تولید محتوا
عکس از مجموعه اسمیت/گادو
ریچارد برانسون، بنیانگذار گروه Getty ImagesVirgin، گادو یک بار گفت: “اگر زمین شما نمی تواند روی یک حصیر آبجو، یک دستمال یا پشت پاکت قرار گیرد، من ترجیح می دهم به صدای شخص دیگری که می تواند جا شود گوش دهم.” فکر او این بود که ایده های خوب را می توان بسیار موجز بیان کرد.
در داستان‌های اصلی شرکت، عاشقانه خاصی وجود دارد که در آن الهام در وسط یک بار شلوغ ظاهر می‌شود و بنیانگذار ایده‌اش را روی یک دستمال یادداشت می‌کند. در واقعیت، راه اندازی یک کسب و کار به برنامه ریزی بیشتری نیاز دارد تا صرفاً یک ایده درخشان. چه در تلاش برای تأمین بودجه باشید و چه صرفاً یک نقشه راه برای تیم خود ایجاد کنید، یک طرح کسب و کار سنجیده باید به دقت سازماندهی شده و استراتژیک باشد – بیش از آنچه می تواند روی یک دستمال سفره قرار گیرد. کارآفرینانی که برنامه های رسمی می نویسند، در واقع 16 درصد بیشتر از افراد غیربرنامه ریز احتمال موفقیت دارند.
خوشبختانه برای کارآفرینان مشتاق امروزی، موانع راه اندازی و برنامه ریزی یک کسب و کار هرگز کمتر نبوده است. به لطف ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT، بنیانگذاران منابع کارآمد و نسبتا کم هزینه ای را در اختیار دارند. اگر ChatGPT نزدیک به دو دهه پیش بود، زمانی که من کسب و کار فرم آنلاین خود را راه اندازی کردم، ممکن بود زودتر از کار روزانه خود دست بکشم. در اینجا 9 فرمان ChatGPT وجود دارد که کارآفرینان امروزی می توانند از آنها برای نوشتن یک طرح تجاری استفاده کنند.
1. یک خلاصه اجرایی تهیه کنید خلاصه اجرایی خود را در مورد آسانسور خود در نظر بگیرید – جایی که به طور خلاصه طرح کسب و کار خود را خلاصه می کنید، مفهوم را ترسیم می کنید و داده های مالی کلیدی را بیان می کنید. این مقدمه خواننده شما برای کسب و کار شما است، بنابراین شما می خواهید اولین تاثیر عالی داشته باشید. هدف از خلاصه اجرایی شما، مانند تار پشت یک کتاب، متقاعد کردن خواننده برای ادامه خواندن است.
مسلماً نوشتن یک خلاصه اجرایی پس از تهیه سایر بخش‌های طرح کسب‌وکار کارآمدتر است. به این ترتیب، آنها می توانند به عنوان یک راهنما عمل کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا یک فرمان وجود دارد که می توانید پس از آماده شدن برای ایجاد خلاصه اجرایی خود از آن استفاده کنید.
بیشتر از FORMFORBES ADVISORبهترین حساب‌های پس‌انداز پربازده سال 2024 توسط کوین پین مشارکت‌کننده بهترین حساب‌های پس‌انداز سود 5 درصدی سال 2024 توسط Cassidy Horton Contributor «من در حال توسعه یک طرح تجاری برای [شرکتم/شرکتی که قصد راه‌اندازی آن را دارم] هستم. در زیر، جزئیات کلیدی در مورد کسب و کار، از جمله مأموریت، [محصولات/خدمات]، بازار هدف، مزیت های رقابتی، اهداف رشد و برنامه مالی آن را ارائه خواهم داد. با استفاده از این اطلاعات، می توانید یک خلاصه اجرایی قانع کننده تهیه کنید؟ اگر اطلاعاتی وجود ندارد یا می‌توان آن را گسترش داد، لطفاً آن زمینه‌ها را برجسته کنید و پیشنهاد دهید که چه جزئیات بیشتری را می‌توانم ارائه کنم تا خلاصه اجرایی تأثیرگذارتر و جامع‌تر باشد.»
2. شرکت و عملیات آن را توصیف کنید زمان آن رسیده است که یک نمای کلی از شرکت خود ارائه دهید. ساختار قانونی چیست؟ محصول یا خدمات شما چیست؟ محصول یا خدمات شما چه ارزش منحصر به فردی را به مشتریان ارائه می دهد؟ شرکت در کجا واقع شده است؟ آیا آجر و ملات است، آنلاین، یا هر دو؟ سهامداران کلیدی چه کسانی هستند؟
در این بخش، می خواهید تصویر دقیق تری از نحوه عملکرد روزانه کسب و کار خود ترسیم کنید. این دستور را امتحان کنید:
من در حال کار بر روی بخش بررسی اجمالی شرکت در طرح کسب و کار خود هستم و برای ایجاد یک توضیح دقیق به کمک نیاز دارم. در اینجا اطلاعاتی در مورد این شرکت وجود دارد:
ساختار حقوقی: [LLC، شرکت، و غیره]
محصول/خدمات: [توضیحات مختصر]
پیشنهاد ارزش منحصر به فرد برای مشتریان: [توضیحات مختصر]
مکان شرکت: [آدرس آجر و ملات، آنلاین، یا هر دو]
ذینفعان کلیدی: [لیست پرسنل کلیدی]
نحوه عملکرد کسب و کار: [توضیحات مختصر]
آیا می توانید با استفاده از این اطلاعات به من کمک کنید تا یک نمای کلی شرکت تهیه کنم؟ اگر جزئیات مهمی وجود ندارد، لطفاً یک لیست گلوله‌دار ایجاد کنید و به من پیشنهاد دهید که چگونه می‌توانم توضیحات را جامع‌تر کنم.»
3. پیش نویس بیانیه ماموریت بیانیه ماموریت شما باید دلیل وجود شرکت شما و ارزش های اصلی آن را بیان کند. در اینجا، همچنین می توانید توضیح دهید که شرکت شما در آینده به چه هدفی دست می یابد.
شما به سادگی می توانید بیانیه ماموریت خود را پیش نویس کنید و از ChatGPT بخواهید که آن را بررسی کند و هر پیشنهادی را ارائه دهد. گزینه دیگر این است که به ChatGPT بگویید بیانیه ماموریت شما را به سبک خاصی بازنویسی کند، حتی صدای شرکت دیگری را کانالیزه کند. برای مثال، در اینجا نسخه ای از بیانیه ماموریت Jotform آمده است:
Jotform یک فرم ساز آنلاین قدرتمند است که ایجاد فرم های قوی و جمع آوری داده های مهم را آسان می کند. Jotform دروازه ای برای جمع آوری اطلاعات بهتر برای پیشبرد کسب و کار شما است.
در اینجا یک درخواست برای بازنویسی این بیانیه ماموریت وجود دارد:
من در حال نوشتن بیانیه ماموریت طرح تجاری خود هستم. آیا می توانید بیانیه ماموریت زیر را به سبک [Apple/Tesla/Canva/و غیره] بازنویسی کنید؟”
برای نشان دادن، در اینجا آمده است که چگونه ChatGPT بیانیه ماموریت ما را به سبک اپل بازنویسی کرد:
Jotform به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که بدون زحمت فرم‌های یکپارچه ایجاد کرده و داده‌های ارزشمند را جمع‌آوری کنند. این ابزار شهودی است که نحوه جمع‌آوری اطلاعات را تغییر می‌دهد و تصمیمات هوشمندانه‌تر و موفقیت را هدایت می‌کند.»
تسلا:
«Jotform در حال متحول کردن روش جمع‌آوری و بهره‌برداری از داده‌ها است. با ابزارهای قدرتمند و شهودی، ما به شما قدرت می‌دهیم تا فرم‌های پویا ایجاد کنید که بینش‌های هوشمندانه‌تری را باز می‌کند، پیشرفت را هدایت می‌کند و مرزهای آنچه کسب‌وکار شما می‌تواند به دست آورد را پیش ببرد.»
Canva:
«Jotform ساختن فرم‌های قدرتمند و قابل تنظیم و جمع‌آوری داده‌های معنادار، همه در یک مکان را برای هر کسی آسان می‌کند. ما روش جمع‌آوری اطلاعات کسب‌وکارها را ساده‌سازی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم هوشمندتر کار کنید و احتمالات جدید را باز کنید.»
4. بازار و مخاطب خود را شناسایی کنید بخش تجزیه و تحلیل بازار از طرح کسب و کار شما با تعریف بازار هدف و مخاطب آغاز می شود. در اینجا، می‌خواهید مخاطبان هدف فعلی و/یا آینده کسب‌وکارتان را توصیف کنید: گروهی از افراد یا مشاغلی که قصد دارید به آنها بفروشید و تعداد افراد یا کسب‌وکارهایی که با این توصیف مطابقت دارند. این بخش باید نشان دهد که شما بازار هدف خود را درک می کنید و چگونه نیازهای آنها را برآورده می کنید. در حالی که ChatGPT می تواند به ویرایش کمک کند، همچنین می تواند به انجام تحقیقات شما در این مقطع کمک کند. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا یک درخواست وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.
“من روی طرح تجاری خود کار می کنم و برای شناسایی و توصیف بازار هدفم به کمک نیاز دارم. در اینجا جزئیات کلیدی در مورد کسب و کار من آمده است:
توضیحات محصول یا خدمات:
ارزش یا مزیت منحصر به فردی که برای مشتریان فراهم می کند:
تحقیقات یا بینش های موجود در مورد بازار یا جمعیت شناسی مشتری:
موقعیت جغرافیایی یا مناطقی که قصد خدمت به آنها را دارم:
رقبای فعلی:
استراتژی قیمت گذاری و موقعیت محصول:
با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید به من کمک کنید تا نمایه مشتری ایده‌آل و بخش‌های بازار هدف را برای کسب‌وکارم شرح دهم؟ لطفاً هر گونه اطلاعات اضافی را که به دقیق تر کردن تحلیل بازار هدف کمک می کند، پیشنهاد دهید.
5. Landscape Competitive را توصیف کنید، استراتژیست نظامی سان تزو گفت: «دوستان خود را نزدیک و دشمنان خود را نزدیک‌تر نگه دارید». به عنوان یک صاحب کسب و کار، دانستن رقابت به شما این امکان را می دهد که نقاط قوت و ضعف آنها را درک کنید و بفهمید که چگونه خودتان را تعریف کنید.
این بخش از طرح کسب و کار شما باید خوانندگان را در مورد چشم انداز رقابتی آگاه کند و فرصت های موجود در بازار را برجسته کند. این شامل فهرستی از رقبا – مستقیم، غیرمستقیم و آرزومند – است و خلاصه می‌کند که چه کسانی هستند، چه چیزی ارائه می‌دهند و به چه کسانی خدمات می‌دهند.
برای کمک گرفتن از ChatGPT در این بخش، دستور زیر را امتحان کنید:
“من در حال کار بر روی بخش تجزیه و تحلیل رقابتی طرح تجاری خود هستم و برای شناسایی و تجزیه و تحلیل رقبا به کمک نیاز دارم. پیشنهادات کسب و کار من [به طور خلاصه کسب و کار خود را شرح دهید]. مشتریان من [توضیح مختصر، از جمله موقعیت جغرافیایی، در صورت لزوم] هستند. از شما می خواهم در شناسایی موارد زیر به من کمک کنید:
مستقیم رقبا (کسب و کارهایی که محصولات/خدمات مشابه ارائه می دهند) و خلاصه ای از نقاط قوت و ضعف آنها ارائه دهید.
رقبای غیرمستقیم (کسب و کارهایی که جایگزینی برای محصول/خدمت من ارائه می دهند) و نقاط قوت و ضعف آنها را مشخص کنید.
رقبای آرمانی (شرکت‌هایی که اکنون با آنها رقابت نمی‌کنم اما می‌خواهم شبیه آنها باشم) و توضیح دهید که چه چیزی باعث موفقیت آنها می‌شود.
در نهایت، آیا می‌توانید به شناسایی فرصت‌های بازار بر اساس این تحلیل رقابتی کمک کنید؟»
6. کسب و کار خود را متمایز کنید در این بخش، پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود را ایجاد می کنید و توضیح می دهید که چگونه از رقبا متمایز خواهید شد. همانطور که من به کارآفرینان منتهی می گویم، بازار شلوغ به این معنی نیست که شما باید از تلاش خودداری کنید – تا زمانی که از شکاف موجود در آن بازار استفاده کنید. در اینجا، شما باید محصولات و خدمات یا جنبه‌های تجربه مشتری را برجسته کنید که کسب‌وکار شما را متمایز می‌کند. اگرچه این بخش ممکن است مختصر باشد، اما واقعاً تمام جنبه های استراتژی کسب و کار شما را راهنمایی می کند. در اینجا یک فرمان وجود دارد که می توانید برای ادامه بحث بالا با ChatGPT از آن استفاده کنید:
من می‌خواهم روی بخشی از طرح کسب‌وکارم کار کنم که در آن کسب‌وکارم را متمایز می‌کنم. پیشنهادهای کسب و کار من [به طور خلاصه کسب و کار خود را شرح دهید]، و من معتقدم که ما متمایز هستیم زیرا [عوامل کلیدی که کسب و کار شما را تعریف می کنند، مانند محصولات منحصر به فرد، خدمات برتر به مشتریان، فناوری نوآورانه، و غیره را فهرست کنید] آیا می توانید به من کمک کنید تا با مقایسه این موضوع را اصلاح کنم. این عوامل متمایز کننده در برابر نقاط قوت و ضعف رقبا که در بالا شناسایی کردیم؟ همچنین می‌خواهم بدانم که چگونه می‌توانم با توجه به آنچه رقبای من ارائه می‌دهند، ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد خود را در بازار برجسته کنم.»
7 و 8. یک نقشه راه را ترسیم کنید و شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) را تعریف کنید. چگونه از نقطه A به نقطه B بر روی نقشه خود خواهید رسید؟ شما می خواهید اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) خود را شناسایی کنید که از آنها برای سنجش موفقیت کسب و کار در هر مرحله از سفر استفاده خواهید کرد.
می‌توانید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت را تعیین کنید و مشخص کنید که می‌خواهید در 1، 5، 10 سال آینده کجا باشید، و غیره. این دستور را امتحان کنید:
من در حال کار بر روی تعیین اهداف SMART برای طرح تجاری خود هستم. پیشنهادات کسب و کار من [توضیح مختصر]. آیا می توانید به من در تدوین اهداف SMART برای اهداف کوتاه مدت (6-12 ماه) و بلند مدت (3-5 سال) کمک کنید؟ اطمینان حاصل کنید که هر هدف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان است. آیا می‌توانید بر اساس حوزه‌های زیر که می‌خواهم روی آنها تمرکز کنم، پیشنهادهایی ارائه دهید: [رشد درآمد، جذب مشتری، توسعه محصول، گسترش بازار، و غیره]؟ همچنین، آیا می‌توانید فهرستی از اطلاعات گمشده‌ای که به اصلاح اهداف SMART من کمک می‌کند ایجاد کنید؟»
برای توسعه بخش اهداف و KPIهای طرح تجاری خود، می توانید از این دستور استفاده کنید:
من در حال کار بر روی تنظیم شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای طرح کسب و کار خود هستم. کسب و کار من [توضیح مختصر] را ارائه می دهد، و من بر ردیابی پیشرفت در زمینه هایی مانند [فهرست مناطق، مانند رشد درآمد، و غیره] متمرکز هستم. می توانید به من کمک کنید شناسایی کنم:
KPIهای مربوط به [مناطق ذکر شده در بالا]؟
معیارها یا اهداف پیشنهادی برای هر KPI بر اساس اهداف کوتاه مدت (6-12 ماه) و بلند مدت (3-5 سال)؟
همچنین، به طور خلاصه توضیح دهید که چگونه می توانم از این KPIها برای اندازه گیری موفقیت و تصمیم گیری های مبتنی بر داده استفاده کنم؟
9. ایجاد یک برنامه مالی عناصر اساسی برنامه مالی کسب و کار شما عبارتند از صورت درآمد، پیش بینی جریان نقدی، و ترازنامه. این ممکن است کم هیجان‌ترین بخش طرح کسب و کار شما باشد، اما یکی از مهمترین آنها نیز هست. این ثابت می‌کند که شما نه تنها یک ایده از پشت دستمال کاغذی ارائه می‌دهید، بلکه یک کسب‌وکار قابل دوام است.
ChatGPT می تواند الگویی ارائه دهد تا بتوانید این اطلاعات مالی را به شفاف ترین و سازماندهی شده ترین شکل ممکن ارائه دهید. در اینجا یک دستور ساده برای امتحان وجود دارد:
“آیا می توانید الگویی ارائه دهید که بتوانم از آن برای ایجاد یک برنامه مالی شفاف و سازمان یافته برای طرح تجاری خود استفاده کنم؟”
این به تنهایی یک الگوی کامل ایجاد می کند، اما با خیال راحت هر گونه اطلاعاتی را برای تطبیق الگو برای کسب و کار خود اضافه کنید. مثل همیشه، هرچه زمینه بیشتری بتوانید ChatGPT بدهید، پاسخ دقیق تر و مرتبط تر است.
من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. وب سایت من را بررسی کنید. Aytekin TankFollowingAytekin Tank بنیانگذار Jotform است – یک شرکت جهانی SaaS بوت استرپ شده که فرم های آنلاین قدرتمندی را برای +25 میلیون کاربر ارائه می دهد. او یک متخصص بهره‌وری، علاقه‌مند به اتوماسیون و نویسنده پرفروش کتاب «مشغله کاری خود را خودکار کنید» است. آیتکین که یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای است، اما قلباً داستان‌نویس است، درباره سفر خود به عنوان یک کارآفرین می‌نویسد، توصیه‌هایی را برای استارت‌آپ‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد، و بینش‌هایی درباره رهبری، بهره‌وری، و استفاده از فناوری SaaS در جریان‌های کاری ارائه می‌دهد.”>

توسط wisna