بر اساس گزارشی جدید، ادعای مایکروسافت مبنی بر سودآور بودن سرویس گیم پس‌ ایکس باکس (Xbox Game Pass) احتمالاً گمراه کننده بوده و هزینه‌های مرتبط با فروش از دست رفته احتمالی بازی‌های فرست پارتی را شامل نمی‌شود.

به‌روزرسانی:

کریستوفر درینگ امروز صبح با عقب‌نشینی از صحبت‌های گذشته خود، در توییتر بیانیه جدیدی با هدف اصلاح گفته‌های قبلی خود منتشر کرد:

بسیار خب، من باید چیزی را اصلاح/شفاف‌سازی کنم. اول اینکه، منابع آگاهی با من تماس گرفته و به من گفته‌اند که سرویس گیم پس ایکس باکس سودآور است، حتی زمانی که فروش از دست رفته‌ی استودیو‌های فرست پارتی آن را هم در نظر بگیریم.

بیش از ۱۸ ماه پیش، من از ایکس‌باکس در مورد مواردی که در صورت سود و زیان گیم پس گنجانده می‌شود، پرس‌وجو کردم. اساساً، به دنبال این بودم که ببینم آیا هزینه‌های گیم پس، تأثیر آن بر فروش واحدِ (unit sales) استودیوهای داخلی‌شان را در بر می‌گیرد یا خیر. به من گفته شد که بازی‌های فرست پارتی، صورت سود و زیان مخصوص به خود را دارند که از گیم پس جداست، زیرا آنها از راه‌های دیگری کسب درآمد می‌کنند. من احساس کردم این بخش از حسابداری داخلی ممکن است به این معنا باشد که گیم پس سودآور است، اما قطعاً به حاشیه سود بازی‌های داخلی‌اش فشار می‌آورد و احتمالاً به این معناست که برخی استودیوها سود چندانی کسب نمی‌کنند (یا اصلاً سودی نمی‌برند).

این موضوع در عمل واقعاً اهمیتی ندارد، اما با دیدن تأثیری که گیم پس بر بازی‌های فرست پارتی داشت و مبلغی که ایکس‌باکس برای استودیوها هزینه می‌کرد، می‌خواستم بررسی کنم که آیا تأثیر کامل این سرویس در آن جمله‌ی «گیم پس سودآور است» در نظر گرفته می‌شود یا خیر.

این موضوع مربوط به قبل از زمانی بود که ایکس‌باکس شروع به انتشار کامل بازی‌ها روی پلی استیشن کرد. در نتیجه این اقدام، استودیوها اکنون می‌توانند حاشیه سود قوی‌تری از فروش پریمیوم به دست آورند.

اما فارغ از همه اینها، منابعی با من تماس گرفته و گفته‌اند که حتی وقتی درآمد از دست رفته مرتبط با فرست پارتی (نه فقط فروش واحد، بلکه ریزتراکنش‌ها) را هم لحاظ می‌کنید، گیم پس همچنان سودآور است. بنابراین… این عالی است!

متن اصلی:

کریستوفر درینگ (Christopher Dring)، سردبیر و بنیان‌گذار وب‌سایت The Game Business، در توییتر یافته‌های جالبی را راجع به سودآور بودن سرویس گیم پس ایکس باکس به اشتراک گذاشت. طبق آنچه او مستقیماً از مایکروسافت به دست‌ آورده است، هزینه‌های مرتبط با کسب‌وکار سرویس اشتراک بازی این شرکت، شامل مبالغ پرداختی به شرکت‌های ترد پارتی، بازاریابی و هزینه‌های خدمات است. با این معیار‌ها، سرویس گیم پس روی کاغذ سودآور است.

با این حال، درینگ اشاره کرد که مایکروسافت درآمد از دست رفته‌ای را که استودیوهای فرست پارتی ایکس باکس در نتیجه‌ عرضه بازی‌های خود روی سرویس گیم پس با آن مواجه هستند، محاسبه نمی‌کند. او معتقد است که اگر استودیوهای فرست پارتی نیز غرامت مشابهی دریافت می‌کردند، شاید درست نباشد که بگوییم این سرویس اشتراکی سودآور است. هنگامی که او در این مورد از مایکروسافت توضیح خواست، به او گفته شد که هیچ‌یک از هزینه‌های شخص اول در ارزیابی سودآوری گیم پس لحاظ نشده است.

برخی استدلال می‌کنند که این معیار، تلاشی برای پنهان کردن واقعیت‌های مالی پشت پرده سرویس گیم پس است، به‌ویژه با توجه به اینکه این شرکت اخیراً برخی از کارمندان ایکس باکس را اخراج و چندین پروژه را لغو کرده است.

source

توسط wisna.ir