پیمان قانع طراح صحنه «پایتخت۷» درباره صحنه خرس که در قسمت بیستم سریال به نمایش درآمد به نکته جالبی اشاره کرده است.
وی گفت:
من در صفحه مجازیام نوشتم که این سکانس در یک برداشت گرفته شده و حتماً در پشت صحنه مراحل انجام شده این سکانس پخش خواهد شد و مخاطبان به سختی و پیچیده بودنِ آن پی خواهند برد. بنابراین از مخاطبان دعوت میکنم که این دو قسمت پشت صحنه سریال را از دست ندهند.
اما ماجرای خرس به یک پروسه چندین جلسه برمیگردد که اصرار زیاد محسن تنابنده که از روز اولِ فیلمبرداری تمام تمرکزش روی حمله خرس بود. برای او جذابیت، دقت و پویا بودن و واقعی درآمدنِ این صحنه از هرچیزی مهمتر بود. به همین خاطر چندین بار با آقای مقدم، گروه تولید و عوامل دیگرمان جلسه داشتیم و شکلهای مختلف آن را بررسی کردیم.
تقریباً بهترین حمله خرس در فیلم از گور برخاسته یا (The Revenant) که دیکاپریو آن را بازی کرده به نمایش درآمده است. در تحقیقها و بررسیهایی که از این فیلم داشتیم این نکته درآمد که از ترکیب خرس زنده، ویژوآل و تنپوش در این اثر آمریکایی استفاده شده است.
اما در اینجا (پایتخت) قرار بود خرس با یک خانواده درگیر شود در یک محیط محدود و چند بازیگر که کار پیچیدهای است. از طرفی بایستی طوری این صحنه ساخته میشد که دوباره نگویند این صحنه را ایرانیها گرفتند و به چشم نیاید. منظورم از یک برداشت این بود که ما خرس را به شکل طبیعی و واقعی در اصفهان فیلمبرداری کردیم. خرس جثه بزرگتری داشت و کامل ساخت و ساز کردیم و خرس در آن محیط مورد تصویربرداری قرار گرفت که به تعبیری عوامل کار هم در امنیت کارشان را انجام دهند.
قطعاً بازیگران را در جای دیگری گرفتیم همان کمپر و در جاده مشهد و خرس را در اصفهان؛ این هنر آقای مقدم و خشایار موحدیان، امیر ولیخانی مسئول جلوههای ویژه به همراه تیم خودشان و بازیگران ما بود که این سکانس اینطوری فیلمبرداری، مونتاژ و در معرض نگاه مخاطبان قرار گرفت. ما خط داستانی حرکت خرس را داشتیم و بازیگران براساس آن کار انجام دادند.
این کار عجیب و غریب با تیمی فوقالعاده انجام شد که من فکر میکنم در جریان تولیدات نمایشی ما کمنظیر و حتی بینظیر باشد.
source