به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بهرام دهقانیار کارشناس موسیقی در مصاحبه با برنامه موسیقایی «ارغنون» از شبکه رادیو گفت وگو درباره موسیقی کودک اظهار کرد: هنرمندان در هر رشته هنری تمایل دارند تولیدات قابل توجه به ویژه در جشنواره‌ها داشته باشند تا با انرژی بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: وقتی مجموعه آثاری در یک جشنواره تقدیر و تأیید می‌شوند و توسط هیئت داوران جایزه می‌گیرند تکلیف هنرمندان و دست اندرکاران تولید و چارچوب‌های آثار خوب تا حد زیادی مشخص می‌شود به این معنا که اگر آثار جایزه گرفته، مولفه‌های هنری قابل قبولی داشته باشند قاعدتاً برای تولیدات بعدی هم آن استانداردها را رعایت می‌کنند.

کارشناس موسیقی گفت: وظیفه داوران در جشنواره‌ها بسیار خطیر است چون باید از میان صدها پارامتر و معیار برای سنجش آثار، بهترین معیارها را انتخاب و آثار را تأیید کنند.

دهقانیار با بیان اینکه استفاده از نظرات کارشناسی متخصصان و داوران و همچنین آراء مردمی در نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری جشنواره‌ها بسیار موثر است، گفت: موسیقی کودک، فقط یکی از ژانرهایی است که بنده طی 38 سال گذشته کار کردم و در حوزه‌های دیگر هم فعالیت داشتم. اکثریت مردم و مصرف کنندگان آثار مانند یک کارشناس و فرد زبده تحصیلات عالی ندارند که محک و میزان سنجش بالایی داشته باشند از این رو اصولاً کالاهایی خیلی فروش می‌رود که با سلیقه مردم همخوانی داشته باشد و مردم آن را تأیید کنند اما حمایت‌های دولتی هم باعث می‌شود که اقلیت‌های هنری که هنر را برای هنر می‌خواهند نیز فعالیت کنند.

این کارشناس موسیقی با تأکید بر اینکه آثار هنری باید از طرف دولت حمایت شوند، تاکید کرد: در تمام ژانرها و تولیداتی که در گروه هنر طبقه بندی می‌شوند، بخشی از هنرمندان هستند که آثارشان با سلیقه اکثریت مردم سازگار نیست و اگر حضور نداشته باشند سلیقه اکثریتی هم در طول زمان کاهش پیدا می‌کند.

دهقانیار گفت: از آنجایی که هنر ناب در برخی موارد از سلیقه عمومی مردم نیز تأثیر می‌گیرد لذا حمایت‌های سیستم دولتی باید پشتوانه‌ای برای هنرمندانی باشد که هنر ناب تولید می‌کنند. تهیه کنندگان و آهنگسازان باید مشاور متخصص هنری داشته باشند و برای تولید یک اثر خوب تلاش کنند.

وی در ادامه این برنامه به شاخصه‌ها و ملاک‌های زیرساختی موسیقی کودک اشاره و بیان کرد: ساخت ملودی در حوزه کودک باید در محدوده بسیار مشخصی خلق شود تا هم سریع بتواند توسط ذهن کودک جذب و حفظ شود و هم به راحتی قابل خوانش باشد.

دهقانیار بهترین منبع برای یک موزیسین ایرانی را همان سیستم دستگاهی موسیقی ایرانی عنوان کرد و گفت: سیستم دستگاهی موسیقی ایرانی، ظرفیت و گنجایش بسیار بالایی برای سازندگان ملودی دارد تا از نغمه گردی‌هایی که داخل هر یک از دستگاه‌ها وجود دارد بهره مند شوند.

این کارشناس موسیقی که سازنده قطعه موسیقی «خونه مادربزرگه» است، تاکید کرد: پایه و ریشه موسیقی این کار به موسیقی ایرانی و آواز دشتی بر می‌گردد و به صورت کاملاً عاشقانه و توسط یک تیم حرفه‌ای هم تولید شد اما خیلی‌ها تصور می کنند آواز دشتی یک آواز غمگین است.

دهقانیار افزود: موزیسینی که الان در کشور ما فعالیت می‌کند باید از ظرفیت‌های موسیقی ملی و سازهای ملی و کلاسیک و سازه‌های الکترونیک استفاده کند.

انتهای پیام/

source

توسط wisna.ir