ما با تأسف اطلاع می‌دهیم که نسخه نهایی A90 آغاز پایان برای نسل فعلی سوپرا است. این کوپه مخصوص پیست که برای بازارهای اروپا و ژاپن طراحی شده، برخلاف انتظارات، پسوند «GRMN» را با خود ندارد. تولید این مدل به ۳۰۰ دستگاه محدود می‌شود و هر خودرو با مجموعه‌ای از ارتقاها نسبت به مدل شش سیلندر استاندارد، که پایه این نسخه خداحافظی است، عرضه خواهد شد.

افزایش قدرت موتور

با وجود شایعات مبنی بر استفاده تویوتا از موتور قدرتمند S58 بخش M بی‌ام‌و، نسخه پایانی سوپرا همچنان از موتور B58 بهره می‌برد. خبر خوش این است که قدرت این موتور به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و از ۳۸۲ اسب بخار به ۴۲۹ اسب بخار رسیده است. گشتاور نیز از ۵۰۰ نیوتن‌متر به ۵۷۰ نیوتن‌متر افزایش پیدا کرده است. حتی بی‌ام‌و نیز خودرویی با این نسخه تقویت‌شده از موتور ۳ لیتری توربوشارژر نمی‌فروشد، اما بازار تیونینگ نشان داده که این موتور شش سیلندر خطی پتانسیل بسیار بالایی برای ارتقا دارد.

قدرت خروجی این خودرو نسبت به مدل استاندارد بازار آمریکا ۴۷ اسب بخار و ۷۰ نیوتن‌متر بیشتر است. اما در مقایسه با نسخه اروپایی سوپرا، افزایش قدرت به ۹۴ اسب بخار می‌رسد. دلیل این تفاوت، نیاز تویوتا به کاهش قدرت موتور در اروپا برای تطابق با مقررات سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی است، که این شرکت را مجبور کرد نسخه اروپایی را با ۳۳۵ اسب بخار عرضه کند.

تجهیزات و ارتقاهای فنی

نسخه نهایی A90 به ترمزهای جلو ۱۹ اینچی برمبو، سیستم تعلیق قابل تنظیم KW و اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ مجهز شده است که صدای خشن‌تری برای موتور تولید می‌کند. همچنین، تویوتا چرخ‌های سبک‌وزن با برند TGR را برای این مدل نصب کرده که در جلو ۱۹ اینچ و در عقب ۲۰ اینچ است. این چرخ‌ها با لاستیک‌های میشلین Pilot Sport Cup 2 با ابعاد 265/35ZR19 در جلو و 285/30ZR20 در عقب که ۱۰ درصد عریض‌تر از لاستیک‌های نسخه استاندارد هستند، پوشانده شده‌اند.

این مدل فقط با گیربکس دستی ۶ سرعته عرضه می‌شود و به بسته آیرودینامیکی جدیدی مجهز است که شامل اسپویلر جلو و بال عقب «گردن قو» از جنس فیبر کربن است. دیگر ویژگی‌ها شامل کاناردهای جلو، دریچه وسط و دریچه کاپوت فیبر کربنی است که هنگام استفاده در پیست می‌توان آن را برای خنک‌سازی بیشتر باز کرد.

ساختار تقویت‌شده

سوپرا A90 Final Edition از همان پایه آلومینیومی برای زیرساخت عقب استفاده می‌کند که در خودروی مسابقه‌ای GT4 نیز به کار رفته است. علاوه بر این، تقویت‌کننده‌های جلوی کابین و زیر بدنه جلو نیز اضافه شده است. مهندسان تویوتا فرمان برقی را تنظیم کرده و زاویه کمبر را برای افزایش چسبندگی تغییر داده‌اند.

طراحی داخلی

در داخل کابین، این مدل از صندلی‌های باکت ریکارو از جنس فیبر کربن، کمربندهای ایمنی قرمز و سطوحی با روکش آلکانتارا بهره می‌برد.

نسخه ۳.۰ و نسخه نهایی A90 (اروپا)

به‌طور جداگانه، تویوتا نسخه جدید سوپرا ۳.۰ را برای بازارهای جهانی از جمله اروپا معرفی می‌کند که با نام Lightweight Evo شناخته می‌شود. این مدل از ژانویه ۲۰۲۵ و هم‌زمان با نسخه نهایی A90 قابل سفارش خواهد بود. این نسخه دارای ترمزهای جلو برمبو بزرگ‌تر و تقویت‌کننده زیر بدنه عقب است.

برای پایداری بیشتر، از آلومینیوم تقویت‌شده برای میل‌تعادل‌های جلو و عقب استفاده شده و اسپویلر عقب به سبک داکتیل از فیبر کربن ساخته شده است. این مدل همچنین به چرخ‌های مشکی مات با زاویه کمبر به‌روز شده، سیستم فرمان برقی اصلاح‌شده، جذب‌کننده‌های ضربه تغییر یافته و صندلی راننده با روکش آلکانتارا مجهز شده است. کمربندها و دوخت صندلی نیز به رنگ قرمز تغییر کرده‌اند.

پایان تولید نسل پنجم

ما از تویوتا درباره زمان پایان تولید نسل پنجم سوپرا در کارخانه مگنا اشتایر در گراتس اتریش (جایی که بی‌ام‌و Z4 نیز تولید می‌شود) سؤال کردیم. رابرت تیکنر، رئیس ارتباطات شرکت و محصول، در ایمیلی به Motor1 اعلام کرد که این خبر در آینده منتشر خواهد شد. تویوتا تأیید کرده است که نسخه نهایی A90 آخرین خودروهای تولیدی از نسل فعلی خواهد بود و این موضوع نشان می‌دهد که نسل ششم در راه است. تویوتا پیش‌تر نیز اشاراتی به مدل نسل ششم داشته است.

source

توسط wisna.ir