به گزارش تابناک، در پی پرتاب موشک‌های جمهوری اسلامی ایران و دفاع ایران از خود در برابر حملات اخیر اسرائیل به مردم غزه، فلسطین و لبنان و همچنین ترورها فرماندهان مقاومت، کاربران فضای مجازی ایرانی با استفاده از ادبیات‌های متنوع و خلاقانه به این موضوع واکنش نشان دادند.

کاربرانی که به مسائل فنی و روزمره پرداخته و به نوعی از جنبه‌های غیرسیاسی وارد این بحث شده بودند، از طنز و شوخی‌های خود بهره گرفتند. یکی از کاربران در توییتی با طنز نوشت: «آقا قبل جنگ یه اعترافی کنم، من تیلور سوئیفت گوش می‌دم.»

موشک‌پرانی با شهد شیرین طنز ایرانی؛ ایرانی ها طنز را به سلاح تبدیل کردند!/بعد استعفای نکونام ایران تهاجمی شد!/این جوکاتون خیلی بی غزه‌س، لطفا دیگه نفلسطین!

در همین راستا، کاربری با استفاده از ادبیات فارسی به نقد واکنش‌ها پرداخت و نوشت: «این جوکاتون خیلی بی غزه‌س، لطفا دیگه نفلسطین.» که به غزه و فلسطین اشاره کرده بود.

کاربر دیگری به زمان پرتاب موشک‌ها و روابط و ادبیات احساسی اشاره کرد و با کنایه نوشت: «موشکای ما رفتناشونو گذاشته بودن برا پاییز.»
همچنین، یکی از کاربران با اشاره به سرعت در عملیات‌های موشکی نسبت به سرعت موشک‌های قبلی نوشت: «این سری رو موشکا محسن لرستانی وصل کرده بودن، مسیر ۵ ساعته رو ۱۲ دقیقه‌ای رفتن (((((:»، که به خواننده‌ای اشاره دارد که با سرعت بالا می‌خواند.

موشک‌پرانی با شهد شیرین طنز ایرانی؛ ایرانی ها طنز را به سلاح تبدیل کردند!/بعد استعفای نکونام ایران تهاجمی شد!/این جوکاتون خیلی بی غزه‌س، لطفا دیگه نفلسطین!

کاربر دیگری با الهام از ترانه‌ای به شکل شوخی نوشت: «یا منو ببر به پناهگاهتون یا بیا به پناهگاه ما.»

علاوه بر این، یکی از کاربران با کنایه به اقدامات مکرر اسرائیل نوشت: «اگه انتقاما رو تو طول ترم گرفته بودی الان همه‌ش جمع نمیشد تو یه شب»، که به تأخیر در واکنش‌های جدی اشاره داشت.

در این بین، کاربر دیگری به نحوه عملکرد جواد نکونام، مربی فوتبال، به پرتاب موشک‌ها اشاره کرد و نوشت: «از وقتی نکونام استعفا داده ایران هجومی شده.»

کاربر دیگری نیز با کنایه به ساعات عملیات‌های پیشین اظهار داشت: «دم دکتر پزشکیان گرم. سر شب زد. زمان شهید جمهور مجبور بودیم تا ۶ صبح بیدار باشیم.» این اشاره به دکتر پزشکیان با یادآوری اینکه وی در شب انتخابات نیز گفته بود سر شب رفتم خوابیدم، در فضای طنز گونه کاربران مورد توجه قرار گرفت.

کاربر دیگری هم نوشت: «فرهنگ ما ایرانی‌ها خیلی جذابه. فکر کن. وسط پرتاب صدها موشک، فرمانده سپاه تلفنی به رئیس‌جمهور می‌گه بچه‌ها سلام می‌رسونن، بچه‌ها آقای دکتر هم سلام می‌رسونن:))) ببخشید توروخدا شما رو به زحمت انداختیم :)))»

در ادامه، کاربر دیگری به طنز گفت که؛ دکتر پزشکیان هم از آن‌طرف گفت: «من می‌خوابم حواستون باشه اگه اونا زدن:)) اینا هم گفتن نه حواسمون هست خیالت راحت:))» که مفهوم قدرت دفاعی ایران را القا می‌کند.

کاربر خانم دیگری با  پروفایل  غیرمحجبه توییت زد: «ببخشید ولی از ادایی بودن و نشون دادن قدرت ایران خوشم اومد😂»

همچنین، کاربران با انتشار گسترده ویدئو قدیمی رهبر معظم انقلاب که گفته بود «حالا وقت چای است» به دفاع از ایران پرداخته و از این ویدیو به عنوان نمادی از آرامش و خونسردی و قدرت در شرایط بحرانی استفاده کردند.

حسام الدین آشنا نیز وارد بازی جوان‌ترها شد و در توییتی نوشت: «بی‌بی را به پی‌پی تبدیل کردند»، که در اینجا «بی‌بی» به نتانیاهو اشاره دارد و به نوعی انتقاد از عملکرد او را به نمایش می‌گذارد.

موشک‌ های غرور با شهد شیرین طنز ایرانی؛ ایرانی ها طنز را به سلاح تبدیل کردند!/بعد استعفای نکونام ایران تهاجمی شد!/این جوکاتون خیلی بی غزه‌س، لطفا دیگه نفلسطین!

کاربری با اشاره به تلگرام و عملکرد پدافندی اسرائیل و اصابت موشک‌های ایرانی توئیت زد: «امیدوارم اسرائیل سین کنه و نه تنها جواب نده بلکه چت رو دو طرفه پاک کنه.» کاربری دیگری با کنایه به دروس حوزه نوشت: «مکاسب شیخ انصاری ۱ – تلمود ۰.»

کاربری هم دلش برای گرافیست میدان ولیعصر سوخت و نوشت:«شما رو نمیدونم ولی من دلم خیلی برای گرافیست میدون ولیعصر میسوزه»

در این میان بود کاربری که نگران گواهینامه خود بود و نوشت:«جنگ هم شروع شد ولی آخرش این گواهینامه رو نگرفتم»

اما کاربری هم یاد معشوقش افتاد و نوشت:«چشمانت موشک‌های رباط کریم بود و دل من تلاویو بی دفاع»

بودند افرادی که به فکر عیدی دادن به مردم اسرائیل بودند و به همین دلیل نوشتند:«فردا جشن سال نو توی اسرائیل بود، امیدوارم از عیدی‌های که گرفتن راضی باشن»

این واکنش‌ها نشان‌دهنده‌ی نگرش‌های متنوع و متفاوت کاربران فضای مجازی به وضعیت پیش‌آمده و تلاش آنان برای بیان دیدگاه‌های خود در قالب طنز و شوخی‌های اجتماعی است. ادبیات نغز و شوخی‌های خلاقانه‌ای که کاربران به کار بردند، نه تنها به افزایش روحیه در میان مردم کمک کرده، بلکه به عنوان یک ابزار برای بیان انتقادات و نظریاتشان در برابر اوضاع جاری نیزقابل تامل است.

شما چه طنزهایی دراین خصوص را در فضای مجازی شنیده و دیده اید؟ برای ما همینجا در کامنت ها بفرستید! 

source

توسط wisna.ir