استیم همچنان به روند صعودی خود در درآمدزایی و موفقیت ادامه میدهد، اما قبل از اینکه بخواهید فکر ساخت بازی برای عرضه در این پلتفرم پرطرفدار را در سر بپرورانید، باید بدانید که تنها حدود ۵۰۰ بازی موفق شدند در ماه پس از عرضهشان، بیش از ۲۵۰,۰۰۰ دلار درآمد باشند.
بر اساس گزارش سالانه استیم در سال ۲۰۲۴ که به تازگی منتشر شده است، این شرکت در حال حاضر تنها از روی عرضه عناوین جدید، درآمدی ده برابر بیشتر نسبت به یک دهه قبل (سال ۲۰۱۴) را کسب میکند.
موفقیت روزافزون استیم، مطمئناً خبر خوبی برای توسعهدهندگانی است که عناوین خود را در این پلتفرم منتشر میکنند، اما طبق آمار SteamDB، از ۱۸,۹۰۸ بازی که در سال ۲۰۲۴ در استیم منتشر شد، تنها ۲.۶٪ از آنها در ماه اول بیش از ۲۵۰,۰۰۰ دلار درآمد کسب کردند و همچنین حدود ۲۰۰ بازی در بازه زمانی مشابه، بیش از ۱ میلیون دلار درآمد داشتند که تنها حدود ۱٪ از کل این عناوین محسوب میشوند.
بدیهی است که بسیاری از عناوین، دوره درآمدزایی طولانی مدتی دارند و ممکن است پس از عرضه اولیه نه چندان موفق، همچنان به سودآوری ادامه دهند. اما متأسفانه در حال حاضر، تنها یک شکست، برای بسیاری از استودیوها مساوی تعطیلی همیشگی یا حداقل تعدیل نیرو خواهد بود.
به گفته مدیرعامل استودیوی Insomniac، «ساخت بازیهای ویدیویی امروزه بسیار مخاطرهآمیز و ریسکپذیر است، زیرا به زمان و بودجه بسیار بیشتری برای توسعه نیاز دارند». البته در این میان، عناوینی نیز هستند که با بودجهای ناچیز و تیمی کوچک ساخته شده و همچنان به موفقیتهای بزرگی دست پیدا میکنند؛ مانند Balatro که در سال گذشته ۶۰۰ هزار دلار فروش را تنها در چند ساعت اولیه پس از عرضه در استیم، تجربه کرد.
source