به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، براساس اعلام معاون وزیر صمت از ۴۱ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در حال تردد در کشور همچنان ۲۲ میلیون و ۱۰۲  هزار دستگاه آن فرسوده هستند که نشان می‌دهد طی ۱۹ سال اخیر تنها حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو و موتور فرسوده اسقاط شده است.

وجود چنین آماری از فرسودگی در حالی مطرح می‌شود که به گفته متولیان این حوزه در حال حاضر فرآیند اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل ده‌ها دستگاه و ذی‌نفع است و برای تحقق بسیاری از آنها مجموعه‌ای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است.

با این حال بر اساس آمار در سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است که نه تنها شکست رکودی در حوزه اسقاط در ۱۰ سال گذشته است بلکه  از منظر اقتصادی و محیط‌زیستی این میزان اسقاط و جایگزینی منجر به صرفه‌جویی ارزی و کاهش آلایندگی شده است؛ به‌طوری که مجموع صرفه‌جویی ارزی سال ۱۴۰۳  حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

با وجود ثبت چنین رکودی در اسقاط اما همچنان موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل یکی از دغدغه‌ها و حتی بندهای کلیدی برنامه‌های توسعه‌ای کشور است، جریانی که اجرای آن به عنوان هدف ملی، همواره در پیچ‌وخم سیاست‌گذاری‌های مقطعی، کمبود منابع و تعارض منافع بخش‌های مختلف گرفتار شده است.

به باور بسیاری از دست اندارکاران، اسقاط خودروهای فرسوده باید به‌عنوان حلقه‌ای مهم در زنجیره تولید، واردات و کاهش آلایندگی شناخته شود در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد تا به امروز این پروسه نوسازی بیش از هر زمان دیگری با بحران ساختاری و مالی روبه‌رو است؛ بحرانی که نه‌تنها برنامه‌های زیست‌محیطی را به‌چالش کشیده، بلکه پایداری مراکز اسقاط و بازیافت خودرو را نیز با تهدید جدی مواجه کرده است.

اما با استارت مجدد داستان واردات خودرو پس از یک وقفه طولانی و به دنبال تصویب نامه جدید هیئت وزیران در خصوص تعرفه واردات و کاهش تعرفه‌ها، فعالان حوزه اسقاط پیش‌بینی می‌کنند این اتفاق به‌عنوان یک اهرم فعال‌کننده، رونق را به‌ صنعت اسقاط بازگرداند.

بر همین اساس یک مقام مسئول در انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور معتقد است در صورتی که برنامه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به‌طور کامل تا پایان امسال اجرایی شود، می‌توان مصرف حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار فقره گواهی اسقاط را تا انتهای سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی کرد.

واردات خودرو، گره فعالیت مراکز اسقاط را باز می‌کند؟

محمود مشهدی‌شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو کشور، در گفت و گو با پرشین خودرو اگر چه بر تاثیر جریان واردات بر بهبود جریان اسقاط خودروها تاکید می کند اما معتقد است باز هم پروسه اسقاط خودروهای فرسوده فراتر از صرف باز شدن مسیر واردات است چرا که امروز مراکز اسقاط با حجم زیادی از مطالبات از خودروسازان داخلی مواجه هستند؛ مطالبات سنگینی که بخش مهمی از زنجیره نقدینگی را در مراکز اسقاط خشک کرده و بر فعالیت مراکز تاثیر جدی گذاشته است.

به گفته وی بدهی انباشته خودروسازان به مراکز اسقاط به‌رقم نگران‌کننده یک‌هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان رسیده و عملا جریان مالی مراکز اسقاط را مختل کرده و با ایجاد توقف در چرخه اسقاط و افت قابل توجه آمار اسقاط در سال جاری، عملا فعالیت بسیاری از آن‌ها را به‌مرز تعطیلی کشانده است.

بحران قطعه سازان گریبان مراکز اسقاط را هم گرفت + معرفی بزرگ‌ترین بدهکاران مراکز اسقاط!

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده ایران با اشاره به تاثیر افزایش حجم بالای بدهی خودروسازان به مراکز اسقاط در خروج ناوگان فرسوده در کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون اسقاط خودروهای فرسوده با رکود بی سابقه‌ای مواجه شده است که دلیل اصلی آن نبود نقدینگی و عدم پرداخت بدهی‌های خودروسازان کشور به مبلغ حدود یک و نیم همت به مراکز اسقاط است که بخش مهمی از آن با حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان مربوط به ۲ خودروساز کشور است.

احتمال اسقاط ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۴

به گفته مشهدی شریف بیشترین بدهی خودروسازان به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده مربوط به شرکت خودروسازی سایپا با بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان و شرکت کرمان موتور با بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است که اگر این بدهی‌ها در موعد مقرر به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده پرداخت می‌شد، ماهانه میزان اسقاط به ۱۵ هزار دستگاه خودروی فرسوده می‌رسید.

وی افزود: با این وجود آمار اسقاط خودروهای فرسوده از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون، به حدود ۶۷ هزار دستگاه رسیده است که البته بخش قابل توجهی از این تعداد، خودروهای اسقاط نشده سال ۱۴۰۳ بوده است و پیش‌بینی می‌شود اگر اسقاط خودروهای فرسوده با همین شرایط پیش برود حداکثر تعداد اسقاط خودروهای فرسوده تا پایان سال به ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد.

آیین‌نامه فعلی مراکز اسقاط، مصرف گواهی اسقاط را دچار چالش کرد

این مقام صنفی در انجمن اسقاط با یادآوری تاثیر جریان واردات خودرو بر روند اسقاط تصریح کرد: از آنجا که طبق آیین‌نامه فعلی، تعریف مناسبی از محل مصرف گواهی اسقاط وجود ندارد همین مساله سبب شده است که تا به امروز تعداد زیادی از گواهی‌ها بدون محل مصرف باقی بمانند در حالی که اگر برنامه واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به‌طور کامل اجرا می‌گردید، مصرف حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار فقره گواهی اسقاط تا به امروز محقق شده بود اما متاسفانه با لغو یا برخی محدودیت‌ها در جریان واردات، این میزان تقاضا برای گواهی اسقاط عملا حذف شده است اما با استارت مجدد واردات خودرو و اجرای کامل آن و از سویی پرداخت مطالبات مراکز می‌توان به روند مصرف گواهی اسقاط و دستیابی به آماری بهتر در حوزه اسقاط فرسوده‌ها تا پایان سال جاری امیدوار بود.

فعالیت مراکز اسقاط تنها به خودروهای سواری مربوط نمی‌شود و بخشی از آن مربوط به اسقاط متورسیکلت‌های فرسوده است که طبق آمار در تهران ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲.۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است و آلایندگی آنها بیش از ۴ برابر خودروها است که خوشبختانه بر اساس اعلام رئیس هیات عامل ایدرو ( رئیس سامان گسترش و نوسازی صنایع ایران ) فرایند اسقاط موتورسیکلت های فرسوده از خرداد ماه امسال آغاز شده است و تاکنون بیش از ۱۲ هزار مالک در این فرایند ثبت‌نام کردند.

اختلال در اسقاط بیش از ۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده

به گفته فرشاد مقیمی در حال حاضر ۸۰ درصد آمار ارائه شده مربوط به موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند که با اسقاط آنها گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در ادامه با اشاره به فرایند اسقاط ارائه شده در حوزه موتورسیکلت های فرسوده و برخی آمارهای مربوطه در این زمینه گفت: با پافشاری سازمان حفاظت محیط‌زیست بر امکان جایگزینی گواهی خودرو با پرداخت ۱.۵ درصد قیمت موتورسیکلت، متاسفانه عملا انگیزه برای استفاده از گواهی خودرو برای اسقاط موتورسیکلت از بین رفته و معتقدم اسقاط این بخش از وسایل نقلیه را به نوعی مختل کرده است در حالی که در حوزه موتورسیکلت‌ها که ظرفیت تولید سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه را دارد، می‌تواند ظرفیت مصرف سالانه معادل ۵۰ هزار گواهی خودرو را نیز داشته باشد.

۲ میلیون و ۳۰۰ هزار گواهی اسقاطی که بلا استفاده ماند!

به گفته مشهدی شریف علاوه بر مصرف گواهی اسقاط در حوزه موتورسیکلت، مونتاژکاران خودرو با تولید حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو، برای محصولات با داخلی‌سازی کمتر از ۴۰ درصد، به‌حدود ۵۰۰ هزار گواهی اسقاط و خودروسازان داخلی نیز با تولید سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو با ساخت داخل بالای ۴۰ درصد، به رقمی در حدود ۲۵۰ هزار فقره گواهی اسقاط نیاز دارند.  از این جهت تقاضا برای حدود ۹۵۰ هزار فقره گواهی اسقاط تخمین زده می‌شود در حالی که تاکنون بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار فقره گواهی صادر شده و حدود ۲ میلیون و ۳۰۰  هزار فقره گواهی بلااستفاده در سیستم باقی مانده‌ است که نشان از ناکارآمدی ساختاری در این سیستم است و باید هر چه سریعتر اصلاح شود.

وی به همین منظور بهبود وضعیت اسقاط وسایل نقلیه را در گرو چهار اقدام کلیدی دانست و تاکید کرد: تامین فوری نقدینگی و پرداخت بدهی‌ها؛ نخستین اقدام مهمی است که خودروسازان باید هر چه سریعتر عملی کرده و نسبت به درتسویه بدهی‌های معوق خود که عمدتا به بیش از ۸ ماه رسیده، اقدام کنند

۴ گام ضروری برای سرعت بخشی به جریان خروج فرسوده‌ها

این مقام صنفی در انجمن اسقاط تاکید کرد: مساله بعدی اصلاح ضوابط مصرف گواهی اسقاط است که باید بر اساس آیین‌نامه‌ها بازنگری شود تا مصرف گواهی به‌همه گروه‌ها از جمله موتورسیکلت‌سازان، تاکسی‌ها و وانت‌ها تعمیم یابد.

مشهدی شریف در پایان خواستار ایجاد تناسب میان صدور و مصرف گواهی شد و خاطرنشان کرد: گروه‌هایی که تاکنون از الزام اسقاط معاف بودند، باید مشمول این الزام شوند تا عدالت و توازن در بازار برقرار شود همچنین آخرین گام بازنگری در جداول تخصیص گواهی اسقاط است که باید بر این اساس آیین‌نامه‌ها و جداول مربوط به اسقاط اصلاح و پس از ارسال به کمیسیون زیربنایی دولت، برای تصویب و اجرا به هیات دولت ارسال شود.

به گزارش پرشین خودرو، اگر چه رکورد ۱۰ ساله اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۳ شکسته شد اما بدهی بیش از هزار میلیاردی خودروسازان به مراکز اسقاط و از سویی انباشت گواهی‌های تولیدی، می‌تواندعلاوه بر ورشکستگی مراکز، سال ۱۴۰۴ را با یک چالش جدی در مصرف گواهی اسقاط همراه کند.

بحران قطعه سازان گریبان مراکز اسقاط را هم گرفت + معرفی بزرگ‌ترین بدهکاران مراکز اسقاط!

روند اسقاط فرسوده‌ها و باز ابهام در تحقق برنامه هفتم توسعه

آمارها نشان می‌دهد که  در سال ۱۳۸۶ بیش از ۵۰ هزار خودرو اسقاط شد که این عدد در سال ۱۳۹۳به اوج خود رسید و از مرز ۳۰۰ هزار دستگاه عبور کرد. در ادامه اما روند نزولی شد تا جایی که در سال ۱۳۹۸تنها ۶۸۰۰ دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

اما این آمار در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۲هزار و ۹۸۰ دستگاه، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۵ هزار و ۸۱۶ دستگاه، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۲ هزار و ۱۱ دستگاه، در سال ۱۴۰۲پس از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و همچنین آئین‌نامه ماده ۱۰این قانون در هیئت وزیران، تعداد ۷۶هزار و ۷۷۹ دستگاه و در سال ۱۴۰۳ تعداد ۳۴۹ هزار و ۳۵۶ دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد. آمار سال گذشته بیانگر رشد حدود ۹ درصدی در قیاس با سال ۱۳۹۳ است با این حال در مجموع از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۳ تعداد ۲میلیون و ۴۸۲ هزار و ۹۶۱ دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و هر ساله یک میلیون دستگاه به این آمار افزوده می‌شود.

این روند در حالی است که طبق برنامه هفتم توسعه باید سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شود. به گفته یک مقام مسئول در انجمن صنفی مراکز اسقاط، بی‌توجهی شرکت‌های خودروساز در پرداخت مطالبات مراکز اسقاط علاوه بر اینکه مراکز اسقاط را در مرز ورشکستگی قرار داده بلکه ادامه این روند اهداف برنامه هفتم توسعه و اسقاط ۵۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۴ را با تردید جدی همراه کرده است.

source

توسط wisna.ir