نمایشگاه خودروی IAA Mobility 2025 در مونیخ برای فولکس‌واگن بسیار شلوغ خواهد بود. این برند آلمانی قصد دارد از اولین GTI برقی خود رونمایی کند (البته همچنان در پوشش استتاری)، همچنین نسخه‌ای بدون موتور احتراقی از پولو به نمایش درخواهد آمد. در کنار آن، مفهومی کوچک‌تر به نام ID. Every1 معرفی می‌شود. اما فولکس‌واگن علاقه‌مندان به کراس‌اوورها را هم فراموش نکرده است. اینجاست که ID. Cross وارد میدان می‌شود.

طراحی و الهام‌گیری‌ها

ID. Cross در حقیقت نسخه کراس‌اوور از ID. Polo برقی است. این خودرو قرار است سال آینده وارد خط تولید شود و به عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین SUV برقی فولکس‌واگن شناخته شود، مگر اینکه ID. Every1 در آینده نسخه کراس‌اوور هم داشته باشد.

طراحی این خودرو شباهت‌هایی با T-Cross دارد، اما فولکس‌واگن سعی کرده با الهام از مدل‌های نمادین خود، هویت تازه‌ای به آن بدهد. ستون‌های C کمی متمایل به جلو طراحی شده‌اند که یادآور گلف هستند. همچنین سه خط افقی روی بخش جلو، نشانی از فولکس‌واگن Bus بوده که بعدها در ID. Buzz نیز دیده شد. سقف مشکی با رنگ سبز موسوم به Urban Jungle تضاد چشم‌نوازی ایجاد کرده است.

ابعاد و جزئیات بیرونی

همانند بسیاری از کانسپت‌های امروزی، رینگ‌های بزرگ بخشی جدانشدنی از طراحی هستند. این کراس‌اوور کوچک با طول ۴۱۶۱ میلی‌متر روی رینگ‌های ۲۱ اینچی قرار گرفته است. عرض آن ۱۸۳۹ میلی‌متر است که تقریباً مشابه Taos بنزینی است، اما به‌مراتب کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. ارتفاع خودرو ۱۵۸۸ میلی‌متر است که کمی پایین‌تر از کوچک‌ترین کراس‌اوور فولکس‌واگن در بازار آمریکا محسوب می‌شود.

چراغ‌های باریک، نوارهای نورانی و لوگوی روشن‌شونده، به امضای طراحی جدید فولکس‌واگن بدل شده‌اند. بسیاری از این جزئیات احتمالاً تا زمان تولید نهایی ساده‌تر خواهند شد، اما وجود دستگیره‌های عادی، قاب‌های مشکی پلاستیکی و آینه‌های سنتی نشان می‌دهد این خودرو فاصله زیادی با نسخه تولیدی ندارد.

بازگشت دکمه‌های فیزیکی

یکی از وعده‌های فولکس‌واگن بازگرداندن دکمه‌های فیزیکی به کابین بود و حالا به نظر می‌رسد در ID. Cross این وعده عملی شده است. همان‌طور که در هاچبک‌های آینده فولکس‌واگن نیز دیده خواهد شد، این کراس‌اوور به کنترل‌های جداگانه مجهز است.

  • دکمه‌های مربوط به سیستم تهویه در کنسول مرکزی
  • فرمان پر از کلیدهای متعدد (شاید حتی بیش از حد)
  • دکمه‌های پارچه‌ای روی صندلی‌ها
  • کنترل آینه‌ها و شیشه‌ها روی درب راننده

در بخش کنسول میانی، یک پیچ چرخشی پیش از پد شارژ بی‌سیم دوگانه قرار دارد. پایین‌تر از آن، جایگاه نگه‌دارنده لیوان و تزئینات طبیعی با برگ‌های اوکالیپتوس واقعی دیده می‌شود.

فناوری و فضای داخلی

کابین خودرو ترکیبی از نمایشگر ۱۱ اینچی پشت فرمان و صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی مرکزی است. برخلاف بسیاری از خودروهای مدرن، فولکس‌واگن نمایشگرها را به‌صورت یکپارچه با داشبورد ترکیب نکرده است و این موضوع، سبکی تازه در طراحی کابین ایجاد می‌کند.

صندلی‌ها به طور کامل تا می‌شوند و فضایی مشابه یک منطقه استراحت به سبک Bus فراهم می‌کنند.

از نظر کاربردی، این کراس‌اوور کوچک بسیار جادار است:

  • ۴۵۰ لیتر فضای بار در صندوق عقب
  • ۳۸ لیتر فضای اضافه زیر صندلی عقب
  • ۲۵ لیتر فضای کوچک در جلو (اما فولکس‌واگن آن را فرانت یا frunk نمی‌نامد)

مشخصات فنی و پیشرانه

ID. Cross روی پلتفرم MEB+ ساخته شده است که برای خودروهای دیفرانسیل جلو طراحی شده. یک موتور برقی با توان ۲۰۸ اسب‌بخار قدرت را به محور جلو منتقل می‌کند و حداکثر سرعت به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

باتری هنوز به‌طور رسمی معرفی نشده است، اما برد اعلام‌شده برابر با ۴۲۰ کیلومتر (چرخه WLTP) خواهد بود.

جمع‌بندی

فولکس‌واگن با معرفی ID. Cross نشان می‌دهد که قصد دارد در بازار خودروهای برقی اقتصادی و کراس‌اوور، حضوری پررنگ داشته باشد. طراحی الهام‌گرفته از گذشته، امکانات هوشمند، بازگشت دکمه‌های فیزیکی و کاربردی بودن کابین، این خودرو را به گزینه‌ای جذاب برای خانواده‌ها و علاقه‌مندان به خودروهای شهری برقی تبدیل می‌کند.


 

👉 اگر به دنیای خودروهای برقی و آینده صنعت خودروسازی علاقه‌مند هستید، معرفی ID. Cross فولکس‌واگن را از دست ندهید!

source

توسط wisna.ir