ایسنا/اصفهان یک بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه جای سینمای ایدئولوژیک در سینما خالی است، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید انواع سینما را باهم قوام دهد و در جشنواره فجر به فیلمسازان جوان، بخش نگاه نو، سینمای مدرن و خط قرمز دار اهمیت دهد.
 

الهام اخوان در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه درحال حاضر سینمای ایران در داخل کشور وضعیت بغرنجی دارد، ولی در زمینه بین‌المللی می‌توان امیدوار بود، اظهار کرد: هنرمندانِ ما چندان متکی به سینمای بدنه نیستند و سعی می‌کنند همیشه سینمای مستقل را زنده نگه‌دارند. آنها در سطح بین‌الملل نیز همیشه آبروداری کرده و سعی کرده‌اند از آن فرمت سینمایی که بیشتر به فکر گیشه و درآمد است دوری کنند و مضامین و نه صرفاً سرگرمی برای آنها دارای اهمیت باشد. 

این بازیگر با اشاره به اینکه موضع اصلی سینما سرگرمی است، بیان کرد: ازنظر من همچنان نسل جوان ما پرچم‌دار این موضوع هستند و حفظ آبرو می‌کنند و افراد مسن‌تر نیز همچنان به‌عنوان داور و افرادی که به جشنواره و فستیوال‌های مهم دعوت می‌شوند، حضور دارند و هنوز ظرفیت بسیاری برای بهتر شدن داریم که متأسفانه گاهی کوتاهی می‌شود. 

اخوان گفت: ما اهالی سینما به تماشاچی خوراک می‌دهیم و می‌توانیم تعیین کنیم که این خوراک از چه متریالی درست شود و متریال را به مفاهیم تبدیل کنیم که با چه رنگ، شکل، قصه، قوام و چه نگاه و ایدئولوژی به تماشاچی تحویل داده شود. ما همیشه در سینمای ایران نقاط قوتی نظیر بازیگرهای خوب و پشت‌صحنه قوی داشته‌ایم و همیشه کیفیت برای ما جزو مواردی بوده است که در اوج کمبود در سینما همچنان برای حفظ آن تلاش می‌کنیم، ولی چیزی که در حال حاضر از سینمای ایران خواسته می‌شود بسیار دور از مضمون و هدف درست است و همه به سرگرمی، خنده و دو ساعت بی‌فکری در سینما تبدیل شده است که زمانی را بخندیم و از سینما بیرون برویم و به هیچ‌چیزی فکر نکنیم و این از نقاط ضعف سینمای ما است که تماشاچی خالی از سینما خارج می‌شود و بعد از پایان فیلم به این جمله می‌رسد: «که چی!» 

او ادامه داد: این در حالی است که در دهه ۸۰ تا ۹۰ این‌گونه نبود و سینما پر از سؤال، قصه و سرگذشت بود. متأسفانه در حال حاضر فیلمنامه نداریم و همه‌چیز شوخی و خنده شده است. لازم به ذکر است که من مخالف با سینمای تجاری و سرگرم‌کننده نیستم، ولی آن‌قدر جای سینمای ایدئولوژیک در سینما خالی است که به چشم می‌آید و باید آن را بلند اعلام کرد. 

اخوان با ذکر این نکته که ما همیشه جزو آن دسته افرادی هستیم که با مشکل کمّی کنار می‌آییم، افزود: ما بارها دست یکدیگر را گرفته و یک فیلم هنری و خوب ساخته‌ایم و کیفیت را نیز بالابرده‌ایم، ولی متأسفانه پشتوانه‌ای نداریم که موقعیت کیفی و کمّی درست به منصه ظهور برسد و سینمایی به فیلم هنری داده نمی‌شود؛ در صورتی که فیلمبرداران و بازیگران خوب بدون در نظر گرفتن بحث مالی با سینمای مستقل کار می‌کنند، ولی حمایت از این دسته فیلم‌ها صورت نمی‌گیرد که این مسئله به سیستمی برمی‌گردد که دوست دارد سینما به سمت سینمای سرگرم‌کننده برود. 

این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در ادامه و در راستای راهکار برای حل مشکلات ذکرشده چنین توضیح داد: در کل باید گفت که ارائه دیدِ هنری و تغذیه درست به مردم، اصالت یک جامعه را بالا می‌برد. تا زمانی که نخواهیم فهم داشته باشیم به نفع همه افرادی است که نمی‌خواهند مردم چیزی را دوست داشته باشند و بفهمند. راهکار حل این مسائل چنین است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دریچه دیگری نگاه کند، انواع سینما را با هم قوام دهد و در جشنواره فجر به فیلم‌سازان جوان، بخش نگاه نو، سینمای مدرن و خط قرمزدار اهمیت دهد که قطعاً این کار را خواهند کرد و چشم امید ما بسیار به ایشان و دولت مسعود پزشکیان است. 

انتهای پیام

source

توسط wisna.ir