به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شرکت سایپادیزل در سال گذشته توانست تعداد ۷۴۸ دستگاه خودرو تجاری تولید کند که سهم این شرکت از کل بازار خودروهای تجاری سه درصد، و سهم شرکت به تفکیک رده ها، در رده کشنده ۴.۵ درصد، در رده کمپرسی ۱ درصد و در رده کامیونت ۵ درصد بوده است.

مطابق با پروانه بهره برداری شرکت سایپادیزل، ظرفیت تولید برای انواع کامیون رده سنگین سه هزار دستگاه و برای کامیون های رده سبک دو هزار دستگاه در سال تعیین شده است.

سایپادیزل با دو شرکت معتبر چینی دانگ فنگ و فوتون در حال همکاری است و مواد اولیه خود را از طریق خرید قطعات منفصله تامین و اقدام به تولید محصولات می کند. بیش از ۲۰ درصد از قطعات و مواد مصرفی این شرکت از طریق شرکت های قطعه سازی داخلی تامین می شود.

مهمترین فرصت های پیش روی سایپادیزل شامل بهره گیری از مکانیسم پرداخت ایران و چین(SPV)، امکان داخلی سازی برخی قطعات و همکاری با شرکت های مطرح چینی اعلام شده است و تهدیداتی که این خودروسازی تجاری کشور با آن روبرو است شامل افزایش تحریم ها، نوسانات نرخ ارز، جنگ، نوسانات نرخ مواد اولیه بر اثر افزایش تورم، افزایش رقابت میان رقبای داخلی، و مشکلات موجود در زنجیره تامین می باشد.

در ادامه با بیان ریسک های شرکت، نگاهی به تحلیل هر یک از آنها که توسط شرکت سایپادیزل بیان شده است، می اندازیم تا بیش از پیش با مسیر فعالیت و تولید در این خودروسازی بخش تجاری و سنگین کشور آشنا شویم:

ریسک های نقدینگی

با توجه به حجم بالای نقدینگی مورد نیاز شرکت های خودروسازی برای تولید و نیز محدودیت های نظام بانکی کشور و همچنین لزوم درصد بالای سپرده گذاری و مانده جبرانی، این شرکت همواره با مشکلات فراوان برای بکارگیری ابزارهای تامین مالی به منظور رفع مشکلات نقدینگی مواجه بوده است. از اینرو سایپادیزل از طریق بهبود مدیریت جریانهای نقدی افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی و افزایش توانایی در دسترسی به منابع مالی از طریق اخذ تسهیلات و خریدهای اعتباری از تامیین کنندگان اقدام تمهیدات لازم برای مقابله با این ریسک را اجرا کرده است.

ریسک های بازار

ریسک نوسانات نرخ ارز: تامین ارز و نوسانات ارز در سالهای اخیر یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی و تعیین کننده در جهت دهی تصمیمات فعالان اقتصادی و چگونگی تخصیص منابع اقتصادی می باشد، ریسک مذکور از ریسک هایی است که تاثیر قابل ملاحظه ای در بهای تمام شده و … در صنعت خودرو دارد، لذا در این خصوص اقداماتی نظیر افزایش داخلی سازی قطعات، پیش خرید قطعات منفصله، مدیریت سفارش گذاری و …. صورت پذیرفته است.

ریسک های عملیاتی

*ریسک های تکنولوژیکی: ریسک های تکنولوژیکی شامل خرابی های سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری، حملات سایبری و نقص های فنی تجهیزات است. این ریسک ها می تواند موجب توقف خط تولید و افزایش هزینه ها شوند. خرابی های تکنولوژیکی ممکن است به دلیل مشکلات سخت افزاری مانند نقص در ماشین آلات یا تجهیزات یا مشکلات نرم افزاری مانند باگ ها و خطاهای برنامه نویسی رخ دهند. حملات سایبری نیز می توانند باعث دسترسی غیر مجاز به داده های حساس، تخریب سیستم ها و حتی از دست رفتن اطلاعات مهم شوند.

برای مدیریت این ریسک ها در شرکت اقدامات پیشگیرانه ای مانند نگهداری و به روز رسانی منظم تجهیزات، اجرای برنامه های امنیتی قوی، آموزش کارکنان در مورد بهترین روش های امنیتی، استفاده از سیستم های پشتیبان و بازیابی اطلاعات صورت گرفته که می تواند در مواقع بروز خرابی یا حملات سایبری به سازمان کمک کند تا به سرعت به حالت عادی بازگردد.

*ریسک های انسانی: ریسکهای انسانی ناشی از خطاها، کمبود مهارتها و عدم آموزش مناسب کارکنان است. این ریسکها می توانند باعث بروز حوادث کاری، کاهش بهره وری و افزایش ضایعات شوند که برای کاهش این ریسک ها از برنامه های آموزشی و مهارتی مورد نیاز، ایجاد محیط کاری ایمن، فراهم کردن تجهیزات حفاظتی مناسب، استخدام نیروی انسانی ماهر و متخصص، استفاده از سیستم های مدیریتی مانند مدیریت عملکرد کارکنان برای شناسایی نقاط ضعف و تقویت مهارتهای کارکنان استفاده می شود.

*ریسک مربوط به عوامل بین المللی و مقررات دولتی: فعالیت شرکت به طور کلی می تواند متاثر از عوامل بین المللی از جمله تحریم ها باشد. در مورد تغییر مقررات دولتی نیز همانند سایر صنایع دیگر می تواند حسب نوع و اهمیت تغییر احتمالی بر صنعت خودرو و شرکت اثر گذار باشد. برای مدیریت این ریسک ها اقداماتی نظیر آگاهی به موقع از قوانین و مقررات جاری و جدید و تدوین و اجرای برنامه هایی برای انطباق سریع با تغییرات قانونی، ایجاد تیم های حقوقی و مشاوران قانونی برای کاهش ریسک ها صورت پذیرفته است.

*ریسک زنجیره تأمین: مدیریت ریسک در زنجیره تأمین به منظور اطمینان از تداوم تولید و تحویل به موقع محصولات بسیار مهم است. شناسایی و ارزیابی ریسک های مرتبط با تأمین کنندگان، توسعه روابط مستحکم با تأمین کنندگان معتبر و اجرای برنامه های پشتیبانی در مواقع بحران می تواند به کاهش تأثیرات منفی بر زنجیره تأمین کمک کند. برای شناسایی و مدیریت ریسک ها در زنجیره تأمین، شرکت از ابزارهایی مانند ارزیابی ریسک تأمین کنندگان، توسعه روابط مستحکم با تأمین کنندگان، اجرای برنامه های پشتیبانی مانند نگهداری موجودی ایمن، ایجاد تأمین کنندگان جایگزین و تدوین برنامه های واکنش به بحران استفاده می کند.

ریسک اعتباری

ریسک های اعتباری به ریسکی اشاره دارد که طرف قرارداد در ایفای تعهدات قراردادی خود ناتوان باشد که منجر به زیان مالی برای شرکت شود. لذا با توجه به اینکه شرکت سایپادیزل با طیف های وسیعی از مشتریان و تامین کنندگان در ارتباط است، سیاست خود را بر اساس انعقاد قرارداد همکاری با طرف های معتبر با اخذ وثائق کافی و ملاحظات حقوقی تعیین کرده است.

سایر ریسک ها

ریسک های تجاری: شرکت سایپادیزل برای پیشگیری از خطرات احتمالی ریسک تجاری، استراتژی تنوع همگون، افزایش ساخت داخل و به کارگیری حداکثری دارایی های سرمایه ای را در پیش گرفته است که در این خصوص با برنامه ریزی های منسجمی که در حوزه خودکفایی تولید قطعات صورت پذیرفته است، شرکت می تواند علاوه بر بهره مندی از مزایا و مشوق های تعرفه ای و کمک به اشتغال در جهت کاهش ریسک تجاری نیز گام های موثری بردارد.

ریسک کیفیت محصولات: همواره مهمترین هدف و دغدغه های سازمان تولید محصول با کیفیت و ارتقاء کیفی محصولات می باشد که این امر در خط مشی سازمان نیز مشهود است. لذا تمامی محصولات تولیدی شرکت استانداردهای لازم را دارا بوده و همچنین تعریف و اجرای پروژه های کیفی همواره گام مهمی به منظور افزایش کیفیت محصولات بوده است.

در پایان باید نقاط قوت سایپادیزل را شامل سابقه شرکت، همکاری با شرکای تجاری معتبر، توانایی افزایش تیراژ تولید به واسطه دارا بودن چند خط تولید، شبکه خدمات پس از فروش گسترده و بالا بودن کیفیت محصولات نسبت به رقبا دانست و در خصوص نقاط ضعف می توان به فرسودگی برخی تجهیزات و وابستگی شدید به تامین کنندگان خارجی اشاره کرد.

source

توسط wisna.ir