به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فارسی در روزهای گذشته شاهد برپایی اعتصاب کارگران شرکت بارز بود که در نهایت روز پنجشنبه ۲۲ شهریور و با ورود دادستان، این اعتصاب به پایان رسید.

در اطلاعیه روز پنجشنبه روابط عمومی دادگستری کل کرمان، دادستان عمومی و انقلاب ماهان گفت: عدلیه دغدغه ها و مطالبات قانونی این کارگران را دنبال می کند.

سینا بنی اسد افزود: پس از دیدار چهره به چهره با کارگران و مدیران گروه صنعتی بارز و برگزاری جلسات مرتبط، کارگران به محل کار خود بازگشتند، خطوط تولید کارخانه فعال است و با تمام ظرفیت مشغول تولید هستند.

وی در پایان با بیان اینکه در راستای سیاست های کلی قوه قضاییه به منظور حمایت از تولید، مطالبات قانونی کارگران احصا می شود، گفت که دستورات و تذکرات لازم برای طرح موضوع در شورای کارگری استان و رفع دغدغه ها و مطالبات قانونی کارگران صادر شده است.

به هر حال این بار هم اعتصاب با ورود دادستان جمع شد و کارگران به خط تولید بازگشتند اما لازم است نکاتی را یادآوری کنیم.

با وجود اینکه اعتصاب کارگری یکی از ابزار قانونی برای جلب توجه مقامات به مشکلات صنفی است اما تا زمانی که ریشه مشکلات بررسی نشود هر چند ماه یکبار شاهد اعتصاب کارگران بارز خواهیم بود همان‌طور که حداقل در سه سال گذشته این امر بارها تکرار شده است.

مشکلات کارگران شرکت بارز نشان از وجود ایراد در سیستم مدیریتی این شرکت و بی‌توجهی هرم مدیریت بارز به مشکلات کارگران دارد و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود، اعتصاصابت کارگری در بارز ادامه خواهد داشت.

حقوق پایین، پرداخت اضافه کار اندک و برداشت زیاد مالیات از حقوق، دلیل اعتصاب کارگران بارز در روزهای گذشته عنوان شده بود که با ورود دادستان به پایان رسید اما سوال این است که چه کاری در جهت رفع این مشکلات انجام شده است که کارگران به خط تولید بازگشتند. احتمالا باید گفت که به جز وعده و وعید حل مشکلات کارگران، اتفاق دیگری رخ نداده و کارگر که چاره‌ای ندارد با اعتماد به سخنان دادستان، تولید را ازسرمی‌گیرد و به امید رفع مشکلات به خط بازمی‌گردد. پس از چند ماه که این وعده‌ها محقق نشد و مشکلات جدید دیگری نیز به آن افزوده شد باز هم کارگران که راهی دیگر ندارند دست به اعتصاب جدید خواهند زد و احتمالا بازهم با حضور قوه قضاییه این داستان برای مدتی جمع خواهد شد.

شواهد موجود در چند سال گذشته، نشان می‌دهد که این اتفاق در بارز هر چند ماه یکبار تکرار می‌شود و دلیل اصلی آن نیز بی‌توجهی به مشکلات کارگران از سوی مدیریت است. در همین خصوص بد نیست که مروری به اعتصاب کارگران بارز در کردستان بی‌اندازیم؛ اعتصاب یک روزه کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان در روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه سال ۱۴۰۰ با ورود مسئولان کارخانه به همراه نماینده استانداری، رئیس اداره کار دهگلان و بازرس اداره کار به پایان رسید.

در این نشست کارگران ابتدا با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه بارز نه مدیر بهره برداری دارد، نه مدیرعامل و نه مدیر منابع انسانی و نه هیئت مدیره، خواستار تعیین مدیریت کارآمد و خروج از انحصاری کردن مدیریت توسط قائم مقام مجموعه شدند.

سپس کارگران از تشکیل شورای کارگری بعد از ۸ سال گفتند؛ که نسبت به این مسئله نماینده استانداری واکنش نشان داد و ضمن تذکر به مسئولان بارز، خواستار برگزاری انتخابات شورا و تشکیل آن تا دو هفته آینده شد.

بعد از آن در نظر گرفتن شرایط سخت و زیان آور بعد از ۸ سال بود که کارگران مطالبه کردند و به وعده پیگیری و انجام مسئولان رسید.

اما دیگر مطالبه کارگران مربوط بود به در نظر گرفتن امتیاز در کارانه و بهره وری و خروج آن از دست سرپرست و واگذاری به سرگروه که توسط مسئولان وعده پیگیری در این زمینه داده شد.

کم بودن حقوق کارگران به نسبت میزان کارکردی که دارند دیگر موردی بود که مورد مطالبه قرار گرفت.

البته در برخی منابع، یکی دیگر از دلایل اعتصاب، نبود مدیر ارشد بومی و کردزبان نیز آمده است که به آن نمی‌پردازیم.

اگر به کلیدواژه‌ها در اعتصاب‌های اخیر دقت کنیم می‌بینیم که همان مشکلات همچنان موجب اعتصاب دوباره کارگران بارز می‌شود که نشان می‌دهد وعده مدیران ارشد شرکت بارز پوچ است و محلی از اعراب ندارد. همین موضوع نشان می‌دهد که باید چند ماه دیگر شاهد موجی از اعتصابات کارگری در کارخانه بارز باشیم چرا که تجربه نشان داده مشکلات کارگران این شرکت رفع نمی‌شود.

تکرار چندباره این اتفاقات نشان می‌دهد که ایراد را باید در سیستم مدیریت ارشد این شرکت جستجو کنیم تا بتوانیم از تبدیل شدن بارز به رکورددار اعتصابات کارگری جلوگیری کنیم.

source

توسط wisna.ir