موضوع سانسور در چین، داستانی قدیمی و همیشگی است که پای آن به بازیهای ویدئویی هم کشیده شده. هر سال تنها تعداد محدودی از بازیهای خارجی برای انتشار در این کشور تایید میشوند و اداره ملی مطبوعات و انتشارات (NPAA) چین با دقت، بازیهایی که مجوز میگیرند را زیر نظر دارد.
اما در ۲۰۲۴، این آژانس بیش از ۱۴۰۰ بازی را تایید کرده است که بالاترین تعداد طی ۵ سال گذشته در چین به شمار میرود. کاهش محدودیتهای چین در اعطای مجوز به بازیهای ویدئویی خبری مثبت برای این صنعت است، چرا که این کشور دومین بازار بزرگ بازیها در جهان است و افزایش تعداد عناوین مجاز در چین به رشد و پویایی بیشتر این صنعت کمک میکند.
در ماه دسامبر، NPAA تعداد ۱۲۲ بازی داخلی و ۱۳ بازی خارجی را تایید کرد که مجموع بازیهای تایید شده در سال ۲۰۲۴ را به ۱۴۱۶ عنوان رساند. این آمار جهشی بزرگ نسبت به سال ۲۰۲۳ دارد. در سال گذشته میلادی تنها ۱۰۷۵ بازی برای انتشار در چین مجوز دریافت کردند.
در سال ۲۰۲۴، ۱۳۰۶ بازی تولید چین و ۱۱۰ بازی خارجی موفق به دریافت تاییدیه NPAA شدند. در مقایسه با سال۲۰۲۳، باید بگوییم تنها ۹۷۷ بازی داخلی و ۹۸ عنوان بینالمللی مجوز گرفتند که نشان از رشد چشمگیر توسعه بازیهای ویدیویی در چین دارد.
دولت چین قوانین سختگیرانهای برای انتخاب بازیهایی که در این کشور عرضه میشوند و همچنین محدودیتهای سنی اعمال میکند. برای مثال، افراد زیر ۱۸ سال تنها مجاز هستند بین ساعت ۸ تا ۹ شب در روزهای تعطیل و آخر هفته بازی کنند.
در هر صورت، محیط سخت بازیهای ویدئویی در چین اخیراً بهبود یافته است؛ چرا که تنها ۵۰۰ بازی در سال ۲۰۲۲ مجوز گرفتند. این تعداد پایین ناشی از محدودیتهایی بود که توسط دولت چین اعمال شد.
سال ۲۰۲۴ به عنوان سالی با بیشترین تعداد بازیهای تایید شده در چین از سال ۲۰۱۹ به پایان رسید. در سال ۲۰۱۹، پس از بازسازی ساختار دولت در سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۵۰۰ بازی تایید شد؛ درحالی که در سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۰۰۰ بازی موفق به دریافت مجوز در چین شدند.
با موفقیت بازی AAA چینی Black Myth: Wukong در سال ۲۰۲۴، روشن است که چرا دومین بازار بزرگ بازیهای ویدیویی در جهان به تدریج به این صنعت علاقه بیشتری نشان میدهد. همچنین، با افزایش ۷ درصدی فروش بازیهای ویدیویی در این کشور، آینده تجاری بازیها در چین بسیار امیدوارکننده به نظر میرسد.
source