به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شورای رقابت در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با انحصاری دانستن خودروهای وارداتی و مونتاژی، این خودروها را مشمول قیمت‌گذاری اعلام کرد اما پس از گذشت حدود ۲ سال از این تصمیم در آخرین جلسه این شورا که اواخر اسفند سال گذشته و با موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری برگزار شد، مصوب کرد که از این پس دخالتی در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نخواهد داشت.

اما در کم تر از یک ماه از این تصمیم، معاون وزیر صمت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمامی واردکنندگان خودروهای سواری بنزینی و هیبریدی مکلفند قبل از هرگونه تعیین و تغییر قیمت، گزارش لازم به همراه مستندات مربوطه را برای بررسی کارشناسی به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ارائه و پس از تایید کارگروه تنظیم بازار عملیاتی خواهد شد.

حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، با توجه به اولین جلسه سال جاری ستاد تنظیم بازار که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و تقریبا بعد از گذشت یک ماه از جلسه شورای رقابت، طی نامه‌ای با موضوع «قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی» به رئیس هیات ‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو ایران اعلام کرد: « تمام واردکنندگان خودروهای سواری بنزینی و هیبریدی مکلفند قبل از هر گونه تعیین و تغییر قیمت، گزارش لازم به همراه مستندات مربوطه را برای بررسی کارشناسی به سازمان ارائه و پس از تأیید کارگروه تنظیم بازار عملیاتی خواهد شد. »

بر اساس این تصمیم و نامه اخیر معاون وزیر صمت، یک کارشناس بازار خودرو، در گفت و گو با پرشین خودرو، عنوان کرد: در کم تر از یک ماه از تصمیم شورای رقابت برای خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری و رویای عبور از قیمت‌گذاری دستوری، به نظر می رسد با نامه رئیس سازمان حمایت، از این پس وظیفه قیمت گذاری وارداتی ها توسط این سازمان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تاثیر چالش‌های قیمت‌گذاری در بازار افزود: تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار و وظیفه جدید سازمان حمایت برای نظارت تعیین و تغییر قیمت خودروهای وارداتی و به نوعی تعیین قیمت های دستوری با اصول اقتصاد بازار در تضاد است. در واقع زمانی که دولت به‌جای مکانیسم عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را دیکته می‌کند، این مداخله می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های نادرست و حتی سوءاستفاده برخی ذی‌نفعان بیتنجامد.

این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه با ابلاغ این اطلاعیه سازمان حمایت قصد دارد دوباره در فرآیند ارزش‌ گذاری خودروهای وارداتی دخالت کند، تاکید کرد: در شرایطی که شورای رقابت در اواخر سال گذشته اعلام کرده که واردات خودرو رقابتی است و نیازی به قیمت‌گذاری ندارد، اما باز همچنان تلاش می شود تا دوباره دولت کنترل قیمت‌گذاری را به دست بگیرد.

به گفته وی، با این تصمیم از این به بعد سازمان حمایت متولی و تصمیم‌گیرنده در مورد قیمت خودروهای وارداتی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال با وجود نظر مثبت شورای رقابت مبنی بر خروج خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری، به نظرمی‌رسد وزارت صمت و سازمان حمایت و با اعمال نظر در ستاد تنظیم بازار، یک بار دیگر ورق را به سمت خود برگردانده تا همچنان در حوزه فروش و عرضه خودروهای وارداتی دست برتر را داشته باشد.

این کارشناس بازار خودرو با ابراز تاسف از اجرای این تصمیم بر رشد قیمت وارداتی ها در بازار گفت: خودرو وارداتی که با قیمت حدود ۲ تا ۳ میلیارد ثبت نام و فروخته می‌شود، در بازار آزاد تا ۵ و ۶ میلیارد معامله می‌شود، آیا این اختلاف قیمتی چیزی غیر از نتیجه قیمت‌گذاری دستوری است؟ در حالی که اگر اجازه دهیم خودروهای وارداتی در یک بازار رقابتی قیمت‌گذاری شود، مسلما منافع آن به جیب مصرف‌کنندگان می رود.

وی در پایان یادآور شد: باید دیدگاه های غیرمنطقی از بازار خودروهای وارداتی و حتی داخلی ها کنار برود و در یک بازار رقابتی و متعادل محصولات عرضه شود؛ جریانی که بدون شک موجب رقابت بین فروشندگان در قیمت و کیفیت برای جذب مشتری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تعویض پلاک خودرو + مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۴ چیست؟

source

توسط wisna.ir