی را بازگو کند که از نظر فرهنگی فاصلهی زیادی با آنها دارد. با این حال، آنها تلاش کردند بازی را معتبر و واقعی جلوه دهند.
این تلاش شامل مشاوره با افراد بومی لسآنجلس مانند DJ Pooh و Mister Cartoon و انتخاب بازیگران آمریکایی از جمله رپر Young Maylay که نقش CJ را ایفا کرد، بود. کمتر کسی به یاد دارد که Rockstar در آن زمان توانست چندین ستارهی هالیوودی را نیز برای بازی جذب کند.
از جمله این بازیگران میتوان به ساموئل ال. جکسون (Samuel L. Jackson) در نقش Frank Tenpenny، پیتر فوندا (Peter Fonda) در نقش کشاورز ماریجوانا با نام The Truth، و جیمز وودز (James Woods) در نقش Mike Toreno اشاره کرد.

در آن زمان، Rockstar بسیاری از عناصر فرمول موفق مجموعهی Grand Theft Auto را پیدا کرده بود. علاوه بر روایت داستانی چالشبرانگیز، آنها مرزهای سختافزاری کنسولهای نسل پنجم را نیز گسترش دادند.
دنیای بازی Grand Theft Auto: San Andreas فراتر از شهر Los Santos بود و شامل San Fierro (الهامگرفته از سانفرانسیسکو) و Las Venturas (الهامگرفته از لاسوگاس) نیز میشد. این جهان در مجموع ۳۶ کیلومتر مربع یا ۱۴ مایل مربع وسعت داشت.
میم معروف CJ نیز یازده سال پس از عرضهی اولیهی بازی شکل گرفت. این صحنه در ابتدای بازی رخ میدهد و بهدلیل حس نوستالژیک آن برای گیمرها، بهسرعت محبوب شد.
این موضوع نشان میدهد که شهرت و تأثیرگذاری این بازی تا چه اندازه گسترده و ماندگار بوده است.
source
