به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایط امروز اقتصادی کشور، نوشتن از صنعت خودرو به خصوص اگر با تم دفاع و مطرح کردن مشکلات این صنعت باشد، محبوب افکار عمومی نیست. صنعت خودرو ایران به دلیل سالها سوءمدیریت و مشکلاتی که نهادینه شده است جایگاه مثبتی نزد افکار عمومی ندارد و این بزرگترین مشکل این صنعت در کشور است.
با این وجود، مشکلاتی در صنعت خودرو وجود دارد که تنها میتوان آن را از نظر تاثیرگذاری در شرایط امروز، با تحریمهای خارجی مقایسه کرد چه بسا که این خودتحریمیها بسیار موثرتر از همزاد خارجی بوده است.
پیش خود فکر کنید که صاحب یه کارگاه تولیدی هستید که مستقیم با زنجیره تامین در ارتباطید و باید مواد اولیه خود را با نرخ روز و بر مبنای دلار و فوب خلیج فارس تهیه کنید اما محصول نهایی را تنها میتوانید با قیمت مصوب و دستوری، بیتوجه به نوسانات نرخ دلار به بازار عرضه کنید. در چنین شرایطی چقدر توان تابآوری و سرپا نگه داشتن فعالیت اقتصادی خود دارید؟ یا چقدر میتوانید با دریافت تسهیلات این کار را ادامه دهید؟
اتفاقی که در صنعت خودرو در حال رخ دادن است، عینا شبیه به همین موضوع است که در اشل بسیار بزرگ انجام میشود. ییعنی خودروسازان، مواد اولیه مورد نیاز تولید از فولاد و مواد پتروشیمی را با فوب خلیج فارس تهیه میکنند اما خودرو را به عنوان محصول نهایی نمیتوانند بر مبنای هزینه تولید و سود معقول به بازار عرضه کنند.
این روند با این که تنها یک عامل تاثیرگذار در میان سایر عوامل آسیبزا در خودروسازی است اما به دلیل تاثرات زیادی که دارد، تمام بخشهای صنعت خودرو را تحتتاثیر قرار داده است.
زیان انباشته صدها میلیاردی، معلول سیاست قیمت گذاری دستوری دولت در صنعت خودرو است که بیش از همه در فضای رسانهای به چشم میآید چون رقم بسیار بزرگی است اما موضوعاتی مانند افت کیفیت و عدم توسعه محصول، بخشهای مهم اثرپذیری صنعت خودرو از قیمتگذاری دستوری است.
تا امروز پروژههایی در صنعت خودرو دنبال شده است که در حالت عادی زمان زیادی نیاز ندارد اما به دلیل نبود نقدینگی و بودجه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، این پروژهها متوقف میشود یا آنقدر زمانبر میشود که ادامه آن صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
توقف قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو را باید سرآغاز بهبود وضعیت در صنعت خودرو دانست. انتظار میرود با برنامهریزیهای انجام شده و فروش خودرو با قیمت واقعی، در مدت زمان کوتاهی شاهد رشد تیراژ تولید باشیم.
آزادسازی قیمت خودرو، پای سرمایهگذاران بخش خصوصی به صنعت خودرو را فراهم میکند و میتوانیم امیدوار باشیم با ورود سرمایه به این صنعت، شاهد معرفی محصولات جدید و جدی گرفتن تحقیق و توسعه در خودروسازی باشیم.