جوان آنلاین: ۱۹ شهریورماه سال جاری بود که قیمت نان دولتی به‌طور رسمی ۶۰ درصد افزایش یافت و بر اساس این افزایش قیمت، هم اکنون قیمت هر نان لواش با آرد نوع یک از ۵۰۰ به ۷۰۰ تومان، لواش نوع دو به ۹۰۰ تومان، قیمت نان بربری با آرد نوع یک از ۱۸۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان، بربری ساده با آرد نوع دو ۳۵۰۰ تومان، قیمت تافتون سنتی با آرد نوع یک از ۹۰۰ تومان به ۱۲۶۰ تومان، قیمت تافتون خراسانی از هزار تومان به ۱۴۰۰ تومان و قیمت تافتون گردان نیز از ۷۰۰ تومان به ۸۵۰ تومان، قیمت تافتون نوع دو ۱۵۰۰ تومان، نان ماشینی تافتون با آرد نوع یک ۸۵۰ تومان و نوع دو، ۱۲۰۰ تومان رسیده است.

از طرف دیگر قیمت نان بربری یک رو کنجد ۴۰۰۰ تومان، قیمت نان بربری دو رو کنجد نیز ۵۵۰۰ تومان است، قیمت نان سنگک ساده نیز ۵۰۰۰ هزار تومان شده که این نوع نان با یک واحد کنجد۶۵۰۰ تومان، قیمت نان سنگک دو واحد کنجد ۸۰۰۰ تومان، قیمت سنگک سه واحد کنجد ۹۵۰۰ تومان تعیین شده است.

اما گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که هم اکنون برخی از نانوایی‌ها نرخ مصوب را رعایت نکرده و با ترفند‌های سلیقه‌ای مشغول گران فروشی والبته کم فروشی اند.

سری به محله بریانک در محدوده نواب زدیم. نکته قابل توجه در این نانوایی بربری علاوه بر اینکه قیمت مصوب رعایت نمی‌شد فروش اجباری نایلون و همچنین عدم اجازه برای استفاده از کارتخوان از سوی مردم و در نهایت عدم ارائه رسید نان بود. این موضوع اگرچه با هدف صرفه جویی در مصرف کاغذ عنوان می‌شود، اما نکته مهم، از تخلف برخی نانوایی‌ها در ثبت اعداد مورد دلخواه خود حکایت دارد. مثلا هر یک نان را دو نان محاسبه می‌کنند. در این نانوایی قیمت نان بربری بدون کنجد ۶ هزار تومان و با کنجد ۱۰ هزار تومان محاسبه شد.

به سراغ مردم در صف نانوایی‌ها رفتیم. درباره کیفیت نان می‌گفتند: نان‌ها هر روز کوچک‌تر از دیروز می‌شوند و کیفیت پخت آن‌ها ضعیف است. یک بخش از نان را کنجد می‌زنند و باقی نقاط نان کنجد ندارد، اما حتی چند برابر قیمت واقعی می‌فروشند و اعتراض ما راه به جایی نمی‌برد. چه بگوییم؟. دو روز گذشته که نان کنجدی گرفتم برای من به اندازه دو برابر نان کارت کشیدند و حتی نگذاشتند خودم کارت بکشم که بدانم چقدر محاسبه شده است.

اما در حوالی میدان حر نیز سری به یکی از نانوایی‌های سنگک زدیم. در این نانوایی اگرچه نان سنگک معمولی را با قیمت ۵ هزار تومان عرضه می‌کردند، اما تفاوت عمده‌ای بین قیمت نان ساده با کنجدی بود تا جایی که نان کنجدی معمولی را ۱۰ هزار تومان و نان کنجدی دو رو را ۲۰ هزار تومان می‌فروختند. مردم در این نانوایی می‌گفتند که فروش نان کنجدی زمینه‌ای شده برای اینکه نانوایان، گران فروشی و کم فروشی کنند.

در خصوص وضعیت فروش نان در محله‌ای در شرق تهران نیز از یکی از ساکنان این محله سوال پرسیدیم. او نانوایی‌های لواش و تافتون را به لحاظ اینکه استاندارد‌هایی در زمینه تهیه چانه و نان دارند بهتر از وضعیت نانوایی‌های بربری و سنگک دانست و گفت: در نانوایی‌های بربری و سنگک هم به لحاظ تفاوت در وزن چانه‌ها و هم به لحاظ استفاده از کنجد تخلفات بیشتری را شاهد هستیم.

او در ادامه افزود: بعد از خرید نان سنگک کنجد دار، زمانی که خواستم از دستگاه استفاده کنم نانوا تذکر داد که به علت اینکه نان کنجدی را انتخاب کردم از دستگاه کارتخوان دیگری استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد که نبود گزینه نان کنجد دار در این دستگاه‌ها دلیل این مساله باشد.

برای بررسی موضوع افزایش قیمت نان و تاثیر آن در کیفیت و کاهش هدررفت نان و گران‌فروشی‌ها و … با اتحادیه نانوایان تماس گرفتیم و پاسخی دریافت نکردیم. این مساله مورد انتقاد برخی دیگر از رسانه‌ها نیز قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که اتحادیه نانوایان اساسا در این شرایط تمایلی برای گفتگو با هیچ رسانه‌ای را ندارد؛ اتحادیه نانوایان پیشتر و در جریان مصاحبه‌هایی که بر ضرورت افزایش قیمت نان تاکید داشتند، در خصوص نظارت کامل وعده‌هایی داده بودند که هم اکنون محقق نشده است.

معصومه رضایی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران درباره موضوع گرانفروشی و کم‌فروشی نانوایی‌ها با تاکید براینکه با وجود اصلاحات قیمتی، هنوز برخی از نانوایان گران فروشی می‌کنند اظهار کرده است: برخی از آن‌ها در قیمت دست برده و بعضی دیگر وزن چانه نان را کم می‌کنند. قیمت‌ها با نظر بخش خصوصی اصلاح شده است و ما با تشدید نظارت‌ها باید فضای تخلف را از بین ببریم. بر اساس تصمیم کارگروه آرد و نان، از این پس سهمیه آرد نانوایان متخلف بنا بر نوع تخلف به طور موقت یا دائم قطع می‌شود؛ این قطع سهمیه به خاطر این است که اگر نانوا به تخلف خود ادامه داد، دیگر لزومی بر ادامه فعالیت وی وجود ندارد.

وی ضمن اشاره بر اینکه تاکنون سهمیه آرد ۱۱ نانوایی قطع شده است گفت: واحدی که اصرار به گران فروشی دارد، از آرد دولتی محروم خواهد شد و سهمیه آن به نانوایی‌های اطراف داده می‌شود.

source

توسط wisna.ir