جوان آنلاین: بیش از ۳ سال از صدور مجوز تولید تلفن همراه نوکیا در ایران از سوی وزارت صمت می‌گذرد؛ مجوزی که مطابق با درخواست یک شرکت ایرانی و مطابق با اظهارنظر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید یکی از استان‌ها به تصویب رسید. در نهایت پس از مدتی این شرکت ایرانی فعالیت رسمی خود را آغاز و محصولات خود را به‌صورت چراغ خاموش در بازار عرضه کرد؛ محصولاتی که با وجود مونتاژ در ایران، اما با نام و نشان نوکیا به فروش می‌رسید.

به گزش فارس، «محمدباقری بنابی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، درباره تولید نوکیای ایرانی بدون اخذ تأییدیه از شرکت مادر اظهار کرد: به طور کل حفظ مالکیت معنوی یک برند، نه‌تن‌ها در ایران بلکه در سراسر جهان یک اصل مهم است که همه شرکت‌ها باید آن را رعایت کنند، اگر در ایران یک شرکت با نام یک برند جهانی اقدام به تولید کالا کند، طبق قانون موظف خواهد شد که تولیدات خود را در بالاترین سطح کیفی ممکن انجام دهد.
دستگاه‌های نظارتی نسبت به فروش گوشی‌های تقلبی حساس باشند
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در صورت عدم رعایت مالکیت معنوی شرکت مادر، محصول تولید شده یک کالای تقلبی بوده و شرکت تولید و یا عرضه‌کننده آن هم مرتکب تخلف شده است، در چنین شرایطی وزارت صمت و سازمان تعزیرات موظف خواهند بود که برخورد‌های لازم با آن شرکت را انجام دهند. وی تصریح کرد: بومی‌سازی محصولات برخی نمانام‌ها مانند نوکیا در ایران خلاف قوانین تجارت بین‌الملل بوده و باید با متخلف این موضوع برخورد‌های لازم صورت پذیرد، غیر از این موضوع، وزارت صمت هم به‌عنوان متولی صنعت کشور باید مانع از تداوم تولید این محصول در کشور شود.

وی تصریح کرد: در صورت عدم برخورد با شرکت‌های متخلف، سایر بنگاه‌های صنعتی کشور هم به سمت تولید کالا‌های تقلبی روی خواهند آورند؛ بنابراین گزارش ۲۹ مرداد امسال بود که اعلام شد مجوز فعالیت شرکت سازنده نوکیا در ایران باطل شد. در این گزارش قید شده بود: تولید و عرضه گوشی‌های نوکیای تقلبی در ایران اخیرا به یک موضوع بحث‌برانگیز تبدیل و موجب نگرانی مصرف‌کنندگان و فعالان بازار شده است، در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت به موضوع ورود کرد.
ماجرای نوکیای تقلبی در ایران به یکی از موضوعات مهم در حوزه تجارت و صنعت کشور تبدیل شده است، وزارت صمت با ورود به این موضوع، تلاش دارد تا با بررسی دقیق و اتخاذ تدابیر لازم، از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت کرده و مانع از عرضه کالا‌های تقلبی در بازار شود.

این رویداد نشان‌دهنده چالش‌های موجود در حوزه نظارت بر کیفیت کالا‌ها و ضرورت تعامل مؤثر میان نهاد‌های مختلف برای حفظ سلامت بازار است. به تازگی با توجه به تحقیقات بیشتر و گزارش‌های قانونی، مشخص شد که شرکت «آتیلا همراه ایهان» که اقدام به تولید و عرضه گوشی‌های تقلبی نوکیا کرده بود، مجوز‌های لازم را نداشته است.

به دستور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت و با استناد به اسناد و مدارک موجود و قانون ثبت علائم تجاری سال ۱۳۸۶، مجوز فعالیت این شرکت باطل شد. این اقدام به منظور حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی صورت گرفت.

source

توسط wisna.ir