جوان آنلاین: نایب رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس می‌گوید: یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های سامانه خودنویس هوشمندسازی و شفافیت در فضای عقد قرارداد‌های حوزه مسکن است. هوشمندسازی عقد قرارداد‌های حوزه مسکن به تقارن اطلاعات طرفین معامله کمک زیادی خواهد کرد و در نهایت به افزایش شفافیت در معاملات این حوزه منجر خواهد شد. به دنبال افزایش شفافیت و اعتماد در بازار مسکن از طریق این بستر هوشمند نیز بازاری مناسب و مطمئن برای مالک و مستأجر شکل خواهد گرفت که با آسودگی خاطر و به صورت کاملاً رایگان می‌توانند در آن به عقد قرارداد بپردازند. 
 
کارشناسان اقتصادی ریشه افزایش قیمت اجاره و خرید مسکن در کشور را عمدتاً رفتار سوداگرانه مشاوران املاک معرفی کرده و نظارت یک نهاد دولتی برای افزایش شفافیت و جلوگیری از قیمت‌گذاری کاذب در این حوزه را ضروری دانسته‌اند. 
خودنویس سامانه هوشمندی است که با حذف واسطه‌ها، از طریق ایجاد امکان برقراری ارتباط مستقیم میان مالک و مستأجر هزینه‌های عقد قرارداد اجاره یا رهن مسکن را برای طرفین کاهش داده و به افزایش شفافیت قیمت‌گذاری در این حوزه کمک کرده است. 
جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با کارکرد‌های این سامانه به «جوان» می‌گوید: هر اقدامی در راستای تحقق قانون جهش تولید مسکن با هدف کاهش هزینه‌های مبادلاتی عقد قرارداد‌های این حوزه برای مردم ارزشمند و حائز اهمیت است. این سامانه نیز بستری را فراهم کرده است که افراد در بهره‌گیری رایگان از خدماتش، حذف مراجعه به مشاوران املاک و کاهش هزینه‌های جانبی تهیه مسکن یا پرداخت هزینه و مراجعه به مشاوران املاک کاملاً مختار خواهند بود. 
وی می‌افزاید: به کمک چنین سازوکار‌هایی که امکان برقراری ارتباط مستقیم میان طرفین معاملات مسکن فراهم شده است، هزینه‌های جانبی اجاره مسکن برای افراد کاهش یافته و کمتر شاهد رفتار‌های سوداگرانه از سوی مشاوران املاک در این حوزه خواهیم بود، از این رو خودنویس ضمن ساماندهی به بازار مسکن از تورم و افزایش قیمت کاذب در این حوزه جلوگیری به عمل می‌آورد و مشاوران املاک را به سمت ارائه خدمات کارآمدتر سوق خواهد داد. 
قادری همچنین در رابطه با دیگر کارکرد‌های مهم سامانه خودنویس بیان کرد: یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های سامانه خودنویس هوشمندسازی و شفافیت در فضای عقد قرارداد‌های حوزه مسکن است. هوشمندسازی عقد قرارداد‌های حوزه مسکن به تقارن اطلاعات طرفین معامله کمک زیادی خواهد کرد و در نهایت به افزایش شفافیت در معاملات این حوزه منجر خواهد شد. به دنبال افزایش شفافیت و اعتماد در بازار مسکن از طریق این بستر هوشمند نیز یک بازار مناسب و مطمئن برای مالک و مستأجر شکل خواهد گرفت که با آسودگی خاطر و به صورت کاملاً رایگان می‌توانند در آن به عقد قرارداد بپردازند. 
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان می‌کند: در راستای تحقق قانون جهش تولید مسکن، توجه به ضرورت ساماندهی، کنترل و نظارت بر بازار حوزه مسکن و کاهش هزینه‌های جانبی تهیه مسکن برای مردم نیاز است که اقدامات کارشناسانه‌ای که تاکنون از سوی دولت و مجلس در این حوزه صورت گرفته است، از طریق دولت جدید نیز مورد توجه و پیگیری جدی قرار گیرد.

source

توسط wisna.ir