جوان آنلاین: به دنبال نگرانی در مورد اختلال در عرضه نفت ایران، قیمت این کالای اساسی افزایش یافته، اما نه به میزان چشمگیری، زیرا سرمایه‌گذاران در اثر ترس‌های ژئوپلیتیکی قبلی که به‌سرعت از بین رفته‌اند، ضرر کردند و این سبب شده تا نسبت به یک سری بحران‌ها در سراسر جهان بی‌تفاوت شوند؛ آن‌ها منتظر شواهدی از اختلال‌های واقعی عرضه پیش از افزایش قیمت نفت خام هستند.

به گزارش فارس، با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که هنوز خطری واقعی در مورد بروز یک جنگ منطقه‌ای در حال در خاورمیانه وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش ویرانگر قیمت نفت شود که نه‌تن‌ها اقتصاد جهان بلکه شاید انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش قیمت بنزین آمریکا با درگیری نفتی

رئیس شرکت مشاوره راپیدان انرژی، باب مک‌نالی می‌گوید: «این درگیری اوضاع را بهتر نمی‌کند که بدتر می‌کند… اغراق‌آمیز نیست که بگوییم که چقدر بازار نفت به خود مطمئن است و چقدر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند افزایش قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت را کوچک نشان دهند.» قیمت بنزین در ۱۸ ایالت در حال حاضر کمتر از ۳ دلار در هر گالن است، اما یک درگیری بزرگ‌تر در خاورمیانه می‌تواند آن را تغییر دهد. این منطقه مهم‌ترین منطقه تولید و صادرات جهان است. مک‌نالی که مشاور انرژی رئیس‌جمهور سابق، جورج دبلیو بوش بوده است، می‌گوید، (خاورمیانه) چیزی کمتر از قلب و سیستم گردش خون اقتصاد جهانی نیست. به دنبال انتشار خبر حمله ایران به اسرائیل در بعدازظهر سه‌شنبه، قیمت نفت ۳ دلار و ۴۱ سنت افزایش یافت و به بالای ۷۵ دلار در هر بشکه رسید روند افزایشی قیمت نفت کم شد تا اینکه در روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن گفت که در حال گفتگو برای حمله به تاسیسات نفتی ایران هستند که قیمت نفت نزدیک به ۵ درصد افزایش یافت. بازار‌های جهانی در روز جمعه با قیمت ۷۸.۰۵ دلار در هر بشکه بسته شد. واکنش ملایم بازار نفت بر نگرانی‌های مزمن بازار در مورد فزونی عرضه، مشکلات اقتصادی در چین و اختلاف در درون اوپک پلاس تاکید دارد.

احتمال افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار

واکنش بازار احتمالا از ۲ دهه پیش یعنی قبل از انقلاب شیل که آمریکا را به یک ابرقدرت انرژی تبدیل کرد، بسیار چشمگیرتر خواهد بود. رئیس بخش راهبرد کالا‌های اساسی در RBC Capital Markets، هلیما کرافت، در مصاحبه‌ای تلفنی به سی‌ان‌ان گفت: «پیش از انقلاب شیل، چنین شرایطی، قیمت‌ها را به بالای ۱۰۰ دلار می‌رساند.» حتی ۲ سال پیش هم پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت در مارس ۲۰۲۲ به بالای ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید. با این حال، آن جنگ هرگز باعث اختلال عمده در عرضه نفت نشد که بسیاری از آن می‌ترسیدند و قیمت نفت در نهایت کاهش یافت.

آمریکا هر کاری می‌کند از اختلال در عرضه نفت جلوگیری کند

شبکه خبری سی‌ان‌ان طی گزارشی نوشت، اکنون سوال این است که اسرائیل چگونه پاسخ خواهد داد و آیا این واکنش به اختلال در جریان نفت منطقه منجر خواهد شد؟ هنوز خیلی زود است که بگوییم اختلال در عرضه انرژی به وجود خواهد آمد، زیرا مقامات آمریکا احتمالا هر کاری می‌کنند تا از آن جلوگیری کنند. بایدن روز چهارشنبه گفته بود که از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای حمایت نخواهد کرد؛ همچنین گفته بود که «اگر به‌جای آن‌ها (اسرائیلی‌ها) بودم، به گزینه‌های دیگر به غیر از حمله به میادین نفتی فکر می‌کردم.»

گزینه‌های ایران برای واکنش

هلیما کرافت که تحلیلگر سابق سیا (CIA) هم بوده، معتقد است که می‌شود بدون ورود واقعی به درگیری، در حاشیه بازی کرد؛ قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ زمانی که تاسیسات نفتی عربستان در حمله پهپادی یمنی‌ها به‌شدت افزایش یافت. مدیرعامل شرکت ClearView Energy Partners، کوین بوک به سی‌ان‌ان گفته است که به اعتقاد وی بازار نفت در حال حاضر از ریسک موجود در خاورمیانه استقبال نمی‌کند. وی پیش‌بینی کرده، درصورتی‌که در عرضه نفت ایران اختلال ایجاد شود، قیمت نفت به ۸۶ دلار در هر بشکه صعود می‌کند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت ایران در ماه آگوست به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است؛ نبود این نفت در بازار بر قیمت انرژی در جهان تاثیر خواهد گذاشت.

اهمیت تنگه هرمز

به نوشته این گزارش، در تئوری، عربستان و اوپک می‌توانند نبود نفت ایران را جبران کنند، هرچند این کار به زمان نیاز دارد. تحلیلگر RBC، هیلما کرافت معتقد است که با وجود تمام صحبت‌ها در مورد انقلاب شیل، بار دیگر به یک تماس با ریاض ختم می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که دولت بایدن با آزادسازی از محل ذخایر راهبردی خود به کمبود نفت در بازار پاسخ دهد. البته دولت بایدن پس از حمله روسیه به اوکراین این کار را انجام داد و اکنون بخش زیادی از ذخایر این کشور خالی‌ست. این امکان هم وجود دارد که ایران با مختل کردن جریان نفت از تنگه هرمز، مهم‌ترین نقطه انتقال نفت روی کره زمین، مقابله به مثل کند. عرض تنگه هرمز در باریک‌ترین نقطه تنها ۲۱ مایل است و این تنها راه برای رساندن نفت از خلیج فارس به اقیانوس‌های جهان است. بنا بر پیش‌بینی شرکت ClearView Energy Partners، اختلال در تنگه هرمز می‌تواند قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.
تحلیلگران سیتی‌گروپ روز چهارشنبه در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشتند: «هر گونه بسته شدن تنگه هرمز نقطه عطفی برای بازار جهانی نفت و اقتصاد جهانی خواهد بود.» «در چنین سناریویی، بازار‌های جهانی نفت در وضعیت نامشخصی قرار می‌گیرند و قیمت نفت احتمالا افزایش شدید و قابل‌توجهی را تجربه می‌کند که بسیار بالاتر از رکورد‌های قبلی خواهد بود.» از طرفی، افزایش قیمت نفت باعث افزایش قیمت بنزین، درست چند هفته قبل از انتخابات آمریکا می‌شود و این می‌تواند مصرف‌کنندگان و کسب‌وکار‌ها را در مورد ثبات اقتصاد جهانی ناامید کند.

source

توسط wisna.ir