به‌نظر می‌رسد بابانوئل امسال متوجه شده بود که تیم رنو سال خوبی را پشت سر گذاشته است و در پاسخ به تلاش سخت و روحیه نوآورانه آن‌ها، هدیه‌ای ویژه اهدا کرد؛ هدیه‌ای که البته زیر درخت کریسمس جا نمی‌شد: ثبت یک رکورد بهره‌وری الکتریکی برای خودروی نمایشی Filante Record 2025.

رکوردی مبتنی بر شرایط واقعی با سرعت متوسط بیش از 100 کیلومتر بر ساعت

یکی از چالش‌هایی که رنو در ابتدای سال 2025 برای خود تعریف کرد، پیمایش بیش از 1000 کیلومتر با یک خودروی برقی، بدون توقف برای شارژ، با باتری هم‌ظرفیت Scenic و در سرعت‌های واقعی بزرگراهی بود. نخستین تلاش برای ثبت این رکورد در ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌دلیل شرایط نامساعد جوی در آخرین لحظات لغو شد. در نهایت، تیم رنو در 18 دسامبر موفق شد این هدف را در پیست آزمایشی UTAC در مراکش محقق کند.

اگر هدف فقط ثبت بیشترین مسافت ممکن بین دو شارژ بود، طراحان و مهندسان می‌توانستند باتری بسیار بزرگی روی خودرو نصب کنند یا آن را با میانگین سرعت 30 کیلومتر بر ساعت در حالت اقتصادی برانند. اما هدف رنو بسیار فراتر از این بود. Filante Record 2025 با یک باتری استاندارد 87 کیلووات‌ساعتی، مشابه Scenic E-Tech electric، باید میانگین سرعتی بیش از 110 کیلومتر بر ساعت را حفظ می‌کرد. هدف مشخص بود: پیمایش بیش از 1000 کیلومتر در کمتر از 10 ساعت، شامل توقف‌های فنی و تعویض راننده.

دستیابی به این چالش مستلزم به‌کارگیری حداکثری تمام اهرم‌های بهره‌وری بود؛ از بهینه‌سازی آیرودینامیک گرفته تا کاهش وزن، انتخاب مواد پیشرفته و طراحی دقیق اجزای فنی.

مینی‌سری اختصاصی؛ پشت صحنه یک رکورد بهره‌وری

رنو یک مینی‌سری سه‌قسمتی اختصاصی از روند شکل‌گیری این پروژه منتشر می‌کند که بیننده را به‌طور کامل در داستان Filante Record 2025 و مسیر ثبت رکورد بهره‌وری آن غوطه‌ور می‌سازد.

  • قسمت اول – آغاز راه: مروری بر رکوردهای تاریخی رنو و تولد یک خودروی مفهومی که به‌عنوان آزمایشگاهی برای نوآوری طراحی شد.
  • قسمت دوم – تحت فشار: بررسی چالش‌های فنی، کاهش وزن افراطی و راهکارهایی که تیم برای رسیدن به اهداف عملکردی به‌کار گرفت.
  • قسمت سوم – اکنون یا هرگز: روایت کامل تلاش نهایی در مراکش که حاصل ماه‌ها کار فشرده و پرتنش بود.

این مینی‌سری، به‌خوبی اهداف، چالش‌ها و سطح بالای مهندسی پشت رکورد بهره‌وری Filante Record 2025 را به تصویر می‌کشد.

ادای احترام به میراث رنو با الهام از صنعت هوانوردی

خودرویی که برای شکستن این رکورد طراحی شد، باید هم کاملاً هدفمند می‌بود و هم هویتی نمادین می‌داشت. طراحان با الهام از مدل‌های رکوردشکن گذشته رنو در حوزه بهره‌وری، سرعت و دوام، خودرویی خلق کردند که پلی میان گذشته و آینده باشد.

رنگ منحصربه‌فرد آبی فرابنفش Filante Record 2025 ادای احترامی است به مدل افسانه‌ای 40 CV سال 1925. این خودرو همچنین اشاره‌ای به Étoile Filante سال 1956 دارد. حباب محافظ کابین، یادآور هواپیماهای جنگنده است و موقعیت راننده از خودروهای تک‌سرنشین فرمول یک الهام گرفته شده است.

اصل بنیادین طراحی؛ حداکثر بهره‌وری با حداقل مصرف انرژی

هدف اصلی، از نخستین طراحی‌ها تا آخرین تست پیست، دستیابی به بهره‌وری مطلق بود. Filante Record 2025 به‌گونه‌ای مهندسی شد که بتواند با باتری 87 کیلووات‌ساعتی، بیش از 1000 کیلومتر را با سرعت بالای 100 کیلومتر بر ساعت بدون شارژ مجدد طی کند. این موفقیت نتیجه کار دقیق در حوزه آیرودینامیک فوق‌بهینه، تایرهای کم‌مقاومت، مواد سبک‌وزن مانند فیبرکربن و آلومینیوم چاپ سه‌بعدی، به‌همراه فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند فرمان الکترونیکی است.

طراحی آینده‌نگر برای بهره‌وری در سطحی بالاتر

نسخه اولیه Filante Record 2025 که زمستان گذشته در نمایشگاه Rétرو‌موبیل رونمایی شد، ترکیبی از خطوط الهام‌گرفته از هواپیما و نشانه‌های تاریخی رنو بود. بااین‌حال، آزمایش‌های تونل باد در بهار نشان داد که هنوز ظرفیت قابل‌توجهی برای بهینه‌سازی وجود دارد.

تیم‌ها با بازطراحی پوشش چرخ‌ها و اتصال مستقیم آن‌ها به چرخ‌ها، جریان هوا را به‌شکل محسوسی بهبود دادند. ساختار مرکزی خودرو تقریباً بدون تغییر باقی ماند، اما ورودی‌ها و خروجی‌های هوا تا حد ممکن کوچک شدند تا هرگونه مقاومت آیرودینامیکی ناخواسته حذف شود.

فناوری‌های پیشرفته در قالب یک آزمایشگاه متحرک

  • سیستم‌های فرمان و ترمز تمام‌الکترونیکی
  • استفاده گسترده از مواد فوق‌سبک مانند فیبرکربن و آلیاژهای آلومینیومی چاپ سه‌بعدی
  • طراحی بهینه قطعات با مصرف حداقلی مواد
  • تایرهای اختصاصی با مقاومت غلتشی بسیار پایین

ماجرای انسانی پشت یک رکورد بهره‌وری

در 18 دسامبر، در پیست UTAC مراکش، سه راننده به‌نوبت پشت فرمان نشستند. پس از 9 ساعت و 52 دقیقه رانندگی، بدون احتساب زمان تعویض راننده، Filante Record 2025 موفق شد 1008 کیلومتر را با میانگین سرعت 102 کیلومتر بر ساعت، بدون شارژ مجدد طی کند. مصرف انرژی ثبت‌شده تنها 7.8 کیلووات‌ساعت در هر 100 کیلومتر بود.

در پایان مسیر، 11 درصد از ظرفیت باتری باقی مانده بود؛ به این معنا که خودرو می‌توانست حدود 120 کیلومتر دیگر نیز با سرعتی بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت حرکت کند.


چشم‌اندازی برای آینده خودروهای برقی

یافته‌های حاصل از پروژه Filante Record 2025 فراتر از یک تمرین مهندسی است. این دستاوردها به توسعه نسل آینده خودروهای برقی کمک می‌کند تا بهره‌وری بالاتر، برد بیشتر و عملکرد واقعی‌تر در شرایط دشوار مانند رانندگی مداوم در بزرگراه‌ها ارائه دهند.

جمع‌بندی

Filante Record 2025 نشان می‌دهد که خودروهای برقی امروزی می‌توانند بدون فدا کردن سرعت، مسافت‌های طولانی را طی کنند. این رکورد، ترکیبی از نوآوری فنی، طراحی هوشمند و همکاری انسانی است که مسیر آینده بهره‌وری در صنعت خودرو را روشن‌تر می‌کند.

source

توسط wisna.ir