مطالبات کامیونداران در ایستگاه بهارستان
ساعت ۲۴ – در پی اعتراض کامیونداران، کمیسیون عمران مجلس با برگزاری نشست تخصصی، سه محور اصلی مطالبات آنان یعنی حق بیمه، کرایه حمل و سهمیه سوخت را بررسی کرده و در تلاش برای رفع مشکلات مطرحشده است. عباس گودرزی، نایبرئیس مجلس، اعلام کرده «نحوه محاسبه بیمه بازنگری و پرداخت کرایهها شفافسازی میشود و روش تخصیص سهمیه براساس عملکرد ناوگان بازتنظیم میشود».
محمدمهدی فروردین، عضو کمیسیون عمران، هم در گفتوگو با «شرق» گفت «قرار است روز سهشنبه طرحی دوفوریتی برای پیگیری این مطالبات بررسی شود و کلیات آن تا پایان هفته به صحن علنی بیاید». در روزهای اخیر، رانندگان کامیون از تهران تا تبریز، بندرعباس، کرمانشاه و شهرهای دیگر، با حضور در پایانههای باربری، اعتراض خود را به سیاست جدید دولت درباره گازوئیل اعلام کردند؛ طبق مصوبه هیئت وزیران، از تیر ۱۴۰۴، گازوئیل در سه نرخ متفاوت عرضه خواهد شد. نرخ سهمیهای ۳۰۰ تومان برای ناوگان فعال با بارنامه برخط؛ نرخ نیمهیارانهای حدود 28هزارو 500 تومان برای مصرف تا ۴۰ درصد بیش از سهمیه و نرخ آزاد نزدیک به 42 هزار تومان برای مصرف بالاتر.
سیدجلال موسوی، نایبرئیس کانون کامیونداران ایران، تاکید کرده که بسیاری از کامیونها به دلیل تاخیر در تخصیص سهمیه یا کمبود سوخت در جایگاهها، مجبور به استفاده از نرخهای دوم و سوم میشوند که عملا فعالیت را غیراقتصادی میکند. اما کامیونداران میگویند این سازوکار جدید، بهویژه برای کسانی که بارنامههایشان به طور منظم صادر نمیشود و رانندگان شهری هستند، تبعات سنگینی ایجاد میکند. برخی از آنان عنوان کردهاند که با نرخ ۳۰۰ تومانی فعلی نیز هزینههای تعمیرات، قطعات یدکی و عوارض جادهای جبران نمیشود.
در کنار این مسائل این اعتراضها عمدتا ناشی از نارضایتی کامیونداران از تصمیمات جدید دولت در حوزه سوخت و معیشت بوده است. اصلیترین دغدغههای کامیونداران شامل اجرای طرح سهنرخیشدن گازوئیل، نرخ پایین کرایه حمل (ثابتماندن شاخص «تن-کیلومتر» در مقابل تورم بالا) و افزایش هزینههای بیمه تامین اجتماعی بوده است؛ کامیونداران با استناد به تورم بالا و ثابتماندن شاخص «تن-کیلومتر»، خواستار افزایش کرایه حمل شدهاند.
سعید مصطفوی، دبیر کانون رانندگان کشور، اعلام کرد که اقلام مصرفی و قطعات مرتبط با حملونقل از طرف کانونها به سازمان راهداری ارائه شده و این سازمان پس از بررسی در سریعترین زمان ممکن نرخ «تن-کیلومتر» را بهروز خواهد کرد. همچنین افزایش حق بیمه رانندگان (از حدود ۱.۶ میلیون به ۲.۴ و سپس ۳.۳۵ میلیون تومان در دو ماه ابتدایی سال) یکی دیگر از مطالبات اساسی است؛ براساس قانون برنامه هفتم و سهم صندوقها در پرداخت حق بیمه گروههای خاص (سربازان، کارگاههای زیر پنج نفر و رانندگان)، دولت بخشی از حق بیمه رانندگان را تقبل میکند و رانندگان بقیه را میپردازند؛ با این حال رانندگان معتقدند افزایش حق بیمه فراتر از توان مالیشان است.
رئیس کمیسیون حملونقل اتاق ایران نیز تایید کرده «مسائل مربوط به بیمه تامین اجتماعی» مهمترین دغدغه کامیونداران بوده و کمیسیون عمران مجلس در حال بازنگری در نحوه محاسبه حق بیمه رانندگان است. همزمان موضوع اعتصاب و مشکلات کامیونداران بهسرعت وارد مجلس شد و کمیسیون عمران مجلس نشستی تخصصی با مسئولان ذیربط برگزار کرد.
عباس گودرزی، نایبرئیس مجلس، اعلام کرد در این جلسه سه محور اصلی حق بیمه، نرخ کرایه و سهمیه سوخت بررسی و تصمیمگیری شد. او در ادامه گفت مقرر شده سازمان تامین اجتماعی «نحوه محاسبه و پرداخت حق بیمه رانندگان» را بازنگری کند و حتی لایحه دوفوریتی در این زمینه تدوین شده است. در بخش کرایه حمل، نمایندگان خواستار ایجاد سازوکار شفاف برای پرداخت بهموقع کرایه و ضمانت اجرائی در تسویهحسابها شدند.
در حوزه سوخت نیز به دستور مجلس مقرر شد با همکاری وزارت نفت و راهداری، روش تخصیص سهمیه با محاسبات دقیق مبتنی بر عملکرد واقعی ناوگان بازنگری شود. مجلس با همراهی دولت و نهادهای اجرائی تلاش دارد به صورت قانونی و سازمانیافته، مشکلات صنفی را پیگیری کند. نمایندگانی مانند عباس صوفی (همدان) نیز تایید کردهاند که خواستههای کامیونداران «حق» است.
.
source