برای برخی افراد، تنها یک موتور V-12 کافی است. مهم نیست که موتور V-8 با توربوشارژر دوقلو و حجم 4.0 لیتری در مدل DB12 قدرت 671 اسب بخار تولید می‌کند و صدایی عالی دارد؛ اما تعداد سیلندرهای آن کم است. به همین دلیل، آستون مارتین یکی از بزرگترین نام‌های دنیای خودرو را با یک موتور V-12 دوباره احیا می‌کند: ونکوئیش.

پس از شش سال غیبت و لغو تلاش برای ساخت یک سوپراسپرت موتور وسط، آستون مارتین ونکوئیش بازگشته و به ریشه‌های خود برمی‌گردد. این خودرو یک خودروی گرند تورر بزرگ، قدرتمند و لوکس است که با یک موتور V-12 با توربوشارژر دوقلو و حجم 5.2 لیتری که 824 اسب بخار قدرت و سرعت نهایی 214 مایل در ساعت دارد، عرضه می‌شود. آستون مارتین قصد دارد هر سال حداکثر 1000 دستگاه از این خودرو تولید کند و قیمت پایه آن 420,000 دلار است.

این موتور در ابعاد کلی با موتور قبلی V-12 آستون مشابه است، اما به‌طور قابل توجهی نسبت به مدل قبلی اصلاح شده است. برای افزایش قدرت و گشتاور – که عدد وحشتناک 738 پوند فوت را به همراه دارد – و در عین حال رعایت مقررات سختگیرانه‌تر انتشار آلاینده‌ها، موتور V-12 جدید دارای بلوک، سرسیلندرها، پورت‌ها، میل‌سوپاپ‌ها، شاتون‌ها، توربوشارژرها، انژکتورهای سوخت و شمع‌های جابه‌جا شده جدید است. به عبارت دیگر، تقریباً همه چیز جدید است. آستون می‌گوید این موتور از مدل قبلی به‌کلی متفاوت است.

مانند مدل قدیمی DBS سوپرلگرا، این موتور با یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک نصب شده در عقب جفت شده است، اما مانند مدل‌های جدید وانتج و DB12، از دیفرانسیل لغزش محدود کنترل‌شونده الکترونیکی استفاده می‌کند. این موتور همچنین دارای ویژگی جدیدی به نام Boost Reserve است که می‌تواند فشار بوست را بیشتر از حد نیاز در شرایط نیمه‌گاز افزایش دهد، بنابراین هنگامی که راننده درخواست قدرت بیشتر می‌کند، بوست آماده است. این کار با هماهنگی دقیق بین دریچه گاز و گیت ضایعات کنترل‌شونده الکترونیکی انجام می‌شود. آستون می‌گوید نسبت نهایی دنده برای دستیابی به آن سرعت بالای نهایی انتخاب شده است، اما شتاب همچنان قوی است – 0 تا 60 مایل در ساعت در 3.2 ثانیه.

مانند همه مدل‌های مدرن آستون، ونکوئیش دارای یک شاسی مونوکوک آلومینیومی با اتصال و اکستروژن است، اما برخلاف مدل‌های DB12 و وانتج، بیشتر از بدنه‌ای با فیبر کربن برخوردار است. آستون وزن خشک 3911 پوند را در سبک‌ترین حالت خود ذکر کرده است، اما با تمام مایعات لازم برای رانندگی، وزن ونکوئیش از مرز 4000 پوند خواهد گذشت. تایرها یک مجموعه خاص از تایرهای پیرلی P-Zero هستند که اندازه آن‌ها در جلو 275/35 و در عقب 325/30 است. همچنین به‌طور استاندارد چرخ‌های فورج شده و ترمزهای سرامیکی کربنی نیز ارائه می‌شود که به کنترل وزن نامرتبط کمک می‌کند.

فن‌آوری‌های شاسی پیچیده‌ای نیز در این خودرو وجود دارد. ونکوئیش از دمپرهای Bilstein DTX مشابه مدل‌های جدید وانتج و DB12 استفاده می‌کند و همچنین دارای یک واحد اندازه‌گیری اینرسی شش‌محوره است که به کنترل دقیق‌تر دمپرها، دیفرانسیل الکترونیکی و سیستم‌های کنترل پایداری و کشش کمک می‌کند. همچنین یک سیستم جدید به نام Corner Braking وجود دارد که به پایداری عقب خودرو هنگام ترمزگیری در ورود به یک پیچ کمک می‌کند.

در داخل، ونکوئیش بسیار شبیه دیگر مدل‌های فعلی آستون مارتین است، با یک کنسول مرکزی جدید که پر از کنترل‌های فیزیکی است و یک سیستم اطلاعات و سرگرمی اختصاصی. یکی از انتقادات بزرگ به مدل‌های قدیمی‌تر آستون، کیفیت پایین داخلی آن‌ها بود، اما کابین ونکوئیش به نظر می‌رسد که هیچ چیزی جز این باشد.

در مقایسه با DB12، ونکوئیش بلندتر، پهن‌تر و پایین‌تر است. فاصله محوری آن بیش از 3.0 اینچ طولانی‌تر است، طول کلی آن 6.5 اینچ بلندتر است و 2.4 اینچ پهن‌تر است. اما کاهش ارتفاع باعث شده که دو دهم اینچ کوتاه‌تر باشد. مطمئناً شبیه به یک آستون به نظر می‌رسد، اما با یک کاپوت مجسمه‌ای‌تر در جلو و برجستگی‌های بزرگ‌تر در عقب. عقب تیز خودرو در میان دیگر مدل‌های جدید آستون منحصر به فرد است و از مجموعه‌ای از خودروهایی الهام گرفته شده است که این شرکت در دهه 1960 در مسابقات لمانز شرکت کرده بود، مدل‌های DP212، DP214 و DP215. همچنین در نمای جانبی و عقب چیزی از نسخه محدود Valour وجود دارد که خود به خودروهای بزرگ GT آستون در دهه 1970 اشاره دارد.

توسط wisna.ir