ام‌بی‌سی؛ صدای سعودی صهیونیسم در جهان عرب

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس؛ انتشار گزارش توهین‌آمیز شبکه سعودی mbc که در آن به رهبران مقاومت از جمله حماس توهین و از آنها تحت عنوان «تروریست» یاد شده بود، موجی از انتقادها و محکومیت‌ها را در منطقه به همراه داشت.
فعالان رسانه‌های اجتماعی با راه‌اندازی پویشی خواستار تحریم شبکه mbc مورد حمایت حکومت سعودی شدند. بسیاری نیز این شبکه را «صهیونیست‌تر از صهیونیست‌ها» توصیف و حمایت حکومت سعودی از رژیم صهیونیستی و سکوت در قبال جنایات این رژیم علیه فلسطینی‌ها طی یک سال گذشته را محکوم کردند.
شبکه mbc در پی شهادت «یحیی سنوار»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در 16 اکتبر 2024 با انتشار گزارشی تلویزیونی، وی و شهید «اسماعیل هنیه» و شهید «صالح العاروری» را «تروریست» خطاب کرد.
این شبکه شهید اسماعیل هنیه را «شخصیتی جنجالی در دنیای تروریسم» خوانده بود، درحالی‌که وی اصلاً مبارزات نظامی نداشت و دارای سمت سیاسی بود.
 ام‌بی‌سی در ادامه شهید صالح العاروری را مسئول «حملات تروریستی خونین» خواند و شهید یحیی سنوار را با این گفتمان که «یکی دیگر از کسانی است که دنیا از شر آنها خلاص می‌شود»، «قصاب خان‌یونس» توصیف کرد.
در این گزارش که با عنوان «قرن خلاصی از تروریست‌ها… شخصیت‌هایی موجب وحشت در دنیا شدند و خون‌ ریختند» توسط شبکه سعودی ام‌بی‌سی منتشر شد، توهین‌هایی به رهبران و فرماندهان حزب‌الله و شهید سردار «قاسم سلیمانی» نیز شده بود.
گزارش این شبکه به نوشته بسیاری از پایگاه‌های خبری و وب‌سایت‌های جهان عرب درحالی علیه رهبران مقاومت منتشر شد که در آن جنگ نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه که از 7 اکتبر 2023 در جریان است و تاکنون شهادت بیش از 42 هزار فلسطینی که اغلب آنها را زنان و کودکان بی‌دفاع تشکیل می‌دهند، را نادیده گرفته است.

واکنش حماس

جنبش حماس در واکنش به این گزارش گفت: «در شرایطی که بیش از یک سال است، مردم فلسطینی ما در معرض جنگ نسل‌کشی و تجاوزات بی‌سابقه تروریستی رژیم صهیونیستی و ارتش تروریستی آن قرار دارد، یک شبکه عرب‌زبان به نام mbc با پخش یک گزارش گمراه‌کننده و تحریک‌آمیز علیه جنبش و رهبران آن، در برابر ما قرار می‌گیرد.
حماس توصیف اقدامات مقاومت فلسطینی علیه رژیم اشغالگر به «تروریسم» توسط این شبکه را محکوم کرد و آن را «شکست حرفه‌ای، رسانه‌ای و اخلاقی منطبق با تبلیغات و روایت صهیونیست‌ها دانست که به دنبال شیطنت علیه مقاومت و رهبران و نمادهای آن هستند».
همچنین حماس با محکومیت شدید این گزارش، آن را برآمده از رسانه‌های زرد و ستون‌پنجم دانست و خواستار حذف فوری این گزارش توسط مدیریت شبکه و عذرخواهی بابت آن شد.
در عرصه میدانی پس از انتشار این گزارش، شهروندان معترض عراقی به دفتر این شبکه در بغداد یورش برده و اقدام به تخریب دفتر و آتش زدن آن کردند.

پیشینه صهیونیستی شبکه ام‌بی‌سی

این اولین‌بار نیست که شبکه ام‌بی‌سی در کنار دیگر شبکه‌ها و پایگاه‌های خبری سعودی از جمله «العربیه»، «الحدث» و «اسکای نیوز» عربی به حمایت از رژیم صهیونیستی می‌پردازند.
پرونده شبکه ام‌بی‌سی مملو از گزارش‌هایی است که نشان‌ می‌دهد، این شبکه پیش از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه، نیز از به شکل گسترده از صهیونیست‌ها حمایت می‌کرده، از جمله در حوزه «عادی‌سازی» روابط ریاض‌ – تل‌آویو گزارش‌های متعددی توسط ام‌بی‌سی منتشر شده که در آنها تلاش کرده، چهره تروریستی رژیم صهیونیستی را بهبود بخشد و از سیاست‌هایش حمایت و با جنایاتش همراهی کند.
سریال «پیشگویی کاساندارا» یکی از این برنامه‌هاست که به جزئیات برخی از عملیات‌های «موساد» از جمله علیه ایران و حزب‌الله می‌پردازد که برای اولین‌بار توسط این شبکه پخش شد تا آغازگر همکاری‌های نزدیک‌تر آن با رژیم صهیونیستی باشد.
پس از آن، ام‌بی‌سی اقدام به پخش سریال «ام هارون» کرد. این سریال تاریخ تأسیس «اسرائیل» در سرزمین فلسطین را به تصویر می‌کشد. این سریال نه‌تنها اشاره‌ای به جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها و غصب سرزمین‌ها آنها نمی‌کند، بلکه صدور بیانیه «بالفور» در زمینه تأسیس کشوری یهودی برای صهیونیست‌ها در فلسطین را ناشی از ظلم و ستمی می‌داند که علیه یهودیان در کشورهای منطقه روا داشته شده بود.
در سریال «کارگردان 7» نیز کمدین معروف سعودی مسئله فلسطین و درد و رنج ۷۰ساله ملت فلسطین را به سخره می‌گیرد و آنها را به کینه‌توزی و خصومت ورزی و ناتوان بودن در بنای جامعه‌ای مختلط با یهودیان صهیونیست و زندگی مسالمت‌آمیز با آنها متهم و به‌شدت ایده دوستی با اسرائیل در قالب عادی‌سازی روابط با این رژیم را تبلیغ و ادعا می‌کند، یهودیان صهیونیست بیش از فلسطینی‌ها در فلسطین حق زیست دارند.
سریال 30 قسمتی «زمزمه‌هایی از غزه» نیز کار مشترک ام‌بی‌سی با روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» تلاش می‌کرد، این‌گونه القا کند که فلسطینی‌های نوار غزه از حاکمیت حماس بر نوار رضایت ندارند و این جنبش را مسئول محاصره و شرایطی می‌دانند که در آن به سر می‌برند
این شبکه بدون توجه به جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه مرتکب می‌شود، اقدام به نمایش فیلم “THE NIGHT BEFORE” تولید شده در سال 2015 کرد در آن قهرمان فیلم لباس‌هایی با “ستاره داوود” به تن داشت که جنجال گسترده‌ای را در میان بینندگان آن به راه انداخت.
همچنین، در یکی از برنامه‌های میزگرد این شبکه که توسط مجری معروف «طارق الحمید» اجرا می‌شود، وی «ابو عبیده»، سخنگوی گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس «مرد نقاب‌پوش» توصیف و او را مورد تمسخر قرار داد که با موجی از انتقادات شدید مواجه شد.
در ادامه نیز این شبکه به منظور افزایش همکاری‌هایش با رژیم صهیونیستی اقدام به امضای تفاهمنامه توسعه همکاری‌ها در سوم مارس سال گذشته کرد. به موجب این تفاهمنامه، پلتفرم پخش الکترونیکی شاهد این شبکه با شرکت اسرائیلی Partner فعال در حوزه راه‌اندازی شبکه‌های تلفن همراه همکاری نزدیکی در حوزه‌های مختلف پخش خواهند داشت.

موج گسترده محکومیت‌ها

انتشار گزارش اخیر شبکه ام‌بی‌سی همچون گزارش‌های پیشین آن با موجی از انتقادهای شدید و محکومیت‌ها مواجه شد، فعالان فضای مجازی هشتگ‌های متعددی مانند #قاطعو_MBC، #mbc، #قاطعوا_قنوات_mbc، #يحىى_السنوار، و غیره را راه‌اندازی کرده و خواستار تحریم این شبکه شدند.
کاربران ام‌بی‌سی را به همراهی، حمایت و مزدوری برای رژیم صهیونیستی متهم و خشم و نفرت خود را از حکومت سعودی ابراز داشتند که با رسانه‌هایش در صدد فتنه‌انگیزی و تفرقه‌افکنی بین مسلمانان است.
محکومیت گزارش ام‌بی‌سی فقط کاربران جهان عرب را به دنبال نداشت، بلکه از سوی سعودی‌ها نیز با انتقادات بسیاری همراه شد. «عمر بن عبدالعزیز»، معارض سعودی نوشت: «در زمانی که جبالیا در محاصره است و مردم آن در گرسنگی و تشنگی به سر می‌برند، اقدام شیطنت‌آمیز گسترده‌ای علیه مردم غزه و مقاومت آن از سوی ام‌بی‌سی آغاز شده است.»
وی می‌افزاید: «بگذارید شهادت دهند که آنها تصمیم گرفتند، در کنار اشغالگران بایستند و از پشت به مردم فلسطین خنجر زدند.»
«محمد الهامی»، پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلامی ضمن بازنشر توئیت عبدالعزیز، ذیل آن آیه 51 سوره مائده را آورد که می‌فرماید: «و هر که از شما با آنان دوستی کند، یکی از آنان است».
«یاسر زعاتره»، تحلیلگر سیاسی برجسته جهان عرب نوشت: «وقتی وقاحت به حد نهایت خود می‌رسد، آیا صهیونیست شدن شما به این نقطه رسیده است؟»
هیثم ابوخلیل، فعال حقوق بشری نیز گفت: «ام‌بی‌سی، العربیه، الحدث، اسکای نیوز و دیگر کانال‌های خلیجی، واقعیت آنچه مدت‌هاست درباره آن صحبت می‌کنیم، را آشکار کرده‌اند.»
وی با تأکید بر اینکه این شبکه‌ها مزدوران مورد حمایت آمریکا هستند که هدف‌شان حمایت از رژیم اشغالگر و رژیم‌های دیکتاتور و مداخله به‌موقع برای جلوگیری از فروپاشی آنهاست»، هشدار داد: «موضوع بزرگ‌تر و خطرناک‌تر از یک کانال است.»
ابو خلیل تحریم این کانال‌ها را که کانال‌های خیانت توصیف کرده بود، همچون تحریم مک‌دونالد و پپسی یک وظیفه دانست و خواستار افزایش آگاهی‌ افکار عمومی شد.
تعداد زیادی از کاربران نیز نوشتند: «آیا ام‌بی‌سی جرئت می‌کند، تصویری از نتانیاهو به‌عنوان تروریستی قاتل منتشر کند یا این موضوع فقط شامل مسلمانان می‌شود.» 
آنها تأکید کرده‌اند که این کانال منحوس و امثال آن بازوی رسانه‌ای آمریکا هستند که هرآنچه با اسلام مرتبط باشد، را جرم می‌دانند.»

خشم گسترده‌ اصحاب رسانه

گزارش ام‌بی‌سی با انتقادات و محکومیت‌های گسترده‌ای در میان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران جهان عرب نیز مواجه شد. 
«نظام المهداوی» انتشار این گزارش توسط شبکه‌ای که مهد اسلام و کشور رسول خدا و حرمین شریفین را شرم‌آور خواند و افزود: «به نظر شما درست است که به نام حج به پول‌هایتان را در کشوری صهیونیستی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، خرج کنید.»

«احمد حفصی»، روزنامه‌نگار الجزایری این گزارش را مایه ننگ و شرم برای صاحبان صهیونیست آن دانست. 

بسیاری نیز خواهان تحریم این شبکه شدند و آن را «صدای صهیونیست‌ها به زبان عربی» خواندند. آنها اقدام ام‌بی‌سی در حذف گزارش را به معنای تغییر خط‌مشی آن ندانسته و تأکید کردند، باتوجه‌به پیشینه صهیونیستی ام‌بی‌سی، این شبکه همچنان به حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.
کاربران همچنین از اقدام مردم عراق به ویژه جوانان عراقی در آتش زدن دفتر ام‌بی‌سی در بغداد حمایت کرده و آن را ستودند. آنها آتش‌زدن دفتر ام‌بی‌سی به‌عنوان شبکه‌ای وابسته به محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان سعودی را تبعیت از سنت پیامبر عنوان کرده بودند.

source

توسط wisna.ir