عصر ایران – یک مدل بسیار خاص و کمیاب از خودروهای فراری، یعنی فراری ۳۶۵ NART Speciale Spyder مدل ۱۹۶۹، با نام مستعار “Grintosa” (به معنی جسور و پررنگ) به نمایش گذاشته شده است. این خودرو یکی از تنها دو نمونهای است که به سفارش لوئیجی کینتی جونیور (Luigi Chinetti Jr.)، ملقب به “کوکو”، ساخته شده است.

شاهکار طراحی توسط پسر مالک مشهور NART
پدر لوئیجی کینتی جونیور، راننده مشهور و مالک تیم مسابقهای NART (تیم مسابقهای آمریکای شمالی) و واردکننده انحصاری فراری به ایالات متحده بود. “کوکو” ایدههای بزرگی برای مدل فراری ۳۶۵ داشت و میخواست این اسپایدر جدید، ادامهدهنده طراحی فراری ۳۶۵ کالیفرنیا باشد.
بدنه این خودرو در سال ۱۹۸۷ توسط Carrozzeria Autosport ساخته شد؛ کارگاهی که به دلیل بازسازیهای رسمی کارخانهای و بدنه خودرو برای فراری شهرت دارد. بدنه این خودرو کاملاً دستساز و از جنس آلومینیوم ساخته شده است.

جزئیات و ویژگیهای ساختارشکنانه
در فرآیند ساخت این مدل، برخی انتخابهای طراحی جسورانه اتخاذ شد. از جمله این موارد میتوان به جلوپنجره مشبک الهامگرفته از دهه ۵۰ میلادی و یک دماغه شبیه به مدل ۵۱۲ BBLM اشاره کرد. به اصرار کارکنان کارگاه Autosport، دامنهای عقب بهصورت جداشدنی طراحی شدند.
برای ساخت این خودرو، شاسی کوتاهتر شده و موتور عقبتر نصب شده است. همچنین، بخش زیادی از قطعات آن از مدل فراری ۳۰۸ گرفته شده، در حالی که رینگهای آن متعلق به مدل کمیاب ۲۸۸ GTO هستند.
NART مخفف North American Racing Team است، یعنی:
«تیم مسابقهای آمریکای شمالی»
این تیم توسط لوئیجی چینتی (Luigi Chinetti)، واردکنندهٔ انحصاری فراری در آمریکا، در دههٔ ۱۹۵۰ تأسیس شد. نکات مهم دربارهٔ NART:
یک تیم خصوصی اما مورد اعتماد فراری بود.
با خودروهای فراری در مسابقات مهمی مثل لومان 24 ساعته شرکت میکرد.
چند مدل فراری مشهور مثل Ferrari 275 GTB/4 NART Spider به سفارش همین تیم ساخته شدند.
پسر او، لوئیجی چینتی جونیور (Coco Chinetti) نیز مثل پدرش پروژههای ویژه با فراری داشت، مانند همین 365 NART Speciale Spyder “Grintosa”.
NART یکی از مهمترین تیمهای مسابقهای خصوصی تاریخ فراری است.
source
