اعضای مأموریت Polaris Dawn اسپیس‌ایکس اکنون تاریخ‌ساز شده‌اند، زیرا برای نخستین‌بار در یک پیاده‌روی فضایی غیرنظامی از سفینه فضایی خود خارج شده‌اند.

در ساعت ۷ صبح ۱۲ سپتامبر، میلیاردر فناوری، جرد آیزاکمن، از امنیت کپسول Crew Dragon خارج شد و به فضای بی‌کران قدم گذاشت.

نمای شگفت‌انگیز از زمین

آیزاکمن در حالی که حدود ۷۰۰ کیلومتر بالای زمین معلق بود، منظره زیبای سیاره را تماشا کرد و از این‌که زمین چقدر از فضا آرام به نظر می‌رسد، شگفت‌زده شد.

آیزاکمن گفت: «در خانه همه ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، اما از اینجا، دنیا مثل یک جهان کامل به نظر می‌رسد.»

منظره از داخل کابین Crew Dragon نیز چندان بد نبود؛ جایی که اعضای تیم، اسکات «کید» پوتیت و آنا منون، در حین پیاده‌روی فضایی در کابین مانده بودند. بر اساس گزارشی از CNN، خدمه هر ۱۰۶ دقیقه یک طلوع و غروب خورشید را مشاهده می‌کردند.

منون گفت: «این واقعاً یکی از مناظر موردعلاقه من است. خورشید از افق بالا می‌آید و کل جهان روشن می‌شود – یا کل دنیا به خواب می‌رود. و تو فقط می‌توانی ساعت به ساعت شاهد این منظره باشی و خیلی زیباست. زمین ما واقعاً زیباست.»

لباس‌های فضایی ویژه طراحی شده اسپیس‌ایکس

وقتی آیزاکمن به صندلی خود بازگشت، نوبت مهندس سارا گیلیس بود که از کپسول خارج شود.

گیلیس برای آزمایش انعطاف‌پذیری و عملکرد لباس‌های فضایی ویژه طراحی‌شده اسپیس‌ایکس که خدمه می‌پوشیدند، از کپسول خارج شد. این لباس‌ها سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از مدل‌های قبلی هستند.

هر یک از آیزاکمن و گیلیس حدود ۱۰ دقیقه در خلأ فضا بودند و با طناب به کپسول Crew Dragon متصل بودند.

پیاده‌روی فضایی چقدر طول کشید؟

در نهایت، کپسول با دریچه باز کمتر از دو ساعت در معرض فضای آزاد بود. آیزاکمن به CNN گفت: «زمان زیادی برای تخلیه و دوباره فشار دادن فضاپیما در نظر گرفته شده است.»


ویدیوی پیاده‌روی فضایی اسپیس‌ایکس

اعضای مأموریت Polaris Dawn اسپیس‌ایکس اکنون تاریخ‌ساز شده‌اند، زیرا برای نخستین‌بار در یک پیاده‌روی فضایی غیرنظامی از سفینه فضایی خود خارج شده‌اند.

معمولاً پیاده‌روی‌های فضایی از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بین شش تا هشت ساعت طول می‌کشد. مدت زمان پیاده‌روی به پیچیدگی وظایف و بار کاری فضانوردان بستگی دارد.

پیاده‌روی‌های فضایی که به صورت رسمی با نام فعالیت‌های خارج از فضاپیما (EVA) شناخته می‌شوند، شامل فعالیت‌هایی مانند تعمیر تجهیزات، نصب ابزارهای جدید یا انجام آزمایش‌ها هستند.

اهمیت پیاده‌روی فضایی غیرنظامی

پیاده‌روی فضایی غیرنظامی این تصور را می‌شکند که فقط فضانوردان دولتی آموزش‌دیده می‌توانند چنین وظیفه پیچیده و خطرناکی را انجام دهند.

موفقیت این مأموریت نشان می‌دهد که شرکت‌های خصوصی نقش فزاینده‌ای در اکتشافات فضایی ایفا می‌کنند.

این پیاده‌روی فضایی همچنین نقطه عطفی مهم در توسعه تجهیزات است که ممکن است روزی در مأموریت‌های آینده به مریخ مورد استفاده قرار گیرند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، در شبکه X نوشت که این پیاده‌روی فضایی یک پرش بزرگ به سوی جلو برای صنعت فضایی تجاری و هدف بلندمدت ناسا برای ایجاد یک اقتصاد فضایی پررونق در ایالات متحده است.

مأموریت Polaris Dawn که در مجموع پنج روز به طول خواهد انجامید، بر روی آزمایش فناوری‌های جدید و انجام آزمایش‌های مرتبط با سلامت انسان و سفر فضایی متمرکز است.

Polaris Dawn رکوردها را شکست

علاوه بر پیاده‌روی فضایی تاریخی، خدمه Polaris Dawn اهداف بلندپروازانه دیگری نیز داشتند. آن‌ها قصد داشتند رکورد ارتفاع مدار زمین را که توسط مأموریت Gemini 11 ناسا در سال ۱۹۶۶ ثبت شده بود، بشکنند و همچنین رکورد بیشترین ارتفاعی که تاکنون یک زن به فضا سفر کرده است را نیز ثبت کنند.

تا روز سه‌شنبه، روز دوم سفر، تیم این رکوردها را شکست. Polaris Dawn به طور رسمی بالاتر از ارتفاع ۸۵۳ مایلی که توسط فضانوردان پیت کنراد و ریچارد گوردون در مأموریت Gemini 11 به دست آمد، پرواز کرد.

علاوه بر این، گیلیس و منون اکنون دورتر از هر زن دیگری در تاریخ از زمین سفر کرده‌اند.

مأموریت Inspiration4

آیزاکمن، مدیرعامل Shift4 Payments، قبلاً مأموریت Inspiration4 را تأمین مالی و فرماندهی کرده بود که اولین مأموریت فضایی کاملاً غیرنظامی بود.

این مأموریت در سپتامبر ۲۰۲۱ با سفینه فضایی Crew Dragon اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شد. این یک پرواز مداری چند روزه بود که برای آگاهی‌بخشی و جمع‌آوری بیش از ۲۴۰ میلیون دلار برای بیمارستان تحقیقاتی کودکان St. Jude انجام شد.

خدمه چهار نفره سه روز را در مدار زمین در ارتفاعی بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) سپری کردند. این مأموریت یک لحظه مهم برای اکتشافات فضایی غیرنظامی بود و هم توانایی‌های اسپیس‌ایکس و هم پتانسیل سفر به فضا برای غیرحرفه‌ای‌ها را برجسته کرد.

تصاویر/ ویدیو از: SpaceX

source

توسط wisna.ir