معاون آموزش و پژوهش بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ضمن ارائه تعریفی از بازی‌های جدی ‌آنها را در ابعاد مختلف زندگی بشر موثر دانست.

محمدصادق دهنادی در گفت‌وگو با ایسنا، در تعریف بازی‌های جدی، گفت: بازی‌های جدی یا هدفمند بازی‌هایی هستند که منظورِ بازی‌ساز در وهله اول سرگرمی نیست. گرچه از سازو کارهای بازی مانند لذت بردن و بازی‌سازی هم استفاده شده است،‌ اما درعین لذت بخش بودن، یک هدف را هم دنبال می‌کند.

او با اشاره به اینکه در بازی‌های جدی معمولا گروه‌های علمی در کنار گروه‌های فنی کار می‌کنند، اظهار کرد: درحال حاضر دو بخش مهم نمود بازی‌های جدی در حوزه پزشکی برای پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها همچون آلزایمر، افسردگی و تنبلی چشم و در حوزه آموزش برای بهبود یادگیری بوده است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، ادامه داد: تجربه دیگر بازی‌های جدی در بخش درمانی همان کارهایی است که در بیمارستان سوانح سوختگی اجرایی کردیم؛ بر اساس آنچه که مطالعات نشان داده است استفاده از برخی بازی‌های دیجیتال در زمان تعویض پانسمان افراد دچار سوختگی، مصرف مورفین و مُسکن‌های قوی را تا ۵۰ درصد کاهش داده است.

او با اشاره به اینکه بازی‌های جدی در مسائل نظامی هم کاربرد دارند، افزود: بازی‌های جدی از آسیب‌های احتمالیِ موقع تمرین‌های نظامی سربازان و نیروهای عملیاتی جلوگیری می‌کند. درحوزه گردشگری نیز می‌توانند با رقم زدن بازدیدهای مجازی به معرفی اماکن گردشگری و فرهنگ ایرانی با فناوری VAR کمک کنند.

دهنادی به کاربردهایی که بازی‌های جدی در زمینه علوم شناختی دارند اشاره کرد و گفت: بازی‌های جدی یکی از مهمترین ابزارهای روانشناسیِ شناختی و عصب‌شناسی شناختی هستند.

او با بیان اینکه مطالعه بر بازی‌های جدی مدت‌هاست آغاز شده است، اظهار کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که در حوزه تولید علم و تحقیفات بازی‌های جدی ایران در منطقه در رتبه اول و در دنیا رتبه هجدهم را دارد.

انتهای پیام
 

source

توسط wisna.ir