جوان آنلاین: هادی قوامی نماینده اسفراین، بام و صفی آباد در مجلس در نشست مشترک اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با اتاق تعاون ایران با اشاره به سابقه تعاون در ایران، گفت: تعاونی‌های «واره» برای همکاری در تجمیع شیر دامداران خرد به شکل تعاونی در ایران و به ویژه مناطق عشایری رایج بوده و هست در دنیا هم در قصبه راچدیل در انگلستان اولین بار تعاونی‌های زنان بافنده پشم، شرکت تعاونی تشکیل دادند و این منشاء نهضت تعاونی در اقتصاد جهانی شد.

به گزارش فارس، عضو کمیسیون برنامه و بودجه یادآور شد، در قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ در شرکت‌هایی که سهم دولت کمتر از ۵۰ درصد نباشد، آمده است که اولویت با تعاونی‌ها باشد،، اما در عمل تا کنون عملکردی در این زمینه دیده نشده است.

قوامی به قانون شرکت‌های تعاونی عمران شهرستان اشاره کرد و گفت: در این قانون که در برنامه هفتم توسعه هم تاکید شده، آمده است، اگر سود و رانتی در یک شهرستان مانند معدن وجود دارد، با اولویت و با ترک تشریفات قانونی (مزایده و مناقصه) به شرکت‌های تعاونی عمران شهرستان واگذار شود و منافع آن به مردم همان شهر برسد.

نماینده اسفراین در مجلس این را هم تاکید کرد، برای واگذاری دارایی و پروژه‌های نیمه تمام دولتی بع تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان، به جای دریافت مجوز از کمیسیون اقتصادی دولت که زمان بر است، باید از طریق شورای برنامه ریزی استان تصمیم‌گیری شود، اگر هم اصلاح قانون می‌خواهد، حاضریم قانون را اصلاح کنیم.

قوامی تاکید کرد، در حال حاضر ۶۲ درصد بودجه کشور در استان تهران هزینه می‌شود و چیزی به استان‌ها و شهر‌های دورتر نمی‌رسد، لذا کشور خالی از جمعیت شده و تهران دارای تراکم شده است، باید با روش تعاونی و واگذاری اموال به تعاونی عمران شهرستان، این ثروت را در کشور توزیع کنیم.

source

توسط wisna.ir