جوان آنلاین: فصل بودجه معمولاً از ۱۵ آذر هر سال آغاز می‌شد چراکه دولت‌ها مکلف بوده‌اند تا این تاریخ نسبت به ارسال سند دخل‌وخرج کشور به مجلس اقدام کنند، اما اخیراً لایحه بودجه دو بخشی شده است. حالا بخش نخست دخل‌وخرج کشور برای سال ۱۴۰۴ روز سه‌شنبه با حضور رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد، البته طبیعی است همه دخل‌وخرج کشور هم کاملاً در مجلس چکش‌کاری نمی‌شود و بیشتر توجه‌ها به بودجه عمومی است. پزشکیان که تا همین چند ماه قبل به مدت بیش از ۱۵ سال نماینده مجلس بود در قامت رئیس‌جمهور سخنانی مطرح کرد که گویی سازمخالف زدن، از تکالیف رؤسای جمهور است! او مجدداً مدعی شد قیمت هر لیتر بنزین ۸‌هزار تومان است! این ادعا در حالی بود که برخی کارشناسان بلافاصله با عدد و رقم ثابت کردند قیمت بنزین همان ۳‌هزار تومان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه هم که سالیان سال و در دولت‌های مختلف، حقوق‌بگیر این سازمان بوده است، در یک نشست خبری سعی در اصلاح سخنان رئیس خود داشت، اما موفق نشد و صرفاً ادعا کرد: «اگر قیمت نفت را صفر تومان در نظر بگیرید، قیمت تمام شده این میزان می‌شود.»
 
سیدحمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر قیمت تمام شده ۸ هزار تومانی بنزین گفت: اگر دقت کرده باشید رئیس‌جمهور توضیح داد اگر قیمت نفت را صفر تومان در نظر بگیرید، قیمت تمام شده این میزان می‌شود. متأسفانه در سال‌های اخیر رشد مصرف بنزین بی‌رویه افزایش پیدا کرده است که اگر این مصرف ادامه پیدا کند، باید از حقوق کارمند و بازنشسته کم کنیم که مصرف بنزین را بالا ببریم. در قانون بودجه دولت مکلف شده است ساز‌وکار‌های آن را فراهم کند که این امر به معنای افزایش قیمت نیست. ما باید این افزایش مصرف بنزین را با روش‌های مختلف مهار کنیم. 

 پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان هفته
رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از نشست خبری خود، وعده جدیدی داد و گفت: یکی از مصادیق حمایت از تولید، در بخش کشاورزی و به ویژه گندم بود. از شب گذشته پرداخت باقی‌مانده مطالبات گندمکاران آغاز شد. کل ردیف مربوط برای خرید تضمینی گندم ۱۴۳‌هزار‌میلیارد تومان بود و میزان گندمی که خریداری شد که جای شکرگزاری دارد به ۱۲میلیون تن رسید. باید ۲۲۰‌هزار‌میلیارد تومان پرداخت می‌کردیم که ما اجازه و منابع نداشتیم و با کمک سران قوا و همکاری مشفقانه بخش‌های اقتصادی مابقی مطالبات گندمکاران پرداخت شد و تا آخر هفته به اتمام خواهد رسید. 

 نفت ۶۳ دلار پیش‌بینی شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با اصلاحات ارزی و میزان تحقق تعهدات نفتی عنوان کرد: بودجه متعرض موضوعات ارزی نمی‌شود. در مورد درآمد‌های نفتی در بخش هدفمندی یارانه‌ها عددی پیش‌بینی شده بود که ۵۰‌درصد آن قابل تحقق بود، اما تلاش این است که بودجه سال ۱۴۰۴ بدون بدهی باشد. در ازای هر بشکه ۵/۵۷ یورو معادل ۶۳دلار ارزیابی کردیم. نرخ دلار در کالا‌های اساسی کماکان به صورت ترجیحی خواهد بود، اما تلاش می‌کنیم به سمت بازار واحد برویم و ارز‌های توافقی را لحاظ کنیم. پورمحمدی در خصوص حقوق گمرکی و برداشت از صندوق توسعه ملی بیان کرد: ما پیش‌بینی کردیم ۲‌میلیارد دلار در سال آینده خودرو وارد شود. از صندوق توسعه ملی هم هر سال دریافتی داشتیم، اما امسال زودتر این عدد را برداشتیم. 

 بخش بودجه عمومی و شرکت‌های دولتی شفاف شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در بودجه‌ریزی بحث اصلاحات ساختاری بود که از سال۱۳۹۷ جزو مطالبات بود و ما باید بخشی از آن را لحاظ می‌کردیم. منابع هدفمندی در بودجه عمومی لحاظ نمی‌شود و از طرفی تهاتر نفت و فروش آن نیز لحاظ نمی‌شود و برخی از بند‌های بودجه با عدد یک نوشته می‌شد که شفافیت را از آن می‌گرفت، اما به لطف خدا تلاش شد بخش بودجه عمومی و شرکت‌های دولتی با ارقام شفاف مشخص شده است. 
پورمحمدی افزود: ما اولین سالی است که قانون برنامه توسعه هفتم را در دست داریم و لایحه ما باید انطباق حداکثری با قانون برنامه داشته باشد که آن را انجام دادیم و توضیح آن را به پیوست لایحه تقدیم مجلس کردیم. وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در بحث بودجه‌ریزی، شفافیت بودجه و امکان گزارش‌گیری از بودجه است. نظام بودجه نویسی نگاه جامعی برای هزینه کرد نداشت و گزارش‌ها به لحاظ شفافیت جامعیت کافی نداشت و ما طبق سیاست‌های کلی به سمت شناسه‌دارکردن ردیف‌ها و پرداخت‌ها در برنامه رفتیم. 

 ارقام بودجه واقعی پیش‌بینی شد
پورمحمدی در ادامه تصریح کرد: هدف ما جلوگیری از اثر تورمی و اینکه پول‌های دولت در جایی رسوب نکند، است. هوشمندسازی بودجه با پرداخت‌های نهایی را در بودجه طرح‌ریزی کردیم تا منابع بودجه‌ای را در کمترین زمان صرف بهترین موقعیت‌ها کنیم. 
وی افزود: مطلب دیگر مربوط به اصلاحات ساختاری این است که بودجه با ارقام مولکولی پر نشود بلکه واقعی باشد، بنابراین تلاش شد پرداختی بازنشستگان یا خرید گندم که کمتر پیش‌بینی می‌شد، واقعی دیده شود و ما مثل سال جاری دچار مشکل نشویم و ذی‌حقان دریافت بموقع و شفاف داشته باشند. 
 اثر بودجه در رشد اقتصادی به صورت حداکثری تنظیم شد
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: فارغ از بحث شکلی، یکی از موارد قابل توجه دیگر این بود که نقش بودجه در کاهش تورم، تولید و ثبات قیمت‌ها چه خواهد بود، در نتیجه تلاش شد اثر بودجه در رشد اقتصادی به صورت حداکثری تنظیم شود و احکام بودجه نهایت کمک را در ثبات بازار‌ها داشته باشد. پورمحمدی اضافه کرد: بودجه عمرانی یا تکلم دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به سال قبل ۴۰‌درصد افزایش پیدا کرد. سال قبل این عدد ۱۱‌درصد بود و امسال از طریق رشد و شفاف‌سازی از طریق حواله‌های نفتی این نسبت به ۲۰‌درصد می‌رسد. وی ادامه داد: فقط طرح‌های دولت مهم نبود بلکه دولت بر اساس قانون برنامه باید بخشی از بدهی‌های خود را به بانک‌ها تقدیم کند، در نتیجه حدود ۲۰۰‌هزار‌میلیارد تومان از بدهی بانک‌ها در سال آینده باز پرداخت و ۲۰۰‌هزار‌میلیارد تومان از بدهی‌های تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد. 

 مالیات بر اشخاص حقوقی مانند سال جاری همان ۲۰‌درصد خواهد بود
پورمحمدی در ادامه اظهار کرد: موضوع مشارکت عمومی و خصوصی به صورت جدی در بودجه۱۴۰۴ دیده شده است. موضوع حمایت از بعضی از صندوق‌های حامی اشتغال و افزایش سرمایه آن‌ها و بیمه محصولات کشاورزی در بودجه پیش‌بینی شد. وی افزود: سعی شد حقوق گمرکی برای مواد اولیه و کالا‌های اساسی روی همان رقم ۲‌درصد باقی بماند و افزایشی پیدا نکند. در مورد شرکت‌های بورسی، در صورت افزایش سرمایه آن افزایش مشمول مالیات نخواهد شد و قانون بودجه سال آینده مالیات بر اشخاص حقوقی مانند سال جاری همان ۲۰‌درصد خواهد بود. همچنین سازوکاری دیده شد تا بتوانند از سهام دولتی بهره‌مند شوند. این‌ها مجموعه اقدامات در بخش حمایت از دولت است. 

 کسری بودجه ۸۵۰همت است
وی ادعای وزیر اقتصاد مبنی بر ۸۵۰‌هزار‌میلیارد تومان کسری بودجه را هم تأیید کرد و گفت: این عدد را تأیید می‌کنم.

source

توسط wisna.ir