خرید لپ‌تاپ با توجه به تمام گزینه‌های مختلف CPU می‌تواند بسیار دشوار به نظر برسد. طرح نام‌گذاری اینتل ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد اما در اینجا بررسی دقیق از گزینه‌های مناسب برای هر کار آورده شده است. در ادامه همراه با ما باشید.

Intel Core Ultra چیست؟

Intel Core Ultra

اگر برای اولین بار در چند سال اخیر وارد بازار لپ‌تاپ می‌شوید، ممکن است تعجب کنید که پردازنده‌های سری Intel Core i کجا رفتند. اینتل دیگر این تراشه‌های لپ‌تاپ را نمی‌سازند چراکه پردازنده‌های خودش را از سری Core i به سری Core Ultra تغییر نام داده است. البته همچنان مدل‌های قدیمی لپ‌تاپ وجود دارند که از سری Core i اینتل بهره می‌برند. این سری همچنان در کامپیوترهای دسکتاپ نیز عرضه می‌شوند اما اینتل قصد دارد تا برای آن‌ها نیز برند Intel Core Ultra را ارائه کند و همین نیز پایان ۱۶ سال عرضه Intel Core i است.

بهترین سی‌پی‌یو اینتل برای استفاده عمومی

اگر به دنبال یک لپ‌تاپ برای گشت و گذار در اینترنت، تایپ چند سند و تماشای فیلم هستید، دیگر نیازی نیست به دنبال یک لپ‌تاپ با عملکرد بالا باشید. هر لپ‌تاپ با پردازنده Intel Core Ultra 3 باید به اندازه کافی برای نیازهای شما مناسب باشد، اگر شما از آن برای کارهای سبک استفاده کنید. اگر بودجه بیشتری دارید، می‌توانید به سراغ لپ‌تاپی با پردازنده Intel Core Ultra 5 بروید ولی به دیگر مشخصات آن نیز دقت کنید.

بهترین سی‌پی‌یو اینتل برای دانشجویان

یک لپ‌تاپ با پردازنده Intel Core Ultra 5 باید برای بیشترین دانشجویان و دانش‌آموزان مناسب باشد. این لپ‌تاپ عملکرد کافی برای نوشتن اسناد، کار کردن روی صفحات و استفاده از اکثر برنامه‌هایی که در مدرسه و دانشگاه لازم می‌شود را دارد. علاوه بر این، پردازنده Intel Core Ultra 5 تعادل بسیار خوبی بین کارایی و قدرت محاسباتی ارائه می‌دهد و بنابراین، لازم نیست همیشه هنگام کار با لپ‌تاپ خود به برق متصل بمانید. اگر به دنبال آن هستید تا لپ‌تاپ شما طول عمر باتری بیشتری داشته باشید، حتماً به شماره مدل پردازنده اینتل نیز دقت کنید.

بهترین سی‌پی‌یو اینتل برای گیمرها

اگر از مزایای بازی با لپ‌تاپ خوشتان می‌آید و به دنبال خرید لپ‌تاپ گیمینگ جدید خود هستید یا می‌خواهید لپ‌تاپ فعلی خودتان را ارتقا بدهید، به دنبال پردازنده‌های Intel Core Ultra 7 باشید. این تراشه‌ها عملکرد بهتری نسبت به Intel Core Ultra 5 ارائه می‌دهند، اگرچه احتمالاً می‌خواهید لپ‌تاپی با کارت‌های گرافیک مجزا انتخاب کنید. در این صورت، می‌توانید از انجام بازی‌ها با کیفیت بالاتری لذت خواهید برد.

بهترین سی‌پی‌یو اینتل برای حرفه‌ای‌ها

اگر شما فردی حرفه‌ای هستید که به محاسبات پرقدرت نیاز دارید، باید کامپیوتری با تراشه Intel Core Ultra 9 تهیه کنید. این درجه پردازنده دارای بیشترین تعداد هسته است که باعث می‌شود برای اپلیکیشن‌هایی که نیازمند عملکرد بالا هستند مانند ابزارهای رندر ویدیو، کامپایلرها و موارد دیگر بسیار مناسب باشند. علاوه بر این، این مدل پردازنده با نسخه‌های H و V در دسترس است که هر کدام بیشترین قدرت را ارائه می‌کنند. در صورتی که بودجه لازم را دارید، می‌توانید به سراغ نسل دوم پردازنده Intel Core Ultra 9 288V بروید که عملکردی بسیار عالی دارد.

کدهای پردازنده Intel Core Ultra

جدای از اینکه Intel Core Ultra 3 یا ۵، ۷ و ۹ را انتخاب می‌کنید، باید حتماً با نسخه U، H یا V پردازنده نیز توجه داشته باشید. پس از هر کدام از این حروف نیز یک کد سه رقمی می‌آید که مدل خاص یک پردازنده را نشان می‌دهد و کلاس عملکرد آن تراشه خاص را مشخص می‌کند.

حرف U: پردازنده‌های بسیار کم مصرف که برای لپ‌تاپ‌هایی طراحی شده‌اند که عمر باتری و قابلیت حمل را در اولویت قرار می‌دهند.

حرف H: پردازنده‌های لپ‌تاپ با کارایی بالا که برای به حداکثر رساندن قدرت محاسباتی طراحی شده‌اند.

حرف V: این نام‌گذاری جدید در کنار تراشه‌های لپ‌تاپ Intel Lunar Lake عرضه شده که عملکرد همه کاره را نشان می‌دهد، به این معنی که این تراشه‌ها بدون به خطر انداختن عمر باتری و قابلیت حمل بودن، کارایی بالایی را ارائه می‌کنند.

سه عددی که پس از این حروف می‌آیند نیز هر کدام به معنای چیزی هستند؛ عدد اول نسل پردازنده را مشخص می‌کند، عدد دوم ردیف آن را نشان می‌دهد (هر چه این عدد بالاتر باشد، عملکرد پردازنده بالاتر است) و عدد سوم نیز ویژگی‌های خاص یا سطح قدرت را نشان می‌دهد.

منبع makeuseof

source

توسط wisna.ir