خودروهای برقی در پهنه دریاها
اولین کشتی بیوایدی در ژانویه ۲۰۲۴ وارد خدمت شد: BYD Explorer No.1، هیولایی ۲۰۰ متری با ۱۳ عرشه که بهصورت «roll-on/roll-off» طراحی شده و خودروها میتوانند مستقیم روی آن وارد و خارج شوند.
در ماه جولای، کشتی ژنگژو با ظرفیت حمل ۷ هزار خودرو بهعنوان هفتمین عضو ناوگان به ناو دریایی بیوایدی پیوست. ظرفیت بزرگترین کشتی این ناوگان یعنی شنژن به بیش از ۹ هزار خودرو میرسد و در حال حاضر یکی از بزرگترین کشتیهای حمل خودرو در جهان محسوب میشود.
این کشتیهای عظیم تقریباً بدون وقفه در حال سفر هستند. Explorer No.1 پس از آغاز به کار، بلافاصله راهی اروپا شد و نخستین سفر ۴۱ روزه خود را آغاز کرد؛ اولین مأموریت از سه سفر برنامهریزیشدهاش به این قاره در سال ۲۰۲۴.
بیاوایدی با حذف واسطهها، برنامه خود را برای فروش نیمی از خودروهایش در خارج از چین تا سال ۲۰۳۰ با جدیت بیشتری دنبال میکند
البته این کشتی از ماه می ۲۰۲۴ سه بار هم راهی برزیل شده است. در ماه می امسال، این کشتی برای دومین بار در چهار ماه اخیر در بندر پورتوسل پهلو گرفت، درحالیکه دو کشتی دیگر بیوایدی یعنی هفی Hefei و شنژن نیز در آوریل و می وارد بنادر برزیل شده بودند.
نکته جالب اینکه هر سه کشتی با ظرفیت کامل وارد برزیل شدند و خالی بازگشتند، چرا که بیویدی در تلاش بود خودروهایش را پیش از افزایش تعرفه واردات خودروهای برقی، به این کشور برساند.
و همانطور که انتظار میرود، سفرهای مکرر کشتیها به اروپا و برزیل با افزایش کمسابقه فروش بیوایدی در هر دو بازار همزمان بودهاند.
سفرهای مکرر کشتیها به اروپا و برزیل، با افزایش کمسابقه فروش بیوایدی در هر دو بازار همزمان بودهاند
باوجودآنکه بیوایدی از اظهارنظر رسمی خودداری میکند، آمارها بهتنهایی گویای همهچیز هستند. این شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تنها ۲,۵۰۰ خودرو در برزیل فروخته بود؛ اما طبق دادههای «فدراسیون ملی توزیع وسایل نقلیه موتوری برزیل»، امسال بیش از ۵۶ هزار دستگاه در همین بازار به فروش رسانده است.
این رقم بالاتر از فروش نیسان، رنو و فورد در برزیل است و باعث شده بیوایدی در یکی از سریعترین بازارهای درحالرشد خودروهای برقی جهان، جایگاهی مسلط پیدا کند.
در اروپا نیز اوضاع همینقدر چشمگیر به نظر میرسد، چنانکه شرکت در نیمه نخست سال جاری رشد ۳۰۰ درصدی فروش را نسبت به بازهی زمانی مشابه در سال ۲۰۲۴ تجربه کرد.
source