شرکت سوئدی Northvolt، که بزرگ‌ترین امید اروپا برای تولید باتری در منطقه و حمایت از گذار به وسایل نقلیه الکتریکی محسوب می‌شد، روز چهارشنبه در کشور خود، سوئد، اعلام ورشکستگی کرد. این شرکت پس از این اقدام تجزیه شده و به فروش خواهد رسید.

ملیسا ادی / نیویورک تایمز

تنها چند سال پیش، Northvolt به‌عنوان بهترین شانس اروپا برای رقابت با رقبای چینی خود دیده می‌شد. این شرکت سال گذشته در ایالات متحده درخواست حمایت از ورشکستگی تحت بخش ۱۱ (Chapter 11) را ارائه کرد تا برای جمع‌آوری سرمایه، زمان بیشتری به دست آورد.

اما تأمین سرمایه برای این شرکت بسیار دشوار شد. Northvolt روز چهارشنبه اعلام کرد که یک مدیر تصفیه سوئدی منصوب‌شده از سوی دادگاه، کنترل فرآیند فروش دارایی‌ها و فعالیت‌های شرکت را بر عهده خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که شرکت‌های تابعه‌ی Northvolt آلمان و Northvolt آمریکای شمالی شامل این روند ورشکستگی در سوئد نمی‌شوند.

شرکتی که مدیر سابق تسلا تأسیس کرد

Northvolt در سال ۲۰۱۶ توسط یکی از مدیران سابق تسلا تأسیس شد. این شرکت حتی پیش از درخواست حمایت از ورشکستگی نیز ماه‌ها با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کرد، تعدیل نیرو انجام داده و عملیات خود را بازسازی کرده بود.

تام جانستون، رئیس موقت شرکت، در بیانیه‌ای اعلام کرد:
“ما تمام گزینه‌های موجود را برای مذاکره و اجرای یک بازسازی مالی، از جمله فرآیند بازسازی در بخش ۱۱ ایالات متحده، بررسی کردیم و علی‌رغم حمایت‌های نقدینگی از سوی وام‌دهندگان و شرکای کلیدی، نتوانستیم شرایط مالی لازم را برای ادامه فعالیت شرکت در شکل فعلی آن فراهم کنیم.”

چالش‌های رقابتی و از دست رفتن قراردادهای کلیدی

در حال حاضر، خودروسازان اروپایی باتری‌های خود را از LG Energy Solution و Samsung کره جنوبی، و همچنین CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری در جهان، تأمین می‌کنند. Northvolt قصد داشت تا سال ۲۰۳۰ ۲۵ درصد از بازار باتری اروپا را در اختیار بگیرد.

این شرکت سال گذشته موفق شد ۵ میلیارد دلار وام از اتحادیه اروپا برای گسترش تولید خود دریافت کند.
با این حال، این کمک مالی نتوانست مشکلاتی مانند حوادث رخ‌داده در یک کارخانه در سوئد و همچنین از دست دادن قرارداد ۲ میلیارد یورویی (۲٫۱۵ میلیارد دلاری) با BMW را جبران کند.

source

توسط wisna.ir