نمایشگاه گردشگری روسیه درحالی با حضور تنها یک آژانس گردشگری از ایران برگزار شد، که ایران و روسیه از حدود دو سال پیش با لغو ویزا برای سفرهای گروهی، به بازار در اولویت گردشگری برای یکدیگر تبدیل شدند، هرچند جریان رفت و آمد گردشگران بین دو کشور هنوز تا حد انتظار فاصله دارد. یکی از تورگردانان که در بازار روسیه کار می‌کند، می‌گوید: در این برهه سیاسی و اقتصادی و در شرایط فعلی و خبرسازی‌های رسانه‌های ضد کشورمان اتفاقا ایران باید حضور پر رنگ‌تری در نمایشگاه روسیه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، MITT مهم‌ترین رویداد صنعت گردشگری در روسیه است که بنابراطلاعاتی که سفارت ایران در روسیه منتشر کرده بیش از سه هزار شرکت‌کننده از ۳۰ کشور در آن حضور داشتند. از ایران نیز تنها یک آژانس گردشگری در این نمایشگاه حاضر بود. ایران و روسیه از اوایل پاییز سال ۱۴۰۲ روادید را برای سفرهای گروهی اتباع دو کشور لغو کرده‌اند. با اجرای این قانون، رفت و آمد بین دو کشور تا مدتی با رشد همراه شد، اما در سال ۱۴۰۳ گزارش تورگردانان حاکی از کاهش سفر اتباع روس به ایران بود.

اسماء شجاعی باغینی، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و مدیر آژانس گردشگری که در بازار روسیه و قفقاز کار می‌کند، اینک به بهانه حضور در نمایشگاه گردشگری MITT مسکو ۲۰۲۵ درباره وضعیت جذب گردشگر از این کشور که چندسالی است جزو بازارهای هدف گردشگری قرار گفته است و ضرورت توجه به آن، به ایسنا گفت: امسال بعد از چندین سال حضور در نمایشگاه گردشگری مسکو با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی و محدودیت‌های موجود باز تصمیم گرفتیم در این نمایشگاه حضور داشته باشیم. ما از ابتدا توقعی از حضور در این نمایشگاه در شرایط فعلی نداشتیم ولی آنچه ما را برای حضور در نمایشگاه مصمم می‌کرد هزینه‌ها و سرمایه‌گذرای سال‌های قبل و امید به شرایط بهتر اقتصادی و سیاسی بود. خیلی از همکاران از همان ابتدا حضور در نمایشگاه مسکو را غیرقابل توجیه می‌دانستند.

او اظهار کرد: توجیه اقتصادی و برگشت‌پذیری سرمایه اصل مهمی است ولی در زمانی که رسانه‌های غربی و معاند از همه طرف  ایران را مورد هدف رسانه‌ای خود قرارداده‌اند و ایران را نا امن نشان می‌دهند باید قوی‌تر از قبل و با هدف خنثی‌سازی ایران‌هراسی در نمایشگاه حضور یافت.

این تورگردان ادامه داد: جالب‌تر اینکه من به عنوان شخصی که در نمایشگاه EMIT ترکیه ۲۰۲۵ هم حضور داشتم می‌توانم به یقین بگویم که نمایشگاه گردشگری روسیه از کیفیت و ظرفیت بیشتری به نسبت ترکیه برای بازاریابی موفقیت‌آمیز بود و متقاضیان بیشتری به نسبت ترکیه برای سفر به ایران در حال حاضر داشت.

شجاعی اضافه کرد: شاید جالب باشد که حضور کشور عراق با ۱۵۰ متر مساحت و حضور کشور ترکیه با مساحت ۴۰۰ متر مربع در قالب ۴ جزیره با حضور ایرلاین ترکیش و هتل‌ها و انجمن تورساب  (Tursab) و دفاتر گردشگری، حضور آذربایجان و ارمنستان با ۱۵۰ متر غرفه، حضور کشور چین با ۲۰۰ متر غرفه را در این نمایشگاه یادآوری کنم. اینکه کشورهای همسایه ما قویتر از همیشه در بازار روسیه حضور یافتند نشانگر ظرفیت بالای گردشگر روسیه است و جای ایران در این بازار به‌شدت خالی است.

این تورگردان گفت: اینکه چند پرواز و ایرلاین ایرانی به‌صورت هفتگی به روسیه پرواز دارد خود نقطه قوتی برای جذب گردشگر از کشور روسیه است. از نظر من حضور در نمایشگاه روسیه اهمیت بیشتری به نسبت نمایشگاه‌های اروپا در این زمان داشت؛ چراکه وجود پرواز مستقیم خود دارای اهمیت بسیاری برای گردشگر خارجی جهت سفر به ایران است. البته حضور در تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی اهمیت دارد و باید در تمام نمایشگاه‌ها بود ولی وقتی بحث اولویت‌هاست به نظر باید مسیرهایی که پرواز مستقیم به ایران دارد در اولویت باشد.

از روسیه غفلت نکنیم

شجاعی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳با نوسان قیمت ارز حضور در نمایشگاه‌ها نیازمند کمک و حمایت مستقیم دولت است؛ چراکه دفاتر گردشگری با حضور در نمایشگاه می‌توانند در بازار فعالان گردشگری اعم از هتل‌ها و رستوران‌ها و وسایل حمل و نقل و جوامع محلی و تمام فعالان گردشگری باشند. هرچند حضور کلیه فعالان گردشگری از ایرلاین‌ها و حمل و نقل ریلی و هتل‌ها و رستوران‌ها می‌تواند نقش بسزایی در بازارسازی و بازاریابی ایران داشته باشد. معتقدم در این برهه سیاسی و اقتصادی و در شرایط فعلی و  خبرسازی‌های رسانه‌های ضد کشورمان اتفاقا ایران باید حضور پر رنگ‌تری داشته باشد.

او در ادامه گفت: در روسیه بازدیدکنندگان وقتی متوجه می‌شدند ما از ایران حضور داریم بسیار خوشحال می‌شدند و از علاقمندی به سفر ایران می‌گویند. درباره پرواز مستقیم و قیمت پرواز سوال می کنند و هزینه سفر برایشان مهم است.

شجاعی افزود: جالب‌تر اینکه غرفه منطقه قفقاز شمالی و منطقه داغستان نیز بسیار قوی در نمایشگاه حضور دارد، با اینکه اخبار منفی زیادی در رسانه‌ها برای این منطقه وجود دارد ولی بسیار قوی با بهترین برنامه‌ها حضور دارند و نمایش زیبایی از فرهنگ، منطقه قفقاز شمالی را به اجرا گذاشته است.

این تورگردان اظهار کرد: مطمئنا در حال حاضر به تنهایی نمی‌توان کسب موفقیت کرد و باید با قدرت بیشتری در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشت و نمایش شایسته‌ای از  زیبایی‌های ایران را به اجرا بگذاریم. ما نباید فقط برای فروش در نمایشگاه حضور یابیم ما باید طعم موسیقی، سنتی ایرانی، صنایع دستی و … را در نمایشگاه بین‌المللی به نمایش بگذاریم تا حس خوب و تجربه‌ای خاص را در بازدیدکننده نمایشگاه برای سفر به ایران بسازیم.

شجاعی تاکید کرد: برای نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری، حضور ایران می‌تواند با تمام اتفاقات رسانه‌های غربی در جهت ایران‌هراسی مبارزه کند و به عنوان یک ظرفیت خاص و نقطه قوت برای ریاست جمهور در صحنه بین‌الملل مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد، زیرا گردشگری یک برنامه نیست، گردشگری یک سیاستگذاری است و دلیل ما پرچم کشور عزیزمان ایران است که با حضور فقط یک آژانس گردشگری از ایران در نمایشگاه روسیه برافراشته شده و می‌تواند ادامه یابد.

انتهای پیام

source

توسط wisna.ir