یوتیوب به تازگی اعلام کرد که در حال عرضه قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی است تا کاربران بتوانند راحت‌تر به محتوا و اطلاعات مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. این پلتفرم به‌تازگی یک کاروسل نتایج جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی کرده که مشابه قابلیت AI Overviews در گوگل است و همچنین در حال آزمایش ابزار گفت‌وگوی هوش مصنوعی خود با تعداد بیشتری از کاربران است.

قابلیت جدید کاروسل نتایج جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال حاضر فقط برای کاربران پریمیوم یوتیوب در ایالات متحده در دسترس است. این ویژگی ویدیوهایی را پیشنهاد می‌دهد و توضیحاتی کوتاه و تولیدشده توسط هوش مصنوعی درباره موضوعات مختلف ارائه می‌کند تا کاربران بتوانند سریع‌تر به محتوای دلخواهشان برسند.

یوتیوب اعلام کرده که این کاروسل هوشمند هنگام جست‌وجو درباره خرید، مکان‌ها یا فعالیت‌های خاص در یک موقعیت مکانی نمایش داده می‌شود. برای مثال، اگر عبارتی مانند «بهترین سواحل در هاوایی» را جست‌وجو کنید، کاروسل مبتنی بر هوش مصنوعی کلیپ‌هایی از ویدیوهای مربوط به بهترین مکان‌های غواصی و سواحل آتشفشانی را به همراه توضیحاتی درباره آن‌ها نمایش خواهد داد و ویدیوهای بیشتری نیز برای برنامه‌ریزی سفر به شما پیشنهاد می‌کند.

این قابلیت جدید شباهت زیادی به AI Overviews گوگل دارد؛ ابزاری که خلاصه‌هایی هوش مصنوعی ‌محور از نتایج جست‌وجو را در بالای صفحه نتایج گوگل نمایش می‌دهد. در حالی که کاروسل نتایج جست‌وجوی هوش مصنوعی می‌تواند به کاربران در یافتن سریع‌تر محتوا کمک کند، برای تولیدکنندگان محتوا ممکن است تغییری ناخوشایند باشد؛ چرا که آن‌ها برای کسب درآمد به تعامل کاربران با ویدیوهایشان متکی هستند.

برای نمونه، اگر کاربری بتواند اطلاعات مورد نیازش را مستقیماً از همین کاروسل به دست آورد، دیگر ضرورتی برای کلیک روی ویدیو احساس نخواهد کرد. عرضه این قابلیت تنها دو هفته پس از گزارشی از وال استریت ژورنال صورت می‌گیرد که نشان داد AI Overviews و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی گوگل باعث کاهش شدید ترافیک سایت‌های خبری شده‌اند. اکنون این نگرانی در میان تولیدکنندگان یوتیوب وجود دارد که کاروسل جدید نیز به همان شکل، موجب کاهش تعامل مخاطبان با ویدیوهایشان شود.

در مورد ابزار گفت‌وگوی هوش مصنوعی یوتیوب نیز، این پلتفرم که تحت مالکیت گوگل است اعلام کرده که این قابلیت را برای برخی کاربران غیر پریمیوم نیز فعال کرده است. این ابزار که نخستین بار در اواخر سال ۲۰۲۳ معرفی شد، از هوش مصنوعی برای ارائه اطلاعات بیشتر، پیشنهاد محتوای مرتبط و خلاصه‌سازی ویدیوها استفاده می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند از این ابزار برای آزمون گرفتن از خود درباره مفاهیم کلیدی در ویدیوهای آموزشی بهره بگیرند.

در زمان معرفی این ابزار، یوتیوب اعلام کرده بود که پاسخ‌های آن توسط مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) تولید می‌شوند که اطلاعات خود را از یوتیوب و وب دریافت می‌کنند. هدف این پاسخ‌ها کمک به مخاطب برای درک عمیق‌تر محتوای در حال تماشا است.

برای مثال، اگر در حال تماشای یک آموزش رقص با اسکیت باشید، ابزار گفت‌وگوی هوش مصنوعی از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید «ویدیو را خلاصه کند» یا «محتوای مرتبط پیشنهاد دهد». همچنین می‌توانید سؤال‌های خودتان را مطرح کنید، مثل «آهنگ این ویدیو چیست؟» و ابزار، اطلاعاتی مانند نام آهنگ، خواننده، سبک موسیقی و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

منبع techcrunch

source

توسط wisna.ir