خنک‌کننده آب می‌تواند هر رایانه شخصی را با لوله‌های نرم و مخازن دارای ال‌ای‌دی به یک شاهکار بصری تبدیل کند. این نوعی ارتقا است که باعث می‌شود تا تجهیزات پی‌سی شما بسیار تماشایی و خیره‌کننده به نظر برسند. اما خنک‌کننده آب با اینکه بسیار جالب به نظر می‌رسد اما به دلایل زیر همچنان باید از خنک‌کننده هوا و فن استفاده کرد.

۱. خنک‌کننده هوا ساده‌تر و کم استرس‌تر است

یکی از بزرگترین مزیت‌های خنک‌کننده هوا، سادگی آن است. راه‌اندازی یک خنک‌کننده هوا به طور کلی بسیار ساده است و شما آن را به سی‌پی‌یو وصل می‌کنید، آن را در جای خودش محکم کرده و سپس فن را به مادربورد متصل می‌کنید. هیچ نیازی دیگر به شلنگ‌ها، پمپ‌ها یا مخازن نیست و همین نیز باعث شده تا این گزینه بسیار خوب و بدون دردسری برای بسیاری از افراد باشد.

در صورتی که مشکلی با خنک‌کننده هوا صورت بگیرد، لازم نیست که نگران فرایندهای نصب پیچیده یا عیب‌یابی گسترده باشید. سیستم‌های خنک‌کننده آبی اغلب نیاز به برنامه‌ریزی و نصب دقیق دارند. شما باید بهترین کیت‌های خنک‌کننده مایع را بشناسید که مطمئناً کار بسیار دشواری برای تازه‎‌واردها به نظر می‌رسد.

۲. تهدید نشت وجود ندارد

اینکه احتمال نشت آب در کنار اجزا و قطعات کامپیوتر شما وجود دارد، واقعاً پر از دردسر است. مطمئناً سیستم‌های خنک‌کننده آبی مدرن به خوبی طراحی شدند تا جلوی هر گونه نشت را بگیرند اما همیشه احتمال اندکی برای نشت وجود دارد. حتی یک نشت کوچک نیز می‌تواند برای مادربورد، جی پی یو یا منبع تغذیه کامپیوتر شما تبدیل به فاجعه شود. این همان ریسکی است که برخی از افراد دوست ندارند آن را تحمل کنند.

حال، با خنک‌کننده هوا دیگر نیازی به این ملاحظات نیست و در صورتی که مشکلی برای آن پیش بیاید، معمولاً خرابی فن است که راهکاری ارزان و آسان دارد و خطر بسیار کمتری برای دیگر قطعات به همراه دارد.

۳. نگهداری و تعمیر کمتر

بسیاری از افراد دوست دارند تا کمترین زمان را صرف نگهداری و تعمیر کامپیوتر خودشان بکنند. فن‌های هوا کمترین میزان تعمیر و نگهداری را دارند و جدای از اینکه باید آن‌ها را از گرد و غبار پاک کرد، آن‌ها معمولاً همیشه به کار خودشان ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، سیستم‌های خنک‌کننده آبی نیاز به نگهداری منظم و مداوم دارند. شما باید مراقب سطح مایع خنک‌کننده باشید چراکه با گذشت زمان، سطح مایع کاهش پیدا می‌کند. شما همچنین باید همیشه مراقب نشتی‌ها باشید و سعی کنید تا سیستم را در بهترین حالت خودش نگه دارید.

۴. فن‌ها خنک‌کنندگی کافی دارند

بسیاری از مردم این تصور را دارند که خنک‌کننده‌های آبی در عملکرد خنک‌کنندگی بسیار بهتری دارند اما تفاوت این دو سیستم چندان زیاد نیست. فن‌های پیشرفته مانند Noctua NH-D15 یا Dark Rock Pro 4 عملکرد خنک‌کننده باورنکردنی دارند. این فن‌ها می‌توانند اورکلاکینگ را به خوبی کنترل کنند و دما را در محدوده ایمن نگه دارند، حتی زمانی که سیستم در حال انجام کارهای فشرده است.

۵. سیستم خنک‌کننده آبی هزینه بالاتری دارد

از نظر بودجه‌ای نیز سیستم خنک‌کننده آبی برای اکثر مردم چندان منطقی نیست. یک حلقه خنک‌کننده آبی سفارشی می‌تواند به راحتی صدها دلار هزینه به همراه داشته باشد و همین نیز باعث می‌شود تا هزینه بسیار گزافی باشد. در حقیقت، شما می‌توانید تنها با بخشی از این هزینه، یکی از بهترین سیستم‌های فن هوا را خریداری کنید.

به جای اینکه هزینه بسیار گزافی برای سیستم خنک‌کننده آبی بدهید، می‌توانید از یک خنک‌کننده هوا استفاده کرده و باقی بودجه خودتان را صرف خرید و ارتقای جی‌پی‌یو، رم و حافظه اس اس دی بکنید. همین نیز باعث می‌شود تا عملکرد پی‌سی شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

منبع makeuseof

source

توسط wisna.ir