به گزارش ایمنا، شرکت سنگاپوری ST Engineering با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته و فناوری‌های مبتنی‌بر داده، یک پلتفرم شهر هوشمند به نام عقیل (Agil) را در شهر لوسیل قطر ایجاد و آن را با اتصال به شبکه سراسری راه‌اندازی خواهد کرد. شرکت توسعه املاک و مستغلات لوسیل (LREDC) یک قرارداد ۶۰ میلیون دلاری با این شرکت سنگاپوری برای طراحی، ساخت و راه‌اندازی پلتفرم شهر هوشمند لوسیل منعقد کرده است.

این پروژه یک گام مهم در تبدیل شهر تازه‌احداث لوسیل به یک شهر هوشمند یکپارچه است که قرار است تا سال ۲۰۲۷ به پایان برسد. شهر هوشمند لوسیل نمایانگر آینده‌ای پایدار و نوآورانه برای زندگی شهری است که با تأکید بر فناوری و تمرکز بر محیط زیست و کیفیت زندگی شهروندان، در تلاش است تا به یکی از بهترین مقاصد زندگی و کار در سطح جهانی تبدیل شود.

«عقیل» در شهر هوشمند لوسیل قطر راه‌اندازی می‌شود

لوسیل به‌عنوان عنصر کلیدی چشم‌انداز ملی ۲۰۳۰ قطر، بزرگ‌ترین شهر پایدار این کشور است که ۳۸ کیلومتر مربع وسعت دارد و شامل چهار جزیره منحصربه‌فرد و ۱۹ منطقه چندمنظوره مسکونی با کاربری مختلط سرگرمی و تجاری است که تعهد خود را به زندگی هوشمند و پایدار شهری نشان می‌دهد. این شهر در نزدیکی دوحه، پایتخت قطر واقع شده و از زمان آغاز ساخت آن به‌عنوان یکی از نمادهای پیشرفت و توسعه شهری در این کشور مطرح شده است.

پیش‌بینی می‌شود که این شهر بتواند در سال‌های آینده محل زندگی ۲۰۰ هزار نفر باشد و به این ترتیب پروژه بلندپروازانه عقیل با همکاری ST Engineering، گامی اساسی به سوی تحقق چشم‌انداز این کشور برای ارائه یک محیط شهری یکپارچه و پایدار خواهد بود.

جزئیات فنی پروژه

شرکت ST Engineering با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده، سیستم‌عامل شهر هوشمند عقیل را به‌عنوان پایه دیجیتال اصلی شهر لوسیل راه‌اندازی خواهد کرد که سنگ بنای تحول لوسیل خواهد بود و امکانات جدیدی را برای زندگی شهری پایدار ایجاد می‌کند. پروژه شهر عقیل شامل ایجاد یک زیرساخت ارتباطی سراسری برای کل شهر است که به تمامی نهادها و سازمان‌ها اجازه می‌دهد به داده‌های مورد نیاز دسترسی داشته باشند و بالاترین استانداردهای زندگی را برای ساکنان شهر ارائه دهند.

سیستم‌های متعدد شهر لوسیل ازجمله روشنایی، ساختمان و مدیریت ترافیک، حجم وسیع و متنوعی از داده‌ها را تولید می‌کند، سیستم‌عامل این شهر هوشمند، داده‌های حاصل از این سیستم‌های پیچیده را ادغام می‌کند تا دیدی یکپارچه و بینشی مبتنی‌بر هوش مصنوعی در عملیات و برنامه‌ریزی‌های لوسیل ارائه دهد. این امر عملیات یکپارچه را در زیرساخت‌ها و برنامه‌های کاربردی شهر، بهینه‌سازی فرایندها و به حداقل رساندن اتلاف منابع برای حمایت از اهداف توسعه و پایداری امکان‌پذیر می‌سازد.

پروژه شامل ایجاد یک شبکه گسترده G۵ برای بهبود ارتباطات و انتقال داده‌ها خواهد بود و متصل به حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) است که در نقاط مختلف شهر نصب می‌شود. هدف نصب حسگرهای IoT، جمع‌آوری داده‌های واقعی و بی‌درنگ از ترافیک، هوای محیط، انرژی مصرفی و دیگر پارامترهای شهری است.

پلتفرم مدیریت داده شامل مراکز داده برای ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها است که می‌تواند به فناوری‌های پردازش ابری متصل شود تا امکان تحلیل داده‌ها را به‌صورت مقیاس‌پذیر فراهم کند. به‌منظور جمع‌آوری، نگهداری و تحلیل حجم بالای اطلاعات از منابع مختلف از تکنیک داده‌های کلان (ابرداده) استفاده می‌شود.

الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌تواند برای تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی الگوهای ترافیکی استفاده شود که درنهایت به کاهش ترافیک و بهبود زمان سفر کمک می‌کند. سیستم‌های هوش مصنوعی نیز مدیریت سیگنال‌های ترافیکی را بر اساس شرایط واقعی جاده‌ها انجام خواهد داد.

«عقیل» در شهر هوشمند لوسیل قطر راه‌اندازی می‌شود

شهر هوشمند مجهز به هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به‌عنوان قلب این پلتفرم خواهد بود و به تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرها و سیستم‌های مختلف کمک می‌کند. این سیستم طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌ها و برنامه‌های کاربردی شهر هوشمند را با هم متصل و ادغام می‌کند، کارایی و پاسخگویی عملیات و مدیریت در سطح شهر را افزایش می‌دهد و می‌تواند برای بهینه‌سازی تصمیمات و پیش‌بینی مشکلات احتمالی استفاده شود.

ویژگی‌های کلیدی سیستم‌عامل شهر هوشمند عقیل عبارت است از:

پلتفرم مدیریت یکپارچه املاک برای فعال کردن نظارت بیست‌وچهارساعته و خودکار در سطح شهر و حفاظت از دارایی‌های حیاتی و زیرساختی در طیف‌های مختلف عملیاتی

اتوماسیون گردش کار با هوش مصنوعی و بینش جامع در سطح شهر برای افزایش کارایی و زمان پاسخگویی، بهینه‌سازی بیشتر استفاده از منابع و افزایش تجربیات ذی‌نفعان

تغییر مدل‌های کسب و کار و ارائه خدمات ارزش افزوده جدید برای ساکنان

ارائه برنامه‌های تعاملی هوشمند که با محوریت ساکنان و بازدیدکننده‌ها طراحی می‌شود، همچون ربات‌های گفت‌وگوی مجهز به هوش مصنوعی برای امکان تفسیر پرسش‌های شهروندان و در نتیجه بهبود خدمات

ارائه یک سیستم بازخورد بی‌درنگ با تجزیه و تحلیل داده‌ها و ابزارهای تجسمی برای تصمیم‌گیری پیشرفته و آگاهانه

«عقیل» در شهر هوشمند لوسیل قطر راه‌اندازی می‌شود

تمرکز این پروژه بر جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها برای ایجاد بینش و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه است و استفاده از اینترنت اشیا می‌تواند به جمع‌آوری داده‌های حیاتی برای بهبود خدمات شهری کمک کند. به‌طور کلی، این نوع پروژه‌ها با هدف توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندان طراحی و اجرا می‌شود و انتظار می‌رود که تمرکز ویژه‌ای بر انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت منابع و کاهش تأثیرات زیست‌محیطی داشته باشد.

برنامه‌های ابتکاری به سمت ایجاد شهرهای هوشمند در سراسر جهان در حال گسترش است و قطر به‌عنوان کشوری در حال توسعه، به دنبال استفاده از این فناوری‌ها برای بهبود امکانات و خدمات شهری خود است. مدیران پروژه معتقد هستند که این پیشرفت‌ها نه‌تنها به اهداف پایداری لوسیل کمک می‌کند، بلکه کیفیت زندگی ۴۵۰ هزار ساکن و بازدیدکننده را بهبود می‌بخشد.

source

توسط wisna.ir