کارگردان Final Fantasy 7 Rebirth در مصاحبه اخیر خود، ضمن تحسین بازی موفق Clair Obscur: Expedition 33، از علاقهی خود به ساخت یک بازی کوچکتر اما متمرکز و خلاقانه سخن گفت.
کارگردان Final Fantasy 7 Rebirth، نائوکی هاماگوچی (Naoki Hamaguchi)، بهتازگی در گفتوگویی با وبسایت GamesRadar+ از علاقه خود نسبت به بازی Clair Obscur: Expedition 33 گفت و آن را «بهترین بازی سال» خود نامید. او با اشاره به موفقیت روزافزون آثار AA، اعلام کرد که تمایل دارد در آینده پروژهای مشابه را بسازد، اگرچه میداند انجام این کار باعث خواهد شد تا موقعیتش را در شرکت Square Enix نادیده بگیرد.
در پاسخ به این پرسش که آیا بازیهایی مانند Clair Obscur بر دیدگاه تیم او نسبت به فرآیند تولید بازی تأثیر گذاشتهاند یا خیر، هاماگوچی گفت:
هزینهی ساخت بازیهای AAA بهشدت افزایش یافته است. در یک بازی بزرگ، از هر زاویهای که به آن نگاه کنید و هر عنصری را که بررسی نمایید، با کیفیتی بسیار بالا مواجه میشوید.
بسیار علاقهمندم که یک بازی AA طراحی کنم که تمرکز آن بهصورت کامل بر یک بخش خاص باشد و تمام منابع صرف ارتقای همان بخش شود تا آن جنبه، به آخرین حد سرگرمکنندگی و جذابیت دست یابد. البته تنها در صورتی که بتوانم واقعیتهای موجود از جمله جایگاه خود در شرکت، انتظاراتی که از من وجود دارد و مسئولیتهایی که بر عهدهام گذاشتهاند را نادیده بگیرم.

با وجود اینکه هاماگوچی همچنان در مسیر ساخت بازیهای AAA نقشآفرینی باقی خواهد ماند، تأکید کرد از توسعهدهندگانی که در مقیاس کوچکتر فعالیت میکنند حمایت میکند، چرا که این روندی مثبت در صنعت بازیسازی است. او در پایان صحبتهایش گفت:
اگر فرصتی فراهم شود تا با افرادی که چنین بازیهایی تولید میکنند همکاری داشته باشم، بسیار خوشحال خواهم شد. بهنظر من، این روند برای صنعت بازیسازی کاملاً سالم است و از مشاهدهی رشد بازیهای AA لذت میبرم.
source
