پاویون قطر در اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا (‏Expo 2025 Osaka‏)، سفری همه‌جانبه و ‏غوطه‌ورکننده را در دل هویت ساحلی غنی، میراث فرهنگی و نوآوری‌های آینده‌نگر این ‏کشور ارائه می‌دهد. این پاویون که به‌تازگی به طور رسمی به روی عموم باز شده، یکی از ‏مشارکت‌های برجسته در نمایشگاه جهانی به شمار می‌رود و بازتابی از پیوند ژرف قطر با ‏خشکی و دریاست.‏

این پاویون به سفارش وزارت بازرگانی و صنعت قطر و توسط شرکت ‏Kengo Kuma and ‎Associates‏ طراحی شده است. مفهوم اصلی طراحی، بر اساس قایق بادبانی سنتی ‏‏«‏dhow‏» شکل گرفته که نماد گذشته دریایی قطر محسوب می‌شود. سازه‌ای سبک از چوب ‏که در پارچه‌ای سفید و روان پیچیده شده، از تکنیک‌های نجاری سنتی قطری و ژاپنی بهره ‏می‌برد و نشانگر پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان این دو کشور است.‏

درون پاویون، تجربه‌ای بصری و احساسی در انتظار بازدیدکنندگان است. در ورودی فضای ‏باز، ویترین‌هایی با اشعاری با مضمون ساحلی از شیخ جاسم بن محمد بن ثانی (بنیان‌گذار ‏قطر) و احمد بن حسن المهندی (شاعر) قرار دارد که بر روی تصاویری از دریا، از آبی تیره ‏تا فیروزه‌ای روشن سواحل چاپ شده‌اند و فضای حسی پاویون را رقم می‌زنند.‏

زمین، دریا و حافظه فرهنگی

بخش نخست پاویون، بازدیدکنندگان را به «زمین» دعوت می‌کند، جایی که شن‌هایی با ‏رنگ‌های گوناگون نماد بیابان‌های قطر هستند و پنل‌هایی نورانی، سنگ‌نگاره‌های باستانی ‏منطقه الجساسیه (‏Al Jassasiya‏) را نمایش می‌دهند. دو نقشه، روند رشد قطر طی ۲۰۰ سال ‏گذشته را نشان می‌دهند؛ از یک اجتماع کوچک ساحلی تا کشوری مدرن با تأثیری جهانی.‏

مرکز پاویون، چشم‌اندازی دراماتیک از خط ساحلی قطر است که در میان «پرده دریا» قرار ‏گرفته، اثر هنری طراحی‌شده توسط ‏Inside-Outside‏ که فضای داخلی را همچون موجی در ‏آغوش می‌گیرد و مرزی نمادین بین گذشته و حال ایجاد می‌کند. در مرکز این فضا، فیلمی ‏سه‌صفحه‌ای از گروه ‏The Explorers‏ پخش می‌شود که با ترکیب تصاویر آرشیوی و مدرن، ‏روایتگر رابطه تکامل‌یافته قطر با محیط طبیعی و مردمش است.‏

در راستای موضوع اکسپو «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما»، پاویون قطر نشان می‌دهد ‏که پیشرفت این کشور بر پایه تعادل بین طبیعت، فرهنگ و چشم‌انداز بنا شده است. یکی از ‏بخش‌ها، با همکاری موزه ملی قطر، به غواصان مروارید و بازرگانانی اختصاص دارد که ‏اقتصاد اولیه قطر را شکل دادند. اشیای متعلق به خانه‌های ساحلی، نقش حیاتی زنان در این ‏جوامع دریایی را نیز به تصویر می‌کشند.‏

فرهنگ، هنر و تعاملات دو ملت

در طبقه دوم، پاویون به یک سالن فرهنگی تبدیل می‌شود. کتابخانه‌ای با گزینش ‏Atlas ‎Bookstore، ادبیات منطقه را معرفی می‌کند و یک مجلس مدرن، طراحی‌شده توسط مریم ‏الحمید، فضایی برای تأمل و گفت‌وگو فراهم کرده است. همچنین بخشی ویژه به روابط ‏فرهنگی قطر و ژاپن اختصاص دارد و شامل آثاری از یوسف احمد و هایاکی نیشیگاکی است ‏که در سال فرهنگی مشترک ۲۰۱۲ خلق شده‌اند.‏

چیدمان انعطاف‌پذیر پاویون، امکان برگزاری سخنرانی، کارگاه و رویدادهای ویژه را تا پایان ‏نمایشگاه (۱۳ اکتبر ۲۰۲۵) فراهم می‌سازد. از جمله عکاسان برجسته حاضر در این پروژه ‏می‌توان به فاطمه ابراهیم السهلاوی، میرا بدران، سمیر بنتال، سوزوکی هیسااو، آلکسی ‏سرگیف، حسن زیدی و گروه ‏The Explorers‏ اشاره کرد. یونیفرم‌های شیک کارکنان پاویون ‏نیز توسط برند مُد قطری ‏TERZI‏ طراحی شده‌اند که بر خلاقیت ملی تأکید دارند.‏

اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا با هدف حمایت از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل برگزار می‌شود و ‏پاویون قطر با به نمایش گذاشتن ریشه‌های فرهنگی و درک زیست‌محیطی، با این چشم‌انداز ‏همسو است. بازدیدکنندگان از این پاویون، نه‌تنها با یک شاهکار معماری، بلکه با سفری ‏اندیشمندانه و احساسی به روح یک ملت روبرو خواهند شد.‏

منبع ftnnews

source

توسط wisna.ir