تخمین زده می شود خاورمیانه تا سال 2020 نزدیک به 15 میلیون دانش آموز داشته باشد. (اعتبار عکس گتی ایماژ)

یک مطالعه بروکینگز در سال 2014 در مورد جهان عرب بیان کرد که “دانش آموزان در منطقه آنچه را که ما مهارت های قرن بیست و یکمی می نامیم مانند کار در تیم، حل مسئله، نوآور بودن، ریسک پذیری را نمی آموزند. بنابراین، یک مشکل در برنامه درسی وجود دارد که بیش از حد سنتی است، که بیش از حد مبتنی بر یادگیری غیرمستقیم است، یادگیری چیزها از روی قلب است.»
با این حال، در چند سال اخیر، فناوری در حال پر کردن شکافی است که در آن آموزش سنتی شکست خورده است. تا سال 2020، حدود 15 میلیون دانش آموز در خلیج فارس وجود خواهد داشت، از جمله دانش آموزانی که در نتیجه درگیری های مسلحانه و آوارگی از مدرسه بازمانده اند، و این ظرفیت خدمات اجتماعی اولیه مانند آموزش را به نقطه بحرانی در بسیاری از کشورها رسانده است. .
درگیری‌های مسلحانه در خاورمیانه طی سال‌ها بر سرفصل‌های خبرها تسلط داشته است، اما تغییرات آرامی که در سراسر منطقه در بخش edtech رخ می‌دهد از لحاظ ایجاد رویکردها، ابزارها و پلتفرم‌های جدید در طیف یادگیری توسط کارآفرینان، کمتر قابل مشاهده بوده است.

بخش ادتک در منطقه پر از پتانسیل است، زیرا ما به طور مرتب استارت آپ های جالبی را می بینیم. با توجه به کیفیت پایین نتایج آموزشی در سراسر جهان، آنها برای منطقه حیاتی هستند.» بسیاری از کارآفرینان آینده دار در حال گسترش دسترسی به آموزش با کیفیت هستند.
مربیان جمع سپاری
سه سال پیش، در دبی، Thea Myhrvold، یک پورتال آموزشی شخصی‌سازی شده به نام Tea My Now را راه‌اندازی کرد که او آن را «جایگزینی برای یادگیری ویدیویی از پیش ضبط‌شده» توصیف می‌کند. از تسهیل بازخورد ویدیویی و طرح‌های درسی در مورد زبان‌ها، ریاضیات، برنامه‌نویسی و برنامه‌های درسی برای IB، GCSE و SAT گرفته تا کمک به معلمان برای به اشتراک گذاشتن منابع، پلتفرمی که با مایکروسافت همکاری می‌کند، از کارایی بازار جهانی، ایجاد شغل و توانمندسازی دانش‌آموزان استفاده می‌کند.
Myhrvold، که اولین سرمایه‌گذاری آموزشی او IB Smart Economics بود، می‌گوید: «ما معلمان، متخصصان، مربیان، فارغ‌التحصیلان اخیر و زبان مادری را جمع‌سپاری می‌کنیم، که می‌خواهند دانش خود را با کسانی که می‌خواهند یاد بگیرند از سراسر جهان به اشتراک بگذارند. دانش آموزان دبیرستانی با اختلالات یادگیری
Myhrvold می افزاید: «در سال 2015، اولین کلاس ما بین دانشجویی در عربستان سعودی که از استادی در ونزوئلا آموخته بود، برگزار شد.
Edtech برای کودکان پناهنده
در دو سال گذشته، پدیده MOOC هیجانی را برای این بخش ایجاد کرده است، به طوری که Edraak در ارائه دوره‌های آنلاین آزاد رایگان، ترجمه شده به زبان عربی، از دانشگاه مدیپول‌های سراسر جهان که برای هر کسی و در هر کجای دنیا قابل دسترسی است، در خاورمیانه پیشتاز است. جهان با اتصال به اینترنت این پلتفرم ابتکاری QRF چهار سال پیش آغاز شد و بیش از 1.6 میلیون یادگیرنده بزرگسال دارد.

در ژانویه، پلت فرم K-12 Edraak، گسترش دوره های آنلاین آزاد خود و توسعه یافته با حمایت 3 میلیون دلاری کمک مالی از طرف گوگل، برای کودکان در سراسر منطقه، چه در مدرسه یا خارج از مدرسه، از جمله کودکانی که در کمپ های پناهندگان هستند، راه اندازی شد. و مناطق درگیری «بر اساس برنامه‌های درسی ملی، ما با برنامه‌های درسی ریاضی برای مصر، سوریه و اردن شروع کردیم، اما هدف آن گسترش به همه موضوعات و برنامه‌های درسی ملی بیشتر است. داکاک می‌گوید: این پلتفرم به یادگیرندگان اجازه می‌دهد تا در یادگیری متوالی شرکت کنند یا رویکرد یادگیری مبتنی بر تحقیق را در پیش بگیرند. همچنین رابط‌ها و پشتیبانی لازم را برای معلمان و امدادگران فراهم می‌کند تا با فراگیران در کلاس‌های درس و اردوگاه‌های پناهندگان کار کنند.»
در حال حاضر بیش از 700000 کودک پناهجوی سوری در لبنان، اردن، عراق و ترکیه از تحصیل بازمانده اند، هیچ جا به اندازه خاورمیانه نیاز به edtech ضروری نیست. Funzi مستقر در فنلاند که با فیس بوک همکاری می کند و استارت آپ لبنانی Tabshoura از دیگر استارتاپ های edtech هستند که آموزش دیجیتالی را به کودکان پناهنده سوری ارائه می دهند.
بخش در حال رشد است
حدود 270 استارت‌آپ edtech در منطقه خاورمیانه و آفریقا وجود دارد که در Magnitt، یک وب‌سایت مستقر در دبی با هدف کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، با 50 مورد جدید در سال 2017 فهرست شده‌اند.
محمد مکی، شریک موسس AstroLabs، مرکز فناوری که میزبان کارآفرینان از بیش از 40 کشور در دبی است، می‌گوید: «ما در چندین سال گذشته میزبان بسیاری از استارت‌آپ‌های edtech بوده‌ایم که از پلتفرم‌های آموزشی محلی گرفته تا توسعه‌دهندگان محتوای عربی را شامل می‌شود. «ادتک در خاورمیانه، به‌ویژه در خلیج فارس، از بخش آموزش خصوصی بزرگ و با رشد سریعی بهره می‌برد که مدارسی به دنبال راه‌های نوآورانه برای متمایز کردن خود از رقبا هستند».
Myhrvold از Teach Me Now موافق است. «به دلیل حضور جامعه بزرگ مهاجران، تقاضا بیشتر به سمت آموزش خصوصی در خاورمیانه متمایل است. و حتی اگر هزینه مدارس خصوصی بالا باشد، تمایل به پرداخت برای حمایت آموزشی وجود دارد که رشد بالای شرکت‌های edtech را تقویت می‌کند.
اما علی‌رغم تمام کارهایی که edtech می‌تواند برای کمک به بخش آموزشی منطقه انجام دهد، یک عنصر حیاتی همچنان وجود ندارد: سرمایه‌گذاران با پول نقد کافی به میدان نمی‌آیند.

کودکان در یک کلاس درس در اردوگاه زعتری برای پناهندگان سوری، در شمال شرق… [+] پایتخت اردن، امان می نشینند. (اعتبار عکس AFP/Getty Images)

برای در نظر گرفتن صحنه فناوری خاورمیانه، شرکت‌های فناوری یادگیری در سراسر جهان در سال 2017 بیش از 9.52 میلیارد دلار بودجه دریافت کردند که 397.6 میلیون دلار در هند و بیش از 1.77 میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری شد. در مقابل، طبق گفته Magnitt، تنها 1.26 میلیون دلار در سه استارت آپ edtech در خاورمیانه سرمایه گذاری شده است. این کمتر از 1 درصد از کل بودجه استارت آپ های فناوری در منطقه است که در سال گذشته 560 میلیون دلار بود.
از سال 2014، سه استارت‌آپ با بیشترین میزان سرمایه‌گذاری افشا شده در سراسر منطقه عبارتند از Little Thinking Minds مستقر در اردن (1.1 میلیون دلار)، Potential مستقر در امارات (1 میلیون دلار)، و مستقر در اردن Lamsa (1 میلیون دلار)». فیلیپ باوشی، بنیانگذار Magnitt می گوید.
واقعیت هشیار کننده است. داکاک می‌گوید ادتک، علی‌رغم نیاز و پتانسیل زیادی که در منطقه دارد، در مقایسه با بازارهای آسیایی مانند چین یا هند، یک صنعت نوپا است. کمبود سرمایه‌گذارانی وجود دارد که فضای آموزشی را درک کنند و سرمایه‌گذاری تأثیرگذار عملاً در منطقه وجود ندارد.»
Myhrvold می افزاید: «حتی سرمایه گذاری مجدد در آموزش، که برای ادامه رشد و موفقیت آن بسیار مهم است، بسیار کم است.
از نظر داکاک، استارت‌آپ‌ها مشتاق هستند که فناوری‌های جدید را امتحان کنند، اما چالش‌هایی وجود دارد که ادوپرنوئرها در منطقه به غیر از کمبود بودجه با آن‌ها مواجه هستند. «اگرچه فراگیران در مورد آزمایش فناوری‌های یادگیری جدید هیجان‌زده هستند، منحنی یادگیری شدیدی در مورد ایجاد تقاضای تحصیل‌کرده وجود دارد که ارزش ویژگی‌های در حال توسعه را قدردانی می‌کند.»
او می افزاید: «چارچوب نظارتی برای حمایت از کارآفرینانی که می خواهند در عرصه های آموزش عمومی و رسمی فعالیت کنند نیز وجود ندارد.
همه گفته‌ها و انجام‌ها، کارآفرینان در حال ایجاد استارت‌آپ‌های موفق در بخش‌هایی هستند که هنوز در حال توسعه هستند. مهمتر از همه، آنها به مقابله با برخی از بزرگترین چالش های آموزش و پرورش از پایه کمک می کنند، و همچنین، به طور حیاتی، بازارهای جدیدی را برای منطقه ایجاد می کنند.
سوپارنا دات دکانها دنبال می‌کند

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط wisna