صدای یک فرشته و مهارت بازیگری که تنها در چند سال اخیر به نمایش گذاشته شده است؛ لیدی گاگا پس از حکاکی نام خود در صنعت موسیقی پاپ تصمیم به آغاز ماجراجویی خود در دنیای سینما گرفت.

در قدم اول باید نگاهی به نام گاگا بیندازیم چرا که اسم حقیقی او با آن چیزی که میان طرفداران معروف شده است، فرق می‌کند. البته فکر نکنم کسی باور داشته باشد که لیدی گاگا نام واقعی اوست. استفانی جوآن آنجلینا جرمنوتا در تاریخ ۲۸ ماه مارچ سال ۱۹۸۶ (۸ ماه فروردین سال ۱۳۶۵)، در خانواده‌ای نسبتاً مرفه و مذهبی، متولد شد. همانطور که از فامیلی وی پیداست، پدر و مادر او اصالتاً ایتالیایی هستند. جالب اینجاست که استفانی تنها فرزند خانواده‌ی جرمنوتا نیست. ناتالی جرمنوتا نام خواهر کوچک‌تر استفانی است. گاگا در مصاحبه‌ای اظهار داشت که مادر و پدر وی برای رسیدن به جایگاه بالای اجتماعی خود سخت تلاش کردند و به سادگی همه چیز را به دست نیاوردند.

همانطور که از خانواده‌ای مذهبی و کاتولیک انتظار می‌رود، سینتیا و جوزف مدرسه دخترانه خصوصی covenant of the sacred heart را به عنوان محل تحصیل استفانی ۱۱ ساله انتخاب کردند. به گفته شخص گاگا رفتارهای غیرعادی و احساس ناامنی وی از همین دوران شروع شد. وی باور دارد که در این دوران فرد نسبتاً شری بوده و خود را زیاد در دردسر می‌انداخت. بسیاری از دوستان او از کلمه عجیب برای توصیف وی استفاده می‌کردند. حتی معلم‌های گاگا هم باور داشتند که رفتارهای او بیش از حد غیرعادی هستند. حداقل می‌توانیم با اطمینان بگوییم که دهه‌ها طول کشید تا خواننده‌ی استثنایی داستان ما بالاخره توانست به ذات عجیب و غیرعادی خود غلبه کند. این روزها، گاگا مانند سال‌های اول فعالیت خود رفتار نمی‌کند.

آغازی حماسی در دنیای موسیقی

لیدی گاگا 4 ساله در حین نواختن پیانو
هیچکس نمی‌دانست این کودک پیانیست روزی تمامی جوایز قابل تصور را از آن خود می‌کند

جرمنوتای جوان از سن ۴ سالگی با قدرت موسیقی آشنا شد و نواختن پیانو را آغاز کرد. البته دلیل این آغاز زودهنگام علاقه وی نبود. مادر گاگا اصرار داشت که کودک خود را به یک بانوی جوان، بااستعداد و بافرهنگ تبدیل کند. به گفته استفانی، وی از کودکی به خلق موسیقی اورجینال و یادگیری از طریق خلاقیت ذهن خود علاقه داشت. این کودک بااستعداد از نواختن موسیقی‌های پیچیده، قدیمی و نوشته شده روی کاغذ لذت نمی‌برد. اولین تجربه گاگا در زمینه بازیگری به ایفای نقش در نمایش Guys and Dolls و حضور در نمایش A Funny Thing Happened on the Way to the forum برای دبیرستان Regis باز می‌گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جرمنوتا ۱۰ سال از زندگی خود را صرف مطالعه سبک method acting کرد.

ظاهراً اولین تلاش گاگا برای بازیگری در نمایش‌های نیویورک با شکست مواجه شدند. با این وجود، شما می‌توانید جرمنوتای جوان را در اپیزود ۹ فصل سوم سریال The Sopranos با عنوان The Telltale Moozadell مشاهده کنید. حضور او در سری مذکور بسیار کوتاه و گذرا بود. پس از شکست در این زمینه، استفانی تصمیم به ادامه دادن فعالیت خود در دنیای موسیقی گرفت. گاگا، در همین باره، در مصاحبه‌ای اینگونه گفت که:

گاگا مهارت موسیقی نویسی خود را با نوشتن مطالبی درباره هنر، مذهب و مشکلات سیاسی و اجتماعی تقویت کرد. یکی از این مطالب پایان‌نامه‌ای با محوریت اسپنسر تونیک و دیمین هرست بود. طرفداران موسیقی پاپ این دو شخص را می‌شناسند. استفانی تا حدی موفق عمل کرد که در سال دوم تحصیل خود در دانشگاه، برای قرار دادن تمرکز روی فعالیت‌های موسیقایی خود ترک تحصیل کرد. متاسفانه بدترین اتفاق زندگی گاگا زمانی افتاد که او تنها ۱۹ سال داشت. در این سال او توسط تهیه‌کننده خود مورد تعرض قرار گرفت. به گفته استفانی واقعه مذکور باعث ایجاد مشکلات روانی شدید و متعدد همچون پی‌تی‌اس‌دی/PTSD در وی شد. بسیاری از منتقدین وی بر این باورند که رفتارهای غیرعادی او از همین مشکلات ریشه می‌گیرند.

البته با در نظر گرفتن اصل موضوع، نقد گاگا براساس وقایع وحشتناک مذکور منصفانه به نظر نمی‌رسد.

اولین حضور در جهان سینما و به حقیقت پیوستن یک رویا

لیدی گاگا در سریال american horror story
به نظر می‌رسد که گاگا برای ایفای نقش در سریال American Horror Story متولد شده است

پیش از به دست آوردن هرگونه موفقیت در زمینه سینما، جرمنوتا نام خود را در صنعت موسیقی حکاکی کرد. لیست موفقیت‌های این خواننده پاپ حقیقتاً تحسین‌برانگیز است. با نگاه کردن به افتخارات این خواننده می‌توانیم جوایزی چون American Music Awards, Billboard Music Awards, Grammy Awards و MTV Music Awards را مشاهده کنیم. این خواننده افسانه‌ای تاکنون توانسته ۱۰ جایزه Billboard، سه جایزه American Music، بیش از ۱۲ جایزه Grammy و ۱۸ جایزه Grammy را از آن خود کند. اولین آلبوم وی با عنوان The Fame در سال ۲۰۰۸ توانست نامزد دریافت ۶ جایزه Grammy شود. گاگا برای همین آلبوم مذکور جوایز بهترین آلبوم الکترونیک و بهترین موسیقی رقص را به دست آورد.

پس از فتح کوه‌های دنیای موزیک، نوبت به آن رسید که گاگا وارد جهانی تازه و متفاوت شود؛ صنعت زیبا و خارق‌العاده سینما.

زمانی که نوبت به حضور در سینما رسید، استفانی تنها چیزی را انتخاب کرد که با آن آشنایی داشت؛ ایفای نقش در سریال. سری American Horror Story اولین اثری بود که نام گاگا را در لیست بازیگران خود قرار داد. استفانی که در تمام طول زندگی خود به بازیگر شدن عشق و علاقه داشت، بالاخره توانست با این سریال به جهان بازیگری ملحق شود. این فصل پنجم سریال مذکور بود که گاگا را به مخاطبین خود معرفی کرد. بانوی موسیقی ما در اولین حضور سینمایی خود خوش درخشید. بسیاری از منتقدین ایفای نقش او را تحسین کردند. در نهایت، جرمنوتا توانست برای ایفای نقش خارق‌العاده خود جایزه بهترین بازیگر زن در یک مینی سریال مراسم Golden Globe را از آن خود کند.

در سال ۲۰۱۶ بود که گاگا جنبه دیگری از استعداد خود را به نمایش گذاشت. استفانی برای ویرایش یکی از مجله‌های V جایزه بهترین ادیتور سال مراسم Fashion Los Angeles را دریافت کرد.

بازگشت به جهانی آشنا و اولین فیلم سینمایی لیدی گاگا

گاگا در فیلم a star is born
تا حدودی می‌توان گفت که استفانی در فیلم A Star is Born در قامت نسخه متفاوتی از خود ظاهر می‌شود

قهرمان زن بااستعداد داستان ما، از طریق فصل ششم سریال American Horror Story به جهان سینما بازگشت.  البته این بار مسئولیت زنده کردن نقش متفاوتی را به عهده داشت. در فصل ششم، گاگا نقش ساحره‌ای به نام اسکاتاچ را ایفا کرد. با بررسی ایفای نقش‌های اولیه این خواننده، ردی از موسیقی در آنها دیده نمی‌شود. البته این موضوع با گذر زمان و اولین حضور فیلم سینمایی او تغییر کرد. با این وجود آلبوم موزیک بعدی او از حضور و تجربه وی در سریال American Horror Story الهام گرفت. مطمئناً تمامی طرفداران گاگا، کوپر و سینمای موزیکال با فیلم محبوب و شناخته شده‌ی A Star is Born آشنا هستند. اولین نکته جالب و نسبتاً عجیب درباره عنوان مذکور، اوریجینال نبودن داستان و موضوع اصلی آن است.

A Star is Born سال ۲۰۱۸, ریمیکی بود از اثری که با همین نام در سال ۱۹۳۷ ساخته شد. این عنوان افتخار شکستن رکوردی خارق‌لعاده و باورنکردنی را برای بازیگر نقش اصلی زن خود به ارمغان آورد.

منتقدین تقریباً تمامی جوانب a Star is Born را مورد تحسین قرار دادند. بردلی کوپر مسئولیت کارگردانی این اثر را به عهده داشت. داستان انتخاب شدن گاگا برای ایفای نقش در این فیلم بسیار جالب است. کوپر این خواننده استثنایی را در کنسرتی برای کمک به بیماران سرطانی مشاهده کرد. قدرت موسیقی این زن تا حدی بالا بود که کوپر از انخاب خود مطمئن شد. پس از مکالمات فراوان گاگا به خاطر یکی از نکات کلیدی فیلم تصمیم به ایفای نقش در آن گرفت. به گفته استفانی عنوان مذکور به بهترین شکل ممکن افسردگی و اعتیاد را به تصویر می‌کشد. اهمیت این موضوع برای جرمنوتا، از تجربیات گذشته وی نشات می‌گیرد. پس از انتشار، گاگا به مرکز توجه تمامی نقدهای مثبت منتقدین تبدیل شد. بسیاری از این اشخاص ایفای نقش او را خیره‌کننده و بی‌نقص خطاب کردند.

گاگا در فیلم house of gucci
شخصیتی که گاگا در فیلم House of Gucci به تصویر می‌کشد، هیچ شباهتی به خود حقیقی او ندارد

مجله Time نیز جرمنوتا را فرای تصور کاریزماتیک و باورنکردنی خواند. پس از برنده شدن جایزه بهترین آهنگ اورجینال مراسم Academy Awards برای A Star is Born، استفانی به اولین زنی در تاریخ تبدیل شد که توانست در یک سال موفق به دریافت جوایز اسکار، Grammy, BAFTA و Golden Globe شود. اکثر موسیقی‌های متن عنوان مذکور توسط کوپر و گاگا نوشته شده بودند. تمامی این آثار، بنا بر خواسته استفانی، به صورت زنده و سر ست اجرا شدند. پس از تجربه موفقیت حقیقی در دنیای سینما، جرمنوتا تصمیم گرفت تا به جهان گرم و آشنای موسیقی بازگردد. با گذشت بازه زمانی ۳ ساله، در سال ۲۰۲۱، طرفداران سریال Friends با انتشار Friends The Reunion هیجان‌زده شدند. چیزی که هیچکس انتظار آن را نداشت، تماشای حضور گاگا برای اجرای آهنگ معروف و دوست‌داشتنی Smiley Cat همراه با لیسا کودرو بود.

فیلم House of Gucci و همکاری با هانس زیمر افسانه‌ای

فیلم بعدی که نام لیدی بااستعداد ما را در لیست بازیگران خود دارد، عنوان House of Gucci است. برای کسانی که این اثر را مشاهده نکرده‌اند، اشخاصی چون آدام درایور، جرد لتو، جرمی آیرونز کبیر و آل پاچینو فراموش‌نشدنی توسط ذهن نابغه ریدلی اسکات کارگردانی شده بودند. قرار گرفتن نام گاگا به عنوان نقش اصلی داستان، حقیقتاً باورنکردنی است. اگر ریدلی اسکات بزرگ تا این حد به شما اعتماد دارد که از میان گروهی از افسانه‌ها شما را به عنوان شخصیت اصلی خود انتخاب می‌کند، بدون شک بازیگر خارق‌العاده‌ای هستید. این اثر هیچ قطعه موزیکالی برای خواننده ما به همراه نداشت. استفانی مجبور بود تا تلاش و تمرکز خود را روی ایفای نقش بگذارد. فیلم House of Gucci نتوانست در هیچ زمینه‌ای به موفقیتی مشابه با سایر آثار اسکات دست پیدا کند. با این وجود نظر مشترک تمامی منتقدین سینما، بازیگری خارق‌العاده و تحسین‌برانگیز گاگا بود.

در همین اثر بود که جرمانیتو اثبات کرد حتی با وجود دوری از ریشه‌های موسیقایی خود، می‌تواند به بهترین شکل ممکن ایفای نقش کند و مهر تایید منتقدین را به دست آورد. فیلم بعدی که نام لیدی بااستعداد ما را در لیست بازیگران خود دارد، عنوان House of Gucci ریدلی اسکات افسانه‌ای است.

پوستر فیلم joker folie a deux
عنوانی اقتباسی که باعث نارضایتی و اعتراض تمامی طرفداران، منتقدین و سینماگران شد

پس از House of Gucci، گاگا تصمیم گرفت دو دنیای محبوب خود را با یکدیگر ترکیب کند. سال ۲۰۲۲، فیلم اکشن و هیجان‌انگیز Top Gun Maverick را برای سینماگران به ارمغان آورد. این عنوان استعداد موسیقایی هانس زیمر را برای خلق موزیکی به یاد ماندنی و حماسی به کار گرفت. نکته‌ای که اکثر طرفداران اثر مذکور و هانس زیمر بزرگ از آن مطلع نبودند، همکاری او با گاگا و هارولد فترمایر برای خلق موسیقی متن Top Gun Maverick است. افتخار همکاری با شخصی چون زیمر در یک پروژه بزرگتر از آن است که برای انجام آن نیاز به تصمیم‌گیری داشته باشید. شاید عنوان مذکور تنها ریمیکی پنهان از Star Wars Episode IV A New Hope باشد، اما موسیقی آن بی‌نقص و فراموش‌نشدنی است.

حضور در جهان گیمینگ و شکستی باورنکردنی

باری دیگر به بخشی از بیوگرافی سلبریتی‌ها باز می‌گردم که در آن فعالیت بازیگر موردنظر در جهان گیمینگ را مورد بررسی قرار می‌دهم. لیدی محبوب ما نیز در این زمینه با سایر سلبریتی‌ها و بازیگران تفاوت چندانی ندارد. طرفداران بازی Fortnite بدون شک با حضورهای افتخاری سلبریتی‌ها در این عنوان آشنایی دارند. جرمنوتا در سال ۲۰۲۴ و در فصل دوم این بازی به لیست مذکور پیوست. متاسفانه قدم بعدی او در صنعت سینما تاکنون هیچ نتیجه مثبتی را به همراه نداشته است. در سال ۲۰۲۴ ما شاهد حضور این خواننده خارق‌العاده در فیلم شکست‌خورده Joker Folie a Deux بودیم. عنوان مذکور پس از انتشار با موج غیرقابل باوری از طرفداران دی‌سی ناراضی مواجه شد. فیلم Joker 2 توسط تمامی منتقدین، طرفداران و استودیو مسئول ساخت آن یک شکست کامل خطاب شده است.

لیدی گاگا در بازی fortnite
شخصیت استفانی در بازی Fortnite طرفداران بسیار زیادی داشت

اگر بخواهیم حقیقتاً فیلم موردنظر را بررسی کرده، مشکلات بیشماری را می‌توانیم مشاهده کنیم. به نظر منتقدین سینما، ایفای نقش گاگا یکی از تنها نکات لذت‌بخش و مثبتی است که می‌توان در عنوان Joker Folie a Deux مشاهده کرد. بسیاری از این منتقدین، ایفای نقش او را تحسین‌برانگیز می‌دانند. حضور کوتاه کاراکتر او یکی از تصمیمات اشتباه کارگردان اثر بود. تنها با گذشت ۲۳ روز از اکران فیلم مذکور در جشنواره فیلم ونیز، بازیگر هارلی کویین ما آلبوم جدید خود را با نام Harlequin منتشر کرد. متاسفانه پس از تجربه موفقیت‌های بیشمار در سینما، گاگا نیز حقیقت تلخ این صنعت را درک کرد. هیچکس نمی‌تواند کارنامه کاری بی‌نقصی داشته باشد. (مگر آن که شخص موردنظر دنیل دی لوئیس باشد) تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده لیدی محبوب موسیقی پاپ به جایگاه درخشان سابق خود در سینما بازگردد.

پرسونالیتی و شخصیت عجیب و نسبتاً غیرعادی لیدی گاگا

من تاکنون مطالب بیوگرافی زیادی در مورد بازیگران مختلف سینمای هالیوود نوشته‌ام. اما هیچ یک از این اشخاص نیازی به اختصاص دادن بخشی از مقاله برای بررسی پرسونالیتی و شخصیت بی‌نهایت عجیب آنها نداشتند. بیان اینکه گاگا از تمامی کاراکترهایی که تاکنون نقش آنها را بازی کرده عجیب‌تر است، دور از واقعیت نیست. تنها کافی‌ست به حضورهای متعدد او در جشنواره‌های مختلف و رفتارهای وی در مصاحبه‌های متعدد نگاهی دقیق‌تر بیندازیم. بازخورد کلی سینماگران و طرفداران موسیقی نسبت به گاگا در گذر زمان تغییر کرده است. این زن استثنایی از سوژه جوک‌های بی‌شمار و میم‌های اینترنتی، به شخصی محترم و بازیگری با استعداد تبدیل شد. به گمانم مادر این افسانه موسیقی خواب از شرایط کنونی دختر خود راضی می‌باشد. مجله جنجالی و مشهور Rolling Stones به گاگا لقب درخشان ملکه پاپ را داده است.

گاگا و اوباما
دیدار اول رئیس جمهور سابق آمریکا با ملکه پاپ کمی عجیب و غیرعادی بود

رئیس جمهور سابق آمریکا باراک اوباما دیدار خود با استفانی را تا حدودی ترسناک خطاب کرد. به گفته او دلیل این حس ناآرام، پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه ۱۶ اینچ (معادل با ۴۰ سانت) بود. گاگا با گذر زمان تغییرات بسیاری در استایل لباس پوشیدن خود ایجاد کرده است. یکی از عجیب‌ترین لباس‌هایی که جرمنوتا تاکنون پوشیده بدون شک Meat Dress مشهور او می‌باشد. البته نمی‌توان لباس‌هایی چون Bubble Dress و لباس ساخته شده از عروسک‌های کرمیت او را فراموش کنیم. با این وجود مجله Time گاگا را در لیست ۱۰۰ افسانه فشن خود قرار داده است. در سال ۲۰۱۰ و پس از آن که لیدی ما لباس معروف گوشتی خود را پوشید، مجله Vogue او را یکی از خوشپوش‌ترین اشخاص سال ۲۰۱۰ نامید. البته این لباس نارضایتی انجمن PETA را نیز به همراه داشت.

طرفداران این سلبریتی عجیب و دوست‌داشتنی تفاوت چندانی با او ندارند. این اشخاص گاگا را Mother Monster خطاب می‌کنند. استفانی نیز طرفداران خود را Little Monsters نامیده است. در سال‌هایی که اتفاقات مذکور رخ دادند، هیچکس دلیلی منطقی برای رابطه عجیب میان گاگا و طرفداران او پیدا نکرد. اما با گذر زمان و با قرار گرفتن در دورانی که آن را “عصر اینترنت” می‌نامیم، همه چیز تغییر می‌کند. اینطور که به نظر می‌رسد استفانی آغازگر چیزی بود که امروزه آن را Internet Fandom نامیده‌اند. قبل از تیلور سوئیفت، پیش از ریحانا و حتی جاستین بیبر، این گاگا بود که فندوم مربوط به خود را مدیریت کرد و به آنها پرسونایی خاص داد. یکی از بهترین جوانب شخصیت استفانی جوآن آنجلینا جرمنوتا، ارتباط بی‌نهایت نزدیک وی با طرفداران خود است.

خواننده‌ی بازیگر داستان ما حتی سایتی با عنوان LittleMonsters را در سال ۲۰۱۲ تاسیس کرد که در آن طرفداران بتوانند راحت‌تر صحبت کنند. حتی رئیس اجرایی شرکت Polaroid هم رفتار الهام‌بخش گاگا و ایجاد ارتباط نزدیک با طرفداران را از بهترین خصوصیت‌های او می‌داند.

منبع: گیم‌فا

source

توسط wisna.ir