تجارت ایکس باکس اخیراً روی سرویس اشتراکی و گسترش گیم پس متمرکز شده است؛ تا جایی که برخلاف رقبا، بازار کنسولهای سنتی را در اولویت قرار نمیدهد و عناوین فرستپارتی خود را با اهداف تجاری متفاوتی عرضه میکند.
اخیراً ایکس باکس به طور رسمی اعلام کرد که بازی Indiana Jones and The Great Circle برای کنسول پلی استیشن عرضه خواهد شد. بسیاری از طرفداران از این اقدام خشمگین شدند ولی طرفداران پلی استیشن خوشحالی خود را ابراز کردند. بهنظر میرسد حتی توسعهدهندگان بازی نیز هیجانزده هستند.
رسانۀ Eurogamer بهتازگی با اکسل تورونیوس (Axel Torvenius)، کارگردان خلاق بازی، مصاحبه کرده است. ینس اندرسون (Jens Andersson)، طراح بازی، نیز در این مصاحبه حضور داشت. در این مصاحبه اشاره شد که عرضه بازی برای پلی استیشن هیچ جنبۀ منفیای برای استودیوی MachineGames نداشته است:
در نگاه استودیوی MachineGames، از اینکه سال آینده در پلتفرم پلی استیشن نیز حضور داریم بسیار هیجانزده هستیم.
توسعهدهنده اشارهای به قرارداد ایکس باکس نداشت و توضیح داد که همیشه خواهان عرضه بازی روی پلی استیشن بوده است. به طور کلی، این وضعیت برای طرفداران استودیوی MachineGames و فرنچایز Indiana Jones یک پیروزی بزرگ تلقی میشود.
پیش از این دیده بودیم که چگونه کنسولها روی فروش عناوین مختلف تاثیر منفی خواهند گذاشت. برای نمونه میتوان به دو بازی Final Fantasy 16 و Final Fantasy 7 Rebirth اشاره کرد. اگر بازی از همان ابتدا برای PC نیز عرضه شود، از لحاظ فروش موفقتر ظاهر خواهد شد.
بازی Indiana Jones روی گیم پس نیز در دسترس قرار میگیرد تا عملاً مخاطبان بیشتری را جذب کند. ممکن است ایکس باکس با همین رویکرد عناوین انحصاری خود را عرضه کند.
علاوه بر این، هیچگاه به طور رسمی اعلام نشد که بازی Indiana Jones and The Great Circle برای پلی اسیتشن منتشر نمیشود. به گفته فیل اسپنسر این تصمیم یک اقدام تجاری بود، بنابراین طرفداران باید انتظار اقداماتی مشابه را این شرکت داشته باشند.
source