با ورود فصل پاییز، فصل بیماری‌ها آغاز شده است. نیویورک تایمز نیز با کارشناسان گفتگو کرد تا ببیند آیا باید در زمان بیماری ورزش کرد یا خیر و چه نکاتی را باید در نظر گرفت.

نیویورک تایمز از کارشناسان پرسید: آیا باید در زمان بیماری ورزش کرد؟

این موضوع برای همه ما پیش می‌آید: ساعت زنگ هشدار برای ورزش صبحگاهی به صدا درمی‌آید و شما با بی‌میلی از جا برمی‌خیزید. شما نه تنها خسته هستید، بلکه بدن‌تان نیز احساس بدی دارد. اگر نشانه‌های بیماری را نشان می‌دهید، آیا بهتر است به جای رفتن به باشگاه استراحت کنید یا بیماری‌تان را تحت فشار قرار دهید؟ دکتر گرگ سامرویل از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، پیشنهاد می‌کند برای یافتن پاسخ درست به علائم خاص خود توجه کنید. سامرویل گفت: «بدن شما با شما صحبت می‌کند. همه علائم دلیل خاصی دارند.» نیویورک تایمز با توجه به آغاز فصل ویروس‌های پاییزی از پزشکان پرسید که چه زمانی باید ورزش خود را کنار بگذارید و چگونه بفهمید که چه زمانی بازگشت به ورزش امن است.

از علائم خود به عنوان راهنما استفاده کنید

دکتر امی کماندر، مدیر برنامه پزشکی سبک زندگی در بیمارستان عمومی ماساچوست، پیشنهاد می‌کند وقتی برای اولین بار نشانه‌ای از بیماری را متوجه شدید، احساس کلی بدن خود را ارزیابی کنید و “کنترل گردن” انجام دهید. اگر علائم شما بالای گردن‌تان باشد، مانند آب‌ریزش بینی، احتقان یا گلودرد، احتمالاً تا زمانی که احساس خوبی دارید، ورزش کردن مانعی ندارد. اما کماندر هشدار می‌دهد: «اگر علائمی مانند درد عضلانی یا ضربان قلب بالا دارید، این احتمالاً نشانه‌ای است که بدن شما برای مبارزه با یک عفونت سخت کار می‌کند و ورزش کردن ممکن است مدت زمان بهبودی‌تان را به تعویق بیندازد.» سامرویل اضافه کرد که اگر تب بالایی دارید، حتی اگر علائم‌تان خفیف باشد، این نیز یک علامت واضح برای استراحت است.

پزشکان به‌خصوص اگر دچار بیماری‌ای هستید که می‌تواند به کم‌آبی شدید منجر شود، مانند استفراغ یا اسهال، توصیه می‌کنند احتیاط کنید. کماندر پیشنهاد می‌کند پس از بهبود از یک بیماری گوارشی، حداقل ۲۴ ساعت قبل از ورزش کردن منتظر بمانید. بیماران با علائم شبیه سرماخوردگی، مانند درد عضلانی، خستگی و درد مفاصل، می‌توانند بعد از فروکش کردن علائم به تدریج به ورزش بازگردند. اگر از بیماری شدیدی مانند ذات الریه بهبود یافته‌اید یا به بیمارستان بستری شده‌اید، از پزشک خود بپرسید که چه زمانی ورزش کردن ایمن است.

اگر کووید-۱۹ باشد؟

راهنمایی‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در مورد بازگشت به فعالیت‌های عادی پس از کووید اکنون مشابه سایر بیماری‌های تنفسی است، اما مهم است که قبل از ورزش، شدت وضعیت خود را در نظر بگیرید. کماندر به آخرین راهنمایی‌های کالج قلب آمریکا اشاره کرد: طبق این راهنماها، اگر بی‌علامت هستید، می‌توانید سه روز پس از مثبت شدن آزمایش‌تان ورزش را امتحان کنید. اما اگر علائم جدی مانند درد قفسه سینه یا سرفه مداوم دارید، قبل از تلاش برای ورزش کردن، منتظر بمانید تا این علائم برطرف شوند.

دکتر تانا ملنیک، همکار مدیر کلینیک پس از کووید بزرگسالان در M Health Fairview می‌گوید تصمیم‌گیری درباره اینکه چه زمانی به ورزش بازگردید باید بیشتر به احساس خود بستگی داشته باشد، نه به نتایج آزمایش‌تان یا اینکه چه مدت از ابتلا به کووید می‌گذرد. ملنیک همچنین اشاره کرد که واکنش‌های فردی به عفونت به طور قابل توجهی می‌تواند متفاوت باشد. او گفت: «برای افرادی که در حین و پس از کووید خستگی بیشتری را تجربه می‌کنند، صبر واقعاً ضروری می‌شود.»

ملنیک توصیه می‌کند وقتی احساس آمادگی برای فعالیت بیشتری دارید، مطمئن شوید که می‌توانید کارهای روزمره را بدون احساس خستگی انجام دهید. سعی کنید از پله‌ها بالا و پایین بروید، کارهای کوچک را انجام دهید یا فقط چند دقیقه بایستید. اگر هر یک از این فعالیت‌ها شما را خسته می‌کند، احتمالاً برای ورزش کردن هنوز خیلی زود است. اما اگر می‌توانید کارهای روزمره را بدون احساس خستگی یا تنگی نفس انجام دهید، گفت که امتحان کردن ورزش‌های کوتاه با شدت کم ایمن است. ملنیک گفت: «به تدریج شدت و مدت ورزش خود را افزایش دهید، اما هر دو را همزمان انجام ندهید.»

به آرامی شروع کنید و صبور باشید

دکتر دانیل اندرسون، کاردیولوژیست در نبرسکا مدیسن، پیشنهاد می‌کند که وقتی احساس خوبی برای ورزش کردن دوباره دارید، به جای تلاش برای شکستن رکوردهای شخصی، بر روی ورزش‌هایی که می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید. به سرعت دویدن یا وزنه‌ای که می‌توانید بلند کنید کمتر توجه کنید و بر روی توانایی خروج راحت از در تمرکز کنید. اگر بازگشت به روال ورزشی معمول‌تان چند هفته طول بکشد، تعجب نکنید. اگرچه سن و سطح تناسب اندام شما می‌تواند بر زمان بهبودی‌تان تأثیر بگذارد، اندرسون گفت: «به ازای هر روزی که افت کرده‌اید، به خودتان سه روز زمان بدهید تا بهبود یابید.» او همچنین پیشنهاد می‌کند تست صحبت کردن را امتحان کنید: اگر نمی‌توانید در طول تمرین صحبت کنید، ممکن است نیاز باشد متوقف شوید.

طلیا مینسبرگ / نیویورک تایمز

source

توسط wisna.ir