به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در کم‌تر از دو ماهی که بخش خصوصی هدایت ایران خودرو را در اختیار گرفته، تلاش کرده است هر چه سریعتر زمینه مساعد برای توسعه کمی و کیفی را فراهم کند یکی از این اقداماتی که مدیریت جدید ایران خودرو برای ارتقای کیفیت محصولات خود در نظر گرفته، تغییر ساختار واحد «تضمین کیفیت» است که منجر به صدور ۱۰ فرمان ایران خودرو برای افزایش کیفیت شده است.

آن گونه که مدیریت ارشد این مجموعه بر اساس یکی از این ۱۰ فرمان توضیح داده ، مدیریت جدید ایران‌خودرو در نظر دارد که در سال آینده همکاری خود با یک شریک خارجی معتبر را آغاز کند تا علاوه بر ارتقاء برند ایران‌خودرو، زمینه تولید محصولی باکیفیت در داخل این شرکت را فراهم آورد، چرا که به گفته حسن قره‌ئی قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول، شریک خارجی فعلی ایران‌خودرو حتی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان داخلی از اعتبار و قدرت چندانی برخوردار نیست.

همکاری با یک شریک معتبر بین المللی در حالی در راس برنامه‌های مهم تیم جدید مدیریتی ایران‌خودرو قرار گرفته است که استفاده از حضور شرکای معتبر خارجی در خودروسازی که امروز صنعتی جهانی است، امری گریزناپذیر است و بدون همکاری با بزرگان خودروسازی و شرکای خارجی قوی، کشورها نمی‌توانند به جایگاه مناسبی در این عرصه دست یابند.

نگاهی به تجربه چین در توسعه خودروسازی نشان می‌دهد که این کشور نیز ابتدا با مونتاژ خودرو کار خود را آغاز و سپس با دعوت از خودروسازان بزرگ برای سرمایه‌گذاری و فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری آنها، زمینه ورود فناوری، الگوی‌های جدید مدیریت و توسعه کمی و کیفی را فراهم کرد.

در واقع چین اول ساختار ابتدایی برای خودروسازی خود را فراهم کرد و بعد از آن از خودروسازان معتبر جهانی جهت شراکت دعوت به عمل آورد. از این جهت جذب شریک جدید و معتبر خارجی و همکاری با آن ها در مسیری که ایران خودرو ترسیم کرده یک معنا بیشتر ندارد و آن کمک به رشد و تعالی این شرکت در تولید محصولاتی جدید و با کیفیت ترو ارتقای جایگاه این شرکت در بازارهای مختلف داخلی و خارجی است.

در واقع امروز خودروسازان کشور برای برون رفت از شرایط موجود و دستیابی به کیفیت و تنوع تولید، نیاز به حضور و مشارکت با خودروسازان معتبر بین‌المللی دارند؛ مسیری که به تدریج می‌تواند صنعت خودروی ایران را از اوضاع فعلی خارج کرده و باعث نجات آن شود.

البته این همکاری و مشارکت نباید به معنای وابستگی صرف به شرکای خارجی‌ و اقدام به مونتاژ کاری در خودروسازی کشور باشد؛ بلکه مطابق سند استراژی صنعت خودرو و تصویری که از سال ۱۴۰۴ صنعت ایران ارائه می‌دهد، این همکاری باید بر انتقال تکنولوژی و فناوری (از سوی شرکت‌های خارجی به صنعت خودروی ایران) و دستیابی به قدرت طراحی و توسعه محصول منجر شود. بسیاری از کارشناسان با توجه به تجربه گذشته خودروسازان در همکاری با خارجی‌ها تاکید دارند که خودروسازان باید شیوه‌ای را انتخاب کنند که بیشترین سود را عاید خودروسازی کشور کند.

در هر حال حضور شرکای خارجی و همکاری با خودروسازان معتبر بین‌المللی به‌عنوان شریک در خطوط تولید خودروسازان قدمتی دیرینه دارد و به نوعی می‌توان آن را مسیر آزموده شده دانست اما مساله مهم انتخاب درست شریک خارجی و همکاری با یک شریک معتبر بین المللی است که در صورت اجرای وعده مدیریت جدید ایران خودرو می تواند اعتماد مصرف کنندگان را افزایش داده و برند ایران خودرو را در بازار داخل و بین المللی تقویت کند.

یکی از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری با شریک جدید که از سوی یکی از مدیران ارشد ایران خودرو توضیح داده شده، توسعه خودروهای هیبریدی است؛ تلاشی که ایران‌خودرو برای ورود به بازار خودروهای کم‌مصرف و سازگار با محیط زیست دنبال می کند. همچنین طبق هدف گذاری که قره‌ئی قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو عنوان کرده، ایران‌خودرو در حال برنامه‌ریزی برای عرضه یک خودروی جدید در کلاس C است. از دیگر تغییرات مهم در ایران‌خودرو در جریان همکاری با شریک جدید، به‌روزرسانی پلتفرم‌های تولیدی این شرکت است چنان چه به گفته قره‌ئی «پلتفرم‌های قدیمی به‌تدریج کنار گذاشته خواهند شد و تولید روی پلتفرم‌های جدیدی مانند IKP۱، IKP۲ و IKP۳  متمرکز خواهد شد.

هر چند با هدف گذاری و حرکتی که ایران خودرو در مسیر همکاری با یک شریک حارجی معتبر آغاز کرده است مسلما موانع و و چالش هایی وجود دارد. در واقع بسیاری از شرکت های مطرح جهانی به دلیل تحریم ها و محدودیت های قانونی، از همکاری با خودروسازان ایرانی اجتناب می کنند بنابراین انتخاب یک شریک معتبر در چنین شرایطی قطعا کار راحتی نخواهد بود با این وجود انتخاب درست شریک خارجی و  اجرای اصول برنامه های مدیریتی می تواند مزایای بسیاری به لحاظ ارتقای سطح استانداردهای تولید و مهمتر از همه جایگاه این شرکت در بازارهای داخلی و جهانی داشته باشد.

در هر حال در مسیر جدیدی که ایران خودرو برای همکاری با شریک جدید بین المللی انتخاب کرده انتظار می رود این شراکت در کنار استفاده از ظرفیت و توانمندی مهندسی، دانشی و زیرساخت‌های فن‌آوری و زنجیره تامین یک گام مهم در احیای جایگاه این خودروساز باشد و در آینده نزدیک شاهد ایران خودرویی متفاوت در صنعت خودرو کشور باشیم.

source

توسط wisna.ir