جوان آنلاین: دستیار مردمی‌سازی رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: یکی از مسائل مهمی که هر دوره در ارتباط با پرداخت مالیات برای مردم مشکل ایجاد می‌شد، مسئله مربوط به مشاوره مالیاتی مناسب بود. در همین راستا نیز در تعدادی از اتحادیه‌ها به سمت ایجاد میز‌های خدمت با حضور بهترین کارشناسان حوزه مالیاتی سازمان امور مالیاتی حرکت کردیم. اتحادیه‌ها تبدیل به محل برگزاری میز خدمت و مشاوره مستقیم به مؤدیان مالیاتی شدند، به طوری که میزخدمت‌ها به صورت مؤثر برگزار شوند و تمرکز جمعی از ادارات خارج شود و به اتحادیه‌ها برگردد. 
 
مالیات به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها مطرح است. در همین راستا، سازمان امور مالیاتی در کشور‌های مختلف تأسیس می‌شود تا به انجام امور مربوط به این امر بپردازد. 
اقدامات این سازمان در راستای برقراری ارتباط با مؤدیان و ارائه خدمات صحیح به آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 
سازمان امور مالیاتی طی سه سال اخیر اقدامات گسترده‌ای در دولت سیزدهم در راستای اخذ مالیات حقه از همگان به اجرا گذاشت. 
همراستا با این اقدامات، طرح‌هایی در راستای ارتباط گرفتن با مؤدیان و ارائه خدمات به آن‌ها و تبیین مصارف مالیات برای مردم صورت گرفت. این اقدامات در بخش مردمی‌سازی سازمان ساماندهی شد. 
به زعم بسیاری، ارتقای فرهنگ مالیاتی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. باید سیاستگذاری‌ها به سمتی برود که مقاومت ذهنی مالیات‌دهندگان شکسته شود و مالیات را به عنوان بخش اجتناب‌ناپذیر از فعالیت اقتصادی بپذیرند. هر کسی متناسب با درآمدش باید مالیات بپردازد و سهمی در اداره کشور داشته باشد. 
بخش مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی با اقداماتی همچون تبیین مصارف مالیات تلاش کرده است با مردم ارتباط بگیرد و بهبود فرهنگ مالیاتی کشور را پیش ببرد. ایجاد میز‌های خدمت نیز از دیگر اقدامات این بخش است. در چارچوب این میز‌های خدمت مشاوره‌های لازم در خصوص چگونگی استفاده از امکانات تبصره ماده ۱۰۰ و تکمیل اظهارنامه مالیاتی به مؤدیان داده می‌شود. 
برقراری ارتباط با مؤدیان مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چقدر سازمان امور مالیاتی ارتباط مؤثرتری با مردم و مؤدیان برقرار کند، ارتقای فرهنگ مالیاتی کشور بیشتر اتفاق می‌افتد و زمینه برای مالیات‌ستانی حقه در کشور فراهم می‌شود. 
در همین راستا، سازمان امور مالیاتی به ایجاد بخشی به نام مردمی‌سازی امور پرداخته که ثمرات خوبی به دنبال داشته است. 
حمید بهزادی، دستیار مردمی‌سازی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگو با «جوان» در ارتباط با میز‌های خدمت سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که هر دوره در ارتباط با پرداخت مالیات برای مردم مشکل ایجاد می‌شد، مسئله مربوط به مشاوره مالیاتی مناسب بود. در همین راستا نیز در تعدادی از اتحادیه‌ها به سمت ایجاد میز‌های خدمت با حضور بهترین کارشناسان حوزه مالیاتی سازمان امور مالیاتی حرکت کردیم. اتحادیه‌ها تبدیل به محل برگزاری میز خدمت و مشاوره مستقیم به مؤدیان مالیاتی شدند، به طوری که میزخدمت‌ها به صورت مؤثر برگزار شوند و تمرکز جمعی از ادارات خارج شود و به اتحادیه‌ها برگردد. موضوع دیگر این است که افراد می‌توانند با رایانه شخصی یا تسهیلاتی که اتحادیه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، اطلاعات کسب و اظهارنامه شان را پر کنند. 
وی ادامه داد: جلسه‌ای با آقای رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران برگزار و این پیشنهاد مطرح شد که از این پیشنهاد استقبال زیادی کردند. 
دستیار مردمی‌سازی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: این فهرست ارائه شد و ۳۰ اتحادیه معرفی شدند. یک مورد دیگر هم اضافه شد و این فهرست با احتساب نظام پزشکی به ۳۱ مورد رسید. چند مورد هم سازمان به این فهرست اضافه کرد و در نهایت به ۴۰ مورد رسیدیم. اتحادیه‌هایی که در سطح شهر زیاد هستند و عمدتاً در مسئله پرداخت مالیات مشکل داشتند، در این فهرست قرار دارند. بهزادی گفت: ۴۰ اتحادیه‌ای که در بالا گفته شد، در پنج اداره کل تهران تقسیم شدند. ادارات غرب، شرق، شمال، جنوب و مرکز مدنظر قرار گرفتند. بیشتر اتحادیه‌ها به بخش مرکزی سپرده شدند که تعداد آن‌ها به ۱۷ مورد رسید. 
دستیار مردمی‌سازی رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل مهم در زمینه بحث هوشمندسازی نظام مالیاتی، استفاده از ظرفیت ویژه تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات‌ستانی هوشمند ذیل این تبصره است. استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ یک سیاست برد- برد است؛ از یک طرف، کار سازمان امور مالیاتی سبک می‌شود و از طرف دیگر، مؤدی به صورت اقساطی مالیاتش را می‌پردازد و از طرف دیگر امکان تعیین محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی خود را خواهد داشت و بدون نیاز به نگهداری دفاتر مالیاتی به پرداخت مالیات خود اقدام خواهد کرد و منفعت می‌برد. در همین راستا، تلاش شد ادارات مشاورانی داشته باشند که مؤدیان را تشویق به استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ کنند. 
بهزادی گفت: مشاوران باید تخصص لازم را داشته باشند. هر کدام از ادارات بخش مرکز، شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تعدادی مشاور معرفی کردند. با حضور رؤسای ادارات و مشاوران مالیاتی جلسه‌ای برگزار شد. آقای رحیمی از سازمان امور مالیاتی نیز حضور داشت. مشاوران مالیاتی به اتحادیه‌ها رفتند. هر روز یک مشاور به ۳۵ مورد از اتحادیه‌ها برای دادن مشاوره مراجعه می‌کردند و به این ترتیب در مسیر حل مشکلات مردم، میز‌های خدمت و بهترین کارشناسان و مشاوران مالیاتی به ارائه خدمت به مؤدیان مالیاتی می‌پرداختند.

source

توسط wisna.ir