کمبود علاقه به محصولات مرتبط با ایکس‌ باکس، در این نسل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مایکروسافت بوده است؛ به‌گونه‌ای که کنسول‌های سری ایکس‌ باکس حتی از نظر میزان اثرگذاری و جایگاه فرهنگی نیز نتوانسته‌اند به سطح نینتندو سوئیچ در سال ۲۰۱۷ برسند.

این شرکت در سال‌های اخیر تمرکز خود را به ابتکار Play Anywhere معطوف کرده تا مخاطبان جدیدی را جذب کند، اما با این حال، عناوین پریمیومی مانند Phantom Blade Zero همچنان از عرضه روی این پلتفرم صرف‌نظر می‌کنند. نکته قابل توجه آن است که به نظر می‌رسد حتی عناوین فرست‌پارتی ایکس‌ باکس نیز با کمبود شدید علاقه مواجه هستند؛ آن هم نه‌تنها از سوی مخاطبان عمومی، بلکه حتی از جانب خود بازیکنان ایکس باکس.

الکس باتالیا، از اعضای تیم دیجیتال فاندری، فاش کرده که پوشش ویدیویی این کانال از بازی‌های ایکس‌ باکس در سال ۲۰۲۵ عملاً بازدید بسیار ناچیزی داشته و حتی عناوینی که تصور می‌شد بتوانند توجه جامعه کاربران ایکس باکس را جلب کنند نیز موفق به ایجاد ترافیک قابل توجه نشده‌اند.

باتالیا در ادامه توضیح داده که از نظر بازگشت سرمایه، توجیه پوشش بازی‌های ایکس‌ باکس برای دیجیتال فاندری روزبه‌روز دشوارتر می‌شود، زیرا زمان و انرژی قابل توجهی که صرف تولید این ویدیوها می‌شود، در نهایت به تعداد بازدید متناسبی تبدیل نمی‌گردد.

در واکنش به این اظهارات، جز کوردن، روزنامه‌نگار وب‌سایت ویندوز سنترال، دیدگاه مشابهی را مطرح کرده و گفته است که رسانه تحت مدیریت او عمدتاً بر پوشش ایکس‌ باکس تمرکز دارد و مخاطبان اصلی آن نیز همین جامعه بازیکنان هستند. با این حال، محتوای مرتبط با استیم دک در وب‌سایت او ترافیکی به‌مراتب بیشتر از هر محتوای متمرکز بر ایکس‌ باکس ایجاد می‌کند.

گزارش: بازدید ویدیویی بازی‌های ایکس‌ باکس در سال ۲۰۲۵ بسیار اندک بوده است - گیمفا

ایکس‌ باکس در حال حاضر با مشکلات مالی قابل توجهی روبه‌رو است؛ به‌طوری که درآمد آن در سال ۲۰۲۵ با کاهش ۱۱۳ میلیون دلاری مواجه شده و فروش سخت‌افزار نیز افت چشمگیر ۲۹ درصدی را تجربه کرده است. با این حال، چیزی که می‌تواند حتی از زیان مالی هم مخرب‌تر باشد، بی‌اهمیت شدن در جامعه بازی‌های ویدیویی است. شواهد موجود نشان می‌دهند که این برند به‌تدریج در حال نزدیک شدن به چنین وضعیتی است.

مایکروسافت در طول دهه گذشته حتی موفق به تولید یک عنوان فرست‌پارتی انحصاری نشده است که نامزدی جایزه بازی سال را در رویداد The Game Awards کسب کند. این سطح از بی‌تفاوتی در میان مصرف‌کنندگان باید برای مایکروسافت نگران‌کننده باشد، زیرا در صورت تداوم این روند، ایکس‌ باکس ممکن است پیش از معرفی کنسول نسل بعدی ترکیب کامپیوتر و کنسول، دچار نوعی مرگ فرهنگی شود.

source

توسط wisna.ir