جوان آنلاین: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت ایران در سال ۱۴۰۳ حدود ۸۶ میلیون نفر برآورد می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان، با سهم ۳۸ درصدی جمعیت کمتر از ۱۵ سال جوان‌ترین استان کشور و در مقابل استان گیلان با سهم ۱۱ درصدی جمعیت ۶۵ سال و بیشتر سالمندترین استان کشور هستند.

بر اساس آخرین محاسبات مرکز آمار ایران، جمعیت کشور در اول آبان ماه سال ۱۴۰۳ حدود ۸۵ میلیون و ۹۶۱ هزار نفر برآورد می­‌شود.

از کل جمعیت ایران، تعداد ۶۶ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر ساکن نقاط شهری (۷۷ درصد شهرنشین) و ۱۹ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر ساکن نقاط روستایی (۲۳ درصد روستانشین) هستند.

تعداد ۴۳ میلیون و ۳۷۲ هزار نفر مرد و ۴۲ میلیون و نیز تعداد ۵۸۲ هزار نفر زن برآورد می­‌شود.

بر این اساس، نسبت جنسی برابر ۱۰۱.۸ درصد محاسبه می­‌شود (یعنی در برابر 100 زن تعداد 101.8 مرد هستند). به عبارتی حدوداً در مقابل هر ۱۰۲ مرد ۱۰۰ زن در ایران وجود دارد.

از نظر ساختمان سنی جمعیت حدود ۲۲.۸ درصد در سنین ۰-۱۴ سال، ۶۹.۷ درصد در سنین کار و فعالیت (۱۵ تا ۶۴ سال) و ۵/۷ درصد در سنین ۶۵ ساله و بیشتر هستند. پرجمعیت ترین استان کشور، استان تهران با مقدار ۱۴ میلیون و ۴۲۵ هزار نفر و کم جمعیت‌­ترین استان کشور استان ایلام با ۵۷۹ هزار نفر جمعیت است.

استان سیستان و بلوچستان، با سهم ۳۸ درصدی جمعیت کمتر از ۱۵ سال جوانترین استان کشور و در مقابل استان گیلان با با سهم ۱۱ درصدی جمعیت ۶۵ سال و بیشترسالمندترین استان کشور هستند.

برپایه دو سرشماری اخیر رشد جمعیت کل کشور در دوره پنج ساله ۱۳۹۵-۱۳۹۰ برابر ۱.۲۴ درصد بود. اما براساس آخرین برآوردهای جمعیتی رشد جمعیت کشور در دوره‌­های بعدی رو به کاهش گذاشته است. به این ترتیب که در دوره ۱۴۰۰-۱۳۹۵ برابر ۰/۹۸درصد و در دوره ۱۴۰۵-۱۴۰۰ برابر ۰/۷۲ درصد برآورد می­‌شود.

تعداد خانوار کل کشور نیز از ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار خانوار در سال ۱۳۹۵ به ۲۷ میلیون و ۶۵۱ هزار خانوار در سال ۱۴۰۳ رسیده است (بعد و اندازه خانوار به طور میانگین 3.11 نفر است).

در همین سال تعداد خانوار شهری برابر ۲۱ میلیون ۶۸۲ هزار و روستایی ۵ میلیون و ۹۶۹ هزار برآورد می­‌شود.

بنا به قانون، اجرای سرشماری­‌ها در فواصل زمانی معین ده یا پنج ساله انجام می‌­شود. با توجه به فاصله اجرای سرشماری‌­ها و نیاز به اطلاعات به روزتر این مرکز برآوردها و پیش بینی­های جمعیتی را در دستور کار خود قرار داده است.

پس از اجرای هر سرشماری و تایید نتایج با استفاده از روش­های علمی و به روز، جمعیت کل کشور را برای آینده پیش بینی و در فواصل دو سرشماری برآورد می‌نماید.

نتایج برآوردها و پیش بینی­های جمعیتی تهیه شده توسط متخصصان جمعیت شناسی پس از بررسی و تایید در کمیته بخشی آمارهای جمعیت (متشکل از اساتید، صاحبنظران، کارشناسان و نمایندگان خبره دستگاه­های اجرایی) برای استفاده عموم از طریق درگاه ملی آمار اطلاع رسانی می­‌شود.برای پیش‌بینی جمعیت، از روش ترکیبی (مولفه‌ای – نسلی) و نرم افزار اسپكتروم۴ استفاده شد.

سازمان ملل نيز به كشورها توصيه مي‌­کند، از اين روش به عنوان روش «استاندارد طلايی» در برآورد و پيش‌بينی آمارهای رسمی خود استفاده كنند.

امروزه روش تركيبی بيش از هر روش ديگری برای پيش‌بينی جمعیت به كار می­‌رود. در اين روش جمعيت پيش بينی رشده بر اساس مجموعه عوامل موثر بر تغيير و تحول جمعيت به دست می‌­آيد.

اين عوامل عبارتند از: باروری، مرگ و مير، مهاجرت و تركيب سنی و جنسی جمعيت. از آنجايی كه در اين روش، جمعيت برحسب سن و جنس پيش‌بينی می شود، بنابراين می‌­تواند به نيازهای وسيع و متعدد كاربران پيش بينی‌­ها و برآوردهای جمعيتی پاسخ دهد.

برای پیش بینی جمعیت به روش ترکیبی”جمعیت سال پایه”، “میزان باروری کل”، “شاخص امید زندگی در بدو تولد” و “خالص مهاجرت” از جمله متغیرهایی است که مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

جمعیت ایران در حالی برآوردی اعلام می‌شود که قبلا هر 5 سال سرشماری می‌شد،‌ بعدا قانون 10 ساله شد و از زمان 5 ساله ۳ سال از تاریخ قانونی سرشماری گذشته و سرشماری رسمی انجام نشده است.

source

توسط wisna.ir