1
در دنیایی که خودروهای شاسیبلند سلطه دارند، تویوتا راهحلی برای معضل “چاقی خودروها” پیدا کرده است: مدل FT-Me. این خودرو حتی در مقایسه با تویوتا iQ بسیار کوچکتر به نظر میرسد—حتی از خودروهای Kei ژاپن هم کوچکتر است. این خودروی برقی با طراحی زاویهدار، مخصوص رانندگی در شهرهای شلوغ طراحی شده است. با طول کمتر از 2.5 متر (98.4 اینچ)، حتی از مدل اولیه Smart ForTwo هم کوتاهتر است. تویوتا ادعا میکند که این خودرو آنقدر کوچک است که تنها نصف یک جای پارک را اشغال میکند.
سقف خورشیدی و برد حرکتی
این هاچبک برقی کوچک دارای سقفی خورشیدی است که انرژی خورشید را برای شارژ باتری جذب میکند. در یک روز آفتابی، FT-Me میتواند با انرژی خورشیدی تا 30 کیلومتر (19 مایل) حرکت کند. با این حال، تویوتا هنوز اطلاعاتی درباره اندازه باتری یا حداکثر برد حرکتی این خودرو منتشر نکرده است. طراحی این خودروی کوچک، شباهتهایی به روباتهای انیمهای مانند Gundam دارد، اما مشخص است که این سبک طراحی برای همه جذاب نخواهد بود.
قانونی برای نوجوانان ۱۴ ساله!
تویوتا اعلام کرده است که این خودرو برای رانندگی نوجوانان ۱۴ ساله در برخی کشورهای اروپایی طراحی شده است. این نشان میدهد که نسخه تولیدی احتمالی این خودرو به عنوان “چهارچرخه” طبقهبندی خواهد شد، مشابه مدلهای Citroën Ami، Opel Rocks-e، و Fiat Topolino از گروه Stellantis. طبق قوانین اتحادیه اروپا، این خودروهای کوچک باید حداکثر 8 اسب بخار (6 کیلووات) قدرت و وزن 937 پوند (425 کیلوگرم) داشته باشند. همچنین، سرعت آنها نباید از 45 کیلومتر بر ساعت (28 مایل در ساعت) بیشتر باشد.
مشخصات طراحی و فناوری
مدل FT-Me دارای چرخهای 14 اینچی با تایرهای باریک 185/60 R14 است. این خودرو دارای یکی از کوتاهترین فاصلههای آویزان جلو و عقب (Overhang) در بین خودروها است و به جای آینههای سنتی از دوربینهای جانبی استفاده میکند. چراغهای جلو و عقب در ارتفاع غیرمعمولی قرار گرفتهاند و به نظر میرسد طراحی یکسانی دارند. با اینکه شیشههای خودرو بزرگ هستند، اما به نظر میرسد که فقط بخش کوچکی از آنها باز میشود.
طراحی مناسب برای رانندگان دارای معلولیت
تویوتا اعلام کرده است که FT-Me برای رانندگان دارای معلولیت طراحی شده است. این خودرو دارای دستگیرههای کنترلی روی فرمان برای گاز و ترمز است، بنابراین نیازی به پدال ندارد. در نتیجه، نیازی به تغییرات اضافی برای مناسبسازی این خودرو برای افراد ویلچرنشین وجود ندارد. شرکت خودروسازی دیگری از ژاپن، مزدا، نیز رویکرد مشابهی را برای مدل Miata در نظر گرفته است تا افراد دارای معلولیت بتوانند از آن استفاده کنند.
آیا این خودرو به تولید خواهد رسید؟
تویوتا هنوز اعلام نکرده که آیا قصد دارد این خودروی کوچک برقی را به تولید انبوه برساند یا نه. اما ادعا میکند که FT-Me در مقایسه با خودروهای برقی معمولی، تأثیر کمتری بر محیطزیست دارد. این خودرو سه برابر کمتر از یک خودروی برقی عادی انرژی مصرف میکند و به دلیل استفاده گسترده از مواد بازیافتی، 90 درصد ردپای کربنی کمتری دارد. اگر این مدل به اروپا عرضه شود، در جایگاهی پایینتر از مدل Aygo X (کوچکترین خودروی بنزینی تویوتا در اروپا) قرار خواهد گرفت.
source