1
پاویون قطر در اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا (Expo 2025 Osaka)، سفری همهجانبه و غوطهورکننده را در دل هویت ساحلی غنی، میراث فرهنگی و نوآوریهای آیندهنگر این کشور ارائه میدهد. این پاویون که بهتازگی به طور رسمی به روی عموم باز شده، یکی از مشارکتهای برجسته در نمایشگاه جهانی به شمار میرود و بازتابی از پیوند ژرف قطر با خشکی و دریاست.
این پاویون به سفارش وزارت بازرگانی و صنعت قطر و توسط شرکت Kengo Kuma and Associates طراحی شده است. مفهوم اصلی طراحی، بر اساس قایق بادبانی سنتی «dhow» شکل گرفته که نماد گذشته دریایی قطر محسوب میشود. سازهای سبک از چوب که در پارچهای سفید و روان پیچیده شده، از تکنیکهای نجاری سنتی قطری و ژاپنی بهره میبرد و نشانگر پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان این دو کشور است.
درون پاویون، تجربهای بصری و احساسی در انتظار بازدیدکنندگان است. در ورودی فضای باز، ویترینهایی با اشعاری با مضمون ساحلی از شیخ جاسم بن محمد بن ثانی (بنیانگذار قطر) و احمد بن حسن المهندی (شاعر) قرار دارد که بر روی تصاویری از دریا، از آبی تیره تا فیروزهای روشن سواحل چاپ شدهاند و فضای حسی پاویون را رقم میزنند.
زمین، دریا و حافظه فرهنگی
بخش نخست پاویون، بازدیدکنندگان را به «زمین» دعوت میکند، جایی که شنهایی با رنگهای گوناگون نماد بیابانهای قطر هستند و پنلهایی نورانی، سنگنگارههای باستانی منطقه الجساسیه (Al Jassasiya) را نمایش میدهند. دو نقشه، روند رشد قطر طی ۲۰۰ سال گذشته را نشان میدهند؛ از یک اجتماع کوچک ساحلی تا کشوری مدرن با تأثیری جهانی.
مرکز پاویون، چشماندازی دراماتیک از خط ساحلی قطر است که در میان «پرده دریا» قرار گرفته، اثر هنری طراحیشده توسط Inside-Outside که فضای داخلی را همچون موجی در آغوش میگیرد و مرزی نمادین بین گذشته و حال ایجاد میکند. در مرکز این فضا، فیلمی سهصفحهای از گروه The Explorers پخش میشود که با ترکیب تصاویر آرشیوی و مدرن، روایتگر رابطه تکاملیافته قطر با محیط طبیعی و مردمش است.
در راستای موضوع اکسپو «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما»، پاویون قطر نشان میدهد که پیشرفت این کشور بر پایه تعادل بین طبیعت، فرهنگ و چشمانداز بنا شده است. یکی از بخشها، با همکاری موزه ملی قطر، به غواصان مروارید و بازرگانانی اختصاص دارد که اقتصاد اولیه قطر را شکل دادند. اشیای متعلق به خانههای ساحلی، نقش حیاتی زنان در این جوامع دریایی را نیز به تصویر میکشند.
فرهنگ، هنر و تعاملات دو ملت
در طبقه دوم، پاویون به یک سالن فرهنگی تبدیل میشود. کتابخانهای با گزینش Atlas Bookstore، ادبیات منطقه را معرفی میکند و یک مجلس مدرن، طراحیشده توسط مریم الحمید، فضایی برای تأمل و گفتوگو فراهم کرده است. همچنین بخشی ویژه به روابط فرهنگی قطر و ژاپن اختصاص دارد و شامل آثاری از یوسف احمد و هایاکی نیشیگاکی است که در سال فرهنگی مشترک ۲۰۱۲ خلق شدهاند.
چیدمان انعطافپذیر پاویون، امکان برگزاری سخنرانی، کارگاه و رویدادهای ویژه را تا پایان نمایشگاه (۱۳ اکتبر ۲۰۲۵) فراهم میسازد. از جمله عکاسان برجسته حاضر در این پروژه میتوان به فاطمه ابراهیم السهلاوی، میرا بدران، سمیر بنتال، سوزوکی هیسااو، آلکسی سرگیف، حسن زیدی و گروه The Explorers اشاره کرد. یونیفرمهای شیک کارکنان پاویون نیز توسط برند مُد قطری TERZI طراحی شدهاند که بر خلاقیت ملی تأکید دارند.
اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا با هدف حمایت از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل برگزار میشود و پاویون قطر با به نمایش گذاشتن ریشههای فرهنگی و درک زیستمحیطی، با این چشمانداز همسو است. بازدیدکنندگان از این پاویون، نهتنها با یک شاهکار معماری، بلکه با سفری اندیشمندانه و احساسی به روح یک ملت روبرو خواهند شد.
منبع ftnnewssource