به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا، در نشست خبری که با محوریت توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی و رونمایی از سه محصول جدید این گروه در شرکت مکو برگزار شد، در توضیح سری جدید شارژرهای این شرکت گفت: این محصولات شامل شارژر ۳۰ کیلووات، شارژر DC پرتابل ۳۰ کیلووات و شارژر موبایل سیار مپ آیون سری نوا ۱۲۰ کیلووات است که دارای کاربری ها و قابلیت های مختلف برای شارژ سریع است.

محمد حسین رفان همچنین به آخرین آمار و برنامه‌های مپنا در زمینه تولید و نصب شارژرهای عمومی، خصوصی پرداخت و  گفت: گروه مپنا در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۰۰ شارژر در دسته‌های مختلف عمومی و خصوصی ( DC و AC ) تولید کرده است و برای سال آینده تولید ۳۲ هزار دستگاه شارژر را پیش‌بینی کرده است.

وی در ادامه به روند توسعه زیرساخت ها در بخش ایستگاه های شارژ خودروهای برقی اشاره و تاکید کرد: تاکنون ۱۳۴ ایستگاه شارژ در سراسر کشور و برخی مناطق خارج از کشور راه‌اندازی شده است که مجموعا ۴۱۴ دستگاه شارژر را در بر می‌گیرد. این شارژرها در سه دسته کلی شارژرهای ناوگانی، عمومی و خصوصی قرار می گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت برق و کنترل مپنا شارژرهای ناوگانی برای وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌هاست که تاکنون در ایستگاه‌های مشخصی نظیر ایستگاه بعثت تهران نصب شده و شبانه تا ۱۴۰ اتوبوس را شارژ می‌کند. شارژرهای عمومی هم در سطح شهرها و مکان‌های عمومی مانند میدان آزادی، بوستان‌ها و ایستگاه‌های تاکسیرانی نصب شده‌ است و شارژرهای خصوصی هم به جهت این که برای منازل مناسب است در پارکینگ‌های اختصاصی و خودروهای شخصی نصب می شود.

محمد حسین رفان

ارسال ۱۰۰۰ شارژر خودرو برقی به کشورهای CIS

رفان در ادامه با توجه به توانمندی گروه مپنا در زمینه توسعه شارژرهای برقی از ارسال نخستین محموله صادراتی شارژر خودروی برقی به یکی از کشورهای CIS خبر داد و افزود: این محموله صادراتی مپنا شامل قرارداد تأمین و نصب ۱۰۰۰ شارژر DC با توان ۱۲۰ کیلووات است که طی پنج سال آینده نصب می شود.

وی همچنین با توجه به برخی دغدغه ها در خصوص تاثیر خودروهای برقی بر شبکه برق کشور گفت: خودروهای برقی هیچ فشاری به شبکه برق کشور تحمیل نمی کنند. ضمن اینکه برنامه ریزی شده تا در آینده از انرژی های تجدیدپذیر و خورشیدی برای شارژ خودروهای برقی استفاده شود.

این مقام مسئول در شرکت مپنا همچنین در خصوص تعرفه برق ایستگاه های شارژ خودروهای برقی یادآور شد: در حال حاضر برق ایستگاه‌های شارژ با تعرفه تجاری محاسبه می‌شود و وزارت نیرو در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای تعیین تعرفه ثابت برای شارژرهای برق خانگی است. تا هزینه زیادی را به مشتریان تحمیل نکند.

رفان در ادامه در خصوص سهم داخلی سازی تجهیزات و شارژرهای برقی گفت: درصد بالایی از تجهیزات مورد استفاده در زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی در داخل کشور تولید می شود که شامل نرم‌افزارهای مانیتورینگ، کیف پول الکترونیکی، سیستم‌های کنترل و پردازش داده‌هاست که کاملا در داخل تولید می شود.

محمد اولیا

تاثیر توسعه خودروهای برقی در کاهش مصرف برق و رفع ناتراژی انرژی در کشور

در ادامه این نشست محمد اولیا مدیرعامل شرکت مپنا با اشاره به بهره‌وری بالای خودروهای برقی تأکید کرد: مصرف انرژی خودروهای برقی بیش از دو برابر بهینه‌تر از خودروهای درون‌سوز است. حتی در صورت استفاده از برق نیروگاه‌های حرارتی، میزان سوخت مصرفی برای حرکت یک خودروی برقی به‌مراتب کمتر از یک خودروی بنزینی خواهد بود.

وی با توجه به دغدغه مصرف برق خودروهای برقی در زمان ناترازی انرژی افزود: در حال حاضر تعداد خودروهای برقی به اندازه ای نیست که بر مصرف برق اثری داشته و افزایش مصرف ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت مپنا تاکید کرد: استفاده از خودروهای برقی در میان مدت مصرف سوخت های فسیلی را کاهش می دهد در نتیجه استفاده از خودروهای برقی می تواند به کاهش مصرف برق کمک کند همچنین در دراز مدت هم میزان برق مصرفی با وجود خودروهای برقی کم می شود، در واقع در دراز مدت استفاده از خودروهای برقی با توجه به رفع ناترازی انرژی در کشور به صرفه تر خواهد بود.

اولیا همچنین به برنامه‌ریزی برای تأمین برق شارژرها از انرژی‌های پاک اشاره کرد و گفت: مپنا در حال توسعه ایستگاه‌های شارژ خورشیدی است که نمونه پایلوت آن در حال حاضر راه‌اندازی شده و قرار است در آینده توسعه یابد.

محمدرضا شه بخش

همکاری صنایع خودروسازی کرمان با گروه مپنا برای تولید و توسعه برقی سازی

در ادامه محمدرضا شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان، با اشاره به مشارکت صورت گرفته این مجموعه صنعتی با گروه مپنا گفت: مشارکت صنایع خودروسازی کرمان با گروه مپنا شامل دو قرارداد مجزا در زمینه تولید و برقی سازی است.

وی تاکید کرد: کرمان موتور اولین خودروسازی در کشور است که خودرو ایگل را که خودرو ملی است با پلت فرم اختصاصی و در ۳ مدل برقی، هیبریدی و بنزینی در سال آینده عرضه می کند که مدل برقی این خودرو با بیش از ۸۵ درصد ساخت داخل عرضه خواهد شد.

مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان همچنین در خصوص سایر مشارکت های صورت گرفته این گروه صنعتی با گروه مپنا گفت: در این راستا همچنین مشارکتی برای برقی سازی خودرویی در رده SUV با گروه مپنا انجام گرفته است.

راهی جز استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی نداریم

شه بخش با توجه به وضعیت ناترازی انرژی در کشور تصریح کرد: در ایران هیچ راهی جز عرصه و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی وجود ندارد در غیر این صورت کشور ورشکسته خواهد شد.

در این نشست همچنین عادل دمشقی معاون مدیرعامل در کسب و کار برقی سازی مکو با اشاره به تعریف ۱۱ هزار کاربر شارژر خودروهای برقی در کشور گفت: اگر چه تاکنون ۱۱ هزار کاربر تعریف شده است اما به این میزان خودرو برقی در کشور وجود ندارد به همین دلیل و به منظور حذف کاربران فیک، از این به بعد تنها برای کسانی که دارای پلاک خودرو برقی باشند، کارت استفاده از ایستگاه شارژ صادر می شود.

source

توسط wisna.ir